• LoneRider

Gemensam vårdnad - rädd att förlora mitt barn <3

Hej alla detta är mitt första inlägg här men jag har läst en del här på sidan och beslöt mig för att rådfråga expertisen för det är vad jag är ute, konkreta svar från människor som kanske har varit i en liknande situation eller känner någon som varit det. Jag är utom mig av oro över detta.

Saken är den att jag och mitt ex har haft gemensam vårdnad sedan 2007 där barnet står skrivet på hos mig. För ca 1,5 månad sedan startades helt utan min vetskap en utredning mot mig och anklagelser kom från skolan att jag skulle ha "misshandlat" mitt barn. Åklagaren lade ner ärendet på tre röda men mamman har fortfarande kontrollen över barnet, för "dess bästa" som hon själv påstår att det är.
    Mitt barn har överdriven fantasi (en 8-åring) och hos mig är det bara pappa som gäller och hos mamma vice versa.
    Jag bor tillsammans med en ny tjej och vi har en liten tös också kan tilläggas.
    Exet däremot jobbar 10 mil bort och har både pojkvän och familj på samma ort och i förlängningen ser vi alla att hon tänker försöka ta mitt barn och rota detsamma på den här orten.

När anklagelser om misshandel inte funkade så efter 5 veckor hos mamma gjordes det helt plötsligt ett akutbesök hos  BUP där barnet fick tala ut om vilken hemsk situation det har hos sin pappa.
    Jag har funnits vid barnets sida sedan dag ett och vi har haft varannan vecka och samarbetat för barnets bästa (bytt dagar vid födelsedagar etc) och barnet har t.o.m lämnats extra flera dagar veckan hos mig då mamman varit tvungen att jobba kväll.

Träffade barnet idag för första gången sedan i början av oktober och blev både omfamnad och pussad på. Men sen på kvällen när jag ringde hade mamman påverkat igen och planer jag och barnet gjort upp för veckan är nu höljda i dunkel.

Jag vill nu veta, kan mamman erkännas ensam vårdnad på dessa grunder. Falska beskyllningar och att barnet pratat med BUP om att det "mår dåligt" hos pappa. Jag har fått för mig att det krävs oerhört starka skäl för ett sådant beslut men jag vill försäkra mig om att så är fallet så därför ställer jag frågan här. Jag var så otroligt glad och positiv i förmiddags men nu är jag helt säker på att mamman kommer ta mitt barn ifrån mig.

Hela processen kommer att avgöras i rätten där min advokat yrkat på 1. ensam vårdnad och 2. fortsatt gemensam vårdnad. Mamman har endast yrkat på ensam vårdnad med stadigvarande boende hos henne.
    Vet någon hur lång tid det tar innan en förhandling drar igång ifrån det att stämningsansökan är inlämnad? Påskyndas sådana här ärenden? Man tänker redan på en jul utan sitt ena barn :(

• Svar på tråden Gemensam vårdnad - rädd att förlora mitt barn <3
  • LoneRider

Detta första beslutet ger väl dock ingen fingervisning om hur det kommer att gå i förhandlingen i tingsrätten sen? Som sagt vi har massa bevis mot henne som jag inte kan gå in på här.
    Är utredningen som familjerätten görs opartisk eller tar de ställning för någon part??

• SupersurasunkSara
    LoneRider skrev 2012-11-20 15:14:32 följande:
    Detta första beslutet ger väl dock ingen fingervisning om hur det kommer att gå i förhandlingen i tingsrätten sen? Som sagt vi har massa bevis mot henne som jag inte kan gå in på här.
    Är utredningen som familjerätten görs opartisk eller tar de ställning för någon part??
    Ingen aning på den frågan heller.
  • Anonym (Provocerad)

"Man tycker" att familjerätten borde ha ordentligt på benen för att köpa hennes story och rekommendera interemistiskt beslut på att barnet skall vara hos henne tills vidare.
    OM de skulle göra det så måste du ha rätt att få veta exakt på vilka grunder de fattat sitt beslut.
    När jag fick ensam vårdnad tack vare familjerättens rekommendation kollade de givetvis upp det som gick att kolla upp  om barnets pappa. De kontaktade hans läkare och kollade polis/register etc.
    Finns det ingen "bevisad grund" så är det ta mej tusan bud på artikel i er lokala dagstidning!!

Men låt oss såklart hoppas på att de fattar ett vettigt beslut!

• Anonym (Provocerad)
    FR är opartisk.
    Ofta är det det interemistiska beslutet som blir det slutgiltiga beslutet - om inte något starkt rubbar övertygelsen att det är rätt.
  • LoneRider

Får verkligen hoppas att jag får en tidig julklapp då. Det låter ju i mina öron en smula märkligt dock om ett så här pass avgörande beslut för så många parter kan avgöras utan att man får presentera sin sak i en förhandling :S

• Anonym
    Anonym (Provocerad) skrev 2012-11-20 15:27:22 följande:
    FR är opartisk.
    Ofta är det det interemistiska beslutet som blir det slutgiltiga beslutet - om inte något starkt rubbar övertygelsen att det är rätt.
    Rättelse - de ska vara opartiska men är det väldigt sällan.
  • LoneRider

Nu en oerhört viktig fråga och jag vill endast ha svar från de som vet hundra eller varit med vid Familjerätten inför ett interimistiskt beslut i Tingsrätten - har man möjlighet att ta med sig bevis vid utfrågningen som kommer att ingå som underlag för rättens beslut. Det är av yttersta vikt i det här fallet att rätten får se vad detta bottnar i. Jag kommer att göra en skrivelse med tillhörande bilagor för att presentera min sak.

Det kan inte vara så att en persons lögner får stå oemotsagda när det handlar om ett barns boende och umgänge.

• Flickmamman

Hej Ts! Hur har det gått?

• Anonym (elisa)
    LoneRider skrev 2012-11-19 22:05:14 följande:
    Hej alla detta är mitt första inlägg här men jag har läst en del här på sidan och beslöt mig för att rådfråga expertisen för det är vad jag är ute, konkreta svar från människor som kanske har varit i en liknande situation eller känner någon som varit det. Jag är utom mig av oro över detta.

Saken är den att jag och mitt ex har haft gemensam vårdnad sedan 2007 där barnet står skrivet på hos mig. För ca 1,5 månad sedan startades helt utan min vetskap en utredning mot mig och anklagelser kom från skolan att jag skulle ha "misshandlat" mitt barn. Åklagaren lade ner ärendet på tre röda men mamman har fortfarande kontrollen över barnet, för "dess bästa" som hon själv påstår att det är.
    Mitt barn har överdriven fantasi (en 8-åring) och hos mig är det bara pappa som gäller och hos mamma vice versa.
    Jag bor tillsammans med en ny tjej och vi har en liten tös också kan tilläggas.
    Exet däremot jobbar 10 mil bort och har både pojkvän och familj på samma ort och i förlängningen ser vi alla att hon tänker försöka ta mitt barn och rota detsamma på den här orten.

När anklagelser om misshandel inte funkade så efter 5 veckor hos mamma gjordes det helt plötsligt ett akutbesök hos  BUP där barnet fick tala ut om vilken hemsk situation det har hos sin pappa.
    Jag har funnits vid barnets sida sedan dag ett och vi har haft varannan vecka och samarbetat för barnets bästa (bytt dagar vid födelsedagar etc) och barnet har t.o.m lämnats extra flera dagar veckan hos mig då mamman varit tvungen att jobba kväll.

Träffade barnet idag för första gången sedan i början av oktober och blev både omfamnad och pussad på. Men sen på kvällen när jag ringde hade mamman påverkat igen och planer jag och barnet gjort upp för veckan är nu höljda i dunkel.

Jag vill nu veta, kan mamman erkännas ensam vårdnad på dessa grunder. Falska beskyllningar och att barnet pratat med BUP om att det "mår dåligt" hos pappa. Jag har fått för mig att det krävs oerhört starka skäl för ett sådant beslut men jag vill försäkra mig om att så är fallet så därför ställer jag frågan här. Jag var så otroligt glad och positiv i förmiddags men nu är jag helt säker på att mamman kommer ta mitt barn ifrån mig.

Hela processen kommer att avgöras i rätten där min advokat yrkat på 1. ensam vårdnad och 2. fortsatt gemensam vårdnad. Mamman har endast yrkat på ensam vårdnad med stadigvarande boende hos henne.
    Vet någon hur lång tid det tar innan en förhandling drar igång ifrån det att stämningsansökan är inlämnad? Påskyndas sådana här ärenden? Man tänker redan på en jul utan sitt ena barn :(
    Vad jag känner igen mig. Skillnaden är att jag är mamma. Mitt barns far anmälde mig för misshandel och en rad andra saker. Det gick vidare till Soc. och jag bad dem göra en utredning av mig vilket de naturligtvis gjorde. Jag visste hela tiden att jag aldrig gjort det som påståtts.

BUP blev inblandade, utredning av barnläkare och Soc. utredning. Alla kom fram till att jag inte skadat barnet. Fadern fortsatte anklaga mig för saker. I efterhand förstod jag att hans plan var att jag skulle bli av med den gemensamm vårdnaden och då kunna flytta med barnet utomlands.

För att dra en lång historia kort så stämde jag honom. Han bråkade om allt, hotfulla mail osv. Tingsrätten bad om en vårdnasutredning av Soc. Fadern bråkade med dem och hittade på en rad anklgelser mot mig. Men han blev inte trovärdig till slut vilket framkom i utredningen och i Tingsrätten. Tingsrätt gav mig vårdnad och även HD till slut. Detta tog ca ett och ett halvt år. Från första stämningen.

Jag skrev ner allt som hände i dagbok för att sedan hade jag användning av det i vårdnadsutredningen. Jag såg alltid till att ALDRIG bli provocerad, säga något dumt, svara på mängder av hotfulla mail osv. Så han hade inget som han kunde anklaga mig för. I hela processen framförallt till Tingsrätten var klar var jag livrädd att domare och Soc. skulle tro på honom. Han är väldigt verbal.

Finns det möjlighet med få hjälp av familjerätten? Gemensamt samtal? Vi hade det och då visade fadern de sidor som inte var till hans fördel.
  • Läkerol

Tyvärr riskerar hon få hjälp från soc. Här på Familjeliv får du inte kloka råd. Jag uppmanar dig genast att Googla/ta kontakt med daddys-Sverige, Joakim ramstedt eller mans och jourmottagningen i Uppsala, Janne runsvik.

• Läkerol
    Anonym (Provocerad) skrev 2012-11-20 15:27:22 följande:
    FR är opartisk. Ofta är det det interemistiska beslutet som blir det slutgiltiga beslutet - om inte något starkt rubbar övertygelsen att det är rätt.

FR opartiska!? Du har inte haft med dem att göra, ingen erfarenhet alls ser jag.
  • Anonym (insatt)
    Utredningen skall göras opartiskt och med total insyn för er båda föräldrar men i slutändan väntar sig domstolen att familjerätten lämnar med en bedömning på vad de anser vara till barnets bästa ....
  • Anonym (insatt)
    LoneRider skrev 2012-11-21 09:02:31 följande:
    Nu en oerhört viktig fråga och jag vill endast ha svar från de som vet hundra eller varit med vid Familjerätten inför ett interimistiskt beslut i Tingsrätten - har man möjlighet att ta med sig bevis vid utfrågningen som kommer att ingå som underlag för rättens beslut. Det är av yttersta vikt i det här fallet att rätten får se vad detta bottnar i. Jag kommer att göra en skrivelse med tillhörande bilagor för att presentera min sak.

Det kan inte vara så att en persons lögner får stå oemotsagda när det handlar om ett barns boende och umgänge.
    Familjerätten är ju ingen domstol där bevis skall företes .... men då du så småningom hamnar i en domstolsförhandling får du givetvis, i samråd med ditt ombud, förete all bevisning och be att få inkalla de vittnen som ni (du o ombudet) anser har något att tillföra i sakfrågan (=barnets bästa)
  • LoneRider

Hej igen alla. Länge sedan jag startade den här tråden och otroligt mycket har hänt. En del negativt men också mycket positivt. Tänker inte gå in så detaljerat kring omständigheterna då mamman kan läsa här men jag bytte ombud och då började det hända saker. Det visade sig att mamman av någon outgrundlig anledning inte ville ha någon huvudförhandling för då hade hon fått en del att förklara och hennes nerver hade inte klarat det så vi enades om ett avtal, ett rätt klassiskt sådant ur pappors synvinkel. Det innebär att jag har mitt barn varannan helg, under loven, fyra veckor under sommarlovet, julen osv. Naturligtvis en stor förändring mot hur jag hade det förr men saker och ting kan ju ändras där också (say no more).
    Det har varit ett rent helvetesår rent ut sagt och jag mår fortfarande inte bra, men jag har iaf ett avtal fastställt av domstolen så det känns ju tryggt.

Så här fungerar det när mamman vill leva sitt drömliv på annan ort med ny man. En pappa som fullgjort sina plikter från dag ett ska svartmålas som en alkoholist, misshandlare och gud vet vad. Han ska granskas av soc, polis, familjerätt och lägga en förmögenhet på advokater. Till råga på allt har ett litet barn använts i den här smutsiga krigföringen mot pappan. Jag kommer aldrig att glömma eller förlåta detta som mamman gjort men jag och mitt älskade barn har idag lyckats upp vår relation igen. Med rätt ombud hade det här varit löst några månader tidigare men i ren panik tog jag första bästa under rådande situation.

För er som vill diskutera liknande situation, erfarenheter eller kanske har frågor så är det bara att höra av sig. Det fanns en tid då jag satt och googlade i flera timmar varje dag för att få reda på rätt info och få fram fakta. Vet inte hur många dokument jag själv skrivit i syfte att hjälpa mitt ärende i kommande rättsliga förhandlingar.

Under hela den här tiden har min familj och vänner stått vid min sida och inte vikit en tum. Alla vet att jag har varit en exemplarisk pappa som gjort allt för mitt barn och för de föräldrar som hade sina tvivel efter mammans smutskastning mot mig vet idag vilken förljugen häxa hon är. Inte det minsta bevis kunde hon presentera och jag blev således friad ifrån alla vidriga anklagelser.

Må väl alla :)

Svar på tråden Gemensam vårdnad - rädd att förlora mitt barn <3