Gemensam vårdnad - rädd att förlora mitt barn <3
Hej alla detta är mitt första inlägg här men jag har läst en del här på sidan och beslöt mig för att rådfråga expertisen för det är vad jag är ute, konkreta svar från människor som kanske har varit i en liknande situation eller känner någon som varit det. Jag är utom mig av oro över detta.
Saken är den att jag och mitt ex har haft gemensam vårdnad sedan 2007 där barnet står skrivet på hos mig. För ca 1,5 månad sedan startades helt utan min vetskap en utredning mot mig och anklagelser kom från skolan att jag skulle ha "misshandlat" mitt barn. Åklagaren lade ner ärendet på tre röda men mamman har fortfarande kontrollen över barnet, för "dess bästa" som hon själv påstår att det är.
Mitt barn har överdriven fantasi (en 8-åring) och hos mig är det bara pappa som gäller och hos mamma vice versa.
Jag bor tillsammans med en ny tjej och vi har en liten tös också kan tilläggas.
Exet däremot jobbar 10 mil bort och har både pojkvän och familj på samma ort och i förlängningen ser vi alla att hon tänker försöka ta mitt barn och rota detsamma på den här orten.
När anklagelser om misshandel inte funkade så efter 5 veckor hos mamma gjordes det helt plötsligt ett akutbesök hos BUP där barnet fick tala ut om vilken hemsk situation det har hos sin pappa.
Jag har funnits vid barnets sida sedan dag ett och vi har haft varannan vecka och samarbetat för barnets bästa (bytt dagar vid födelsedagar etc) och barnet har t.o.m lämnats extra flera dagar veckan hos mig då mamman varit tvungen att jobba kväll.
Träffade barnet idag för första gången sedan i början av oktober och blev både omfamnad och pussad på. Men sen på kvällen när jag ringde hade mamman påverkat igen och planer jag och barnet gjort upp för veckan är nu höljda i dunkel.
Jag vill nu veta, kan mamman erkännas ensam vårdnad på dessa grunder. Falska beskyllningar och att barnet pratat med BUP om att det "mår dåligt" hos pappa. Jag har fått för mig att det krävs oerhört starka skäl för ett sådant beslut men jag vill försäkra mig om att så är fallet så därför ställer jag frågan här. Jag var så otroligt glad och positiv i förmiddags men nu är jag helt säker på att mamman kommer ta mitt barn ifrån mig.
Hela processen kommer att avgöras i rätten där min advokat yrkat på 1. ensam vårdnad och 2. fortsatt gemensam vårdnad. Mamman har endast yrkat på ensam vårdnad med stadigvarande boende hos henne.
Vet någon hur lång tid det tar innan en förhandling drar igång ifrån det att stämningsansökan är inlämnad? Påskyndas sådana här ärenden? Man tänker redan på en jul utan sitt ena barn :(