• Anonym (Orolig tjej)

Vårdnad/Umgänge

Jag ska försöka fatta mig kort. Jag är gravid (har BF om ca 2 veckor) och lever utan barnets far, då han från start valt att inte vara delaktig. Han har sagt att han inte vill ha något med barnet att göra, tänker inte gå med på faderskapstest och inte betala ett öre m.m. Jag har än så länge gått igenom hela graviditeten ensam och inte hört ett ord från honom, även om jag försökt få kontakt med honom.
    Men så för en vecka sedan hörde han av sig och sa “Att om jag ska bli tvingad till att göra ett faderskapstest och det visar sig vara mitt barn så tänker jag kräva ensam vårdnad och du ska inte få träffa barnet. Det ska också bli du som ska betala mig pengar för att jag har ansvar för vårt barn”. Och så kallade han mig både de ena och det andra och var allmänt otrevlig. 

Jag vet ju inte om han verkligen kommer kräva ensam vårdnad eller om det bara är tomma "hot", men om han nu skulle göra det. Är det någon som vet hur det går till när fadern vill kräva ensam vårdnad? Kan han ens göra det och vad är det som krävs av mig o sådär? Är det familjerätten som har hand om det eller ska man vända sig till någon annan?

Är det någon som har varit i samma/liknande situation eller någon som kan ge svar, tips eller stöd så skulle jag vara tacksam.  

• Svar på tråden Vårdnad/Umgänge
  • Anonym (Orolig tjej)
    hymafr skrev 2012-11-20 10:25:15 följande:
    Den största anledningen till att du inte ska skriva på om gemensam vårdnad är att du då förlorar hälften av föräldradagarna.

I den bästa av världar skulle det inte göra något då barnet skulle ha en far som tog ut sina dagar och innan dess hade sett till att umgås så mycket med barnet att de kände sig trygga med varandra.

Men nu lever vi tyvärr inte i de bästa av världar och det är tyvärr så att en förälder inte behöver ta ut sina dagar, men heller inte behöver skriva över dem på den andra föräldern. Detta betyder att, om du skriver på om gemensam vårdnad, så kommer han att få hälften av dagarna men ingen plikt att ta ut dem. När dina dagar är slut kommer du inte ha någon försörjning alternativt ingen som kan ta hand om barnet under tiden du jobbar eftersom man inte kan få barnomsorg förrän barnet är 1 år.  

Vänta med att skriva på om gemensam vårdnad tills du fått dagisplats. Om han då visat sig vara en god far så har han så att säga "förtjänat" gemensam vårdnad och då tror jag inte heller du kommer motsätta dig gv.
    Om han däremot fortsätter hota dig med än det ena än det andra så tycker jag du ska fortsätta med eg. Glöm bara inte att noga dokumentera allt han gör och säger/skriver. Hans chanser till eg är i det närmaste obefintlig, men även gv är svårt att få om man inte kan samarbeta eller om man bråkar.     

Åh tack så mycket för ditt svar. Har inte alls tänkt så långt med föräldradagarna att han får dagar om jag skriver på gemensam vårdnad. Och dessutom om han får en massa dagar som han inte ens behöver/kommer ta ut, då kan lika väl jag ha alla dagar själv som kommer behöva dom dagarna. 

Det var också ett bra förslag att vänta med gemensam vårdnad tills man iaf har dagisplats eller senare i framtiden. Det sägs ju inte vara någon brådska med det, för skulle han missköta sig senare eller något annat händer så kan det ju vara svårt att få igenom ensam vårdnad, eller det kan iaf ta ett tag om det skulle vara så. Bättre att låta det ta den tid det tar och han får bevisa att han är en bra far och vill vara delaktig i barnets liv o sådär. 
    Tyvärr så har ju alla dessa hot och såvidare sagts via telefon och sms och det kan man ju inte använda sig av.. Det är ju ord mot ord och har hört att sms inte gills då man inte säkert kan säga vem det är som skrivit dom osv.. Men jag har iaf kvar sms och skulle det komma något mail eller något annat så ska jag absolut spara på det.  Åter igen, tack för ditt svar!
    Anonym skrev 2012-11-20 11:40:57 följande:
    Ts,  hoppas för din -  och barnets skull -  att ditt barns far inte är lika envis som mitt ex...
    Jag sökte upp mitt socialkontor redan som gravid,  så att de hade bilden klar för sig.

Tredje dagen på BB  (det är några år sedan,  nu stannar man väl knappast så länge) -  den dag nyförlösta kvinnor lär vara extra känsliga -  ringde han;   "Jag kommer att göra allt som står i min makt för att få vårdnaden över barnet!   Advokat är kontaktad!"   Och jag hade ringt honom i god tid och låtit honom vara med på förlossningen och då var han,   enligt barnmorskan,  som vilken nybliven pappa som helst,  överlycklig och trevlig mot mig,  mot oss...

Han stack ett papper under näsan på mig;  jag skulle få underhåll för barnet utöver det FK betalar och han skulle få gemensam vårdnad.  Jag avråddes att skriva på;  han kunde strunta i att betala det relativt generösa underhållet under förevändning att hans ekonomi ändrat sig -  INTE LIKA LÄTT  ATT TA TILLBAKA ENSAM VÅRDNAD   jag skrivit på,  tipsade min advokat.

Han krävde faderskapsutredning (vilket före DNA innebär att babyn stacks i tårna för att få ut blod att testa).

Han hade så viktigt jobb att han inte kunde ta ut någon av de 10 pappadagarna   (min syster hade jobbat in motsvarande tid och tog komp.ledigt och bodde hos oss 14 dagar).

Han begärde  vårdnaden när barnet var fyra år,  sex år och 12-13 år....   och jag behöll ensam vårdnad alla år.
    Umgänget fungerade  mycket på hans villkor,  väldigt hattigt och oberäkneligt.   Hans anklagelser mot mig var enormt fantasifulla genom åren....

Och jag tror att risken är liten att ditt barns far har samma energi -  nämner det här för att beskriva att det inte är så lätt   för en förälder som aldrig levt med sitt barn att få vårdnaden.   Men man får nog passa sig för umgängessabotage!   Då riskerar man vårdnaden!
    Oj, det där var inge kul och höra. Det måste ha varit rätt jobbigt att behöva ha det på det viset.
    Jag hoppas också att mitt barns far inte kommer hålla på sådär. Hoppas väl på något vis att man ska kunna lösa det på ett lite mer smidigare sätt.
    Jag tackar så mycket att du ville dela med dig av dina upplevelser. Och jag ska absolut passa mig för att skriva på något jag inte är helt säker på och inte gå med på gv i första taget. Och absolut ska jag låta barnets far få ha umgänge om han nu kommer vilja det framöver.
    Tack!

• Anonym (Orolig tjej)
    Anonym (***) skrev 2012-11-20 16:04:29 följande:
    Hej TS, Ha ha - han är ju riktigt rolig!!! Äsch - jag skojar! Jag är helt säker på att han har kommit på ett par saker precis eller fått dom förklarade för sig... 1. han har rätt till föräldradagar och ska därför ha gemensam vårdnad 2. han vet nu att han inte kommer ifrån att betala för sitt barn Så vad ska du göra... 1. skriv ALDRIG på för gemensamt umgänge hur jäkla bra det än fungerar, alltså inte av fri vilja. Så länge du har ensam vårdnad så har du det legala ansvaret själv. Du kan flytta vart du vill med barnet, välja skola, skaffa pass etc etc 2. neka honom INTE umgänge med barnen. MEN - ta redan nu kontakt med familjerätten och be dom boka ett samarbetssamtal med er båda. Vad dom än säger om umgänget - håll umgänget för dig själv. Be dom vara behjälpliga med att arbeta fram ett umgänges avtal som ni båda ska underteckna. Han har rätt till 50% av barnets tid, eller rättare sagt BARNET har rätt till 50% av pappans tid. Därmed inte sagt från det barnet föds!!! I och med att ni inte lever tillsammans kommer han i starten att få träffa barnet hemma hos dig. På lite länge sikt ha barnet heldag för att så småning om leda till 1 natts övernattning och därefter ökning. Se till att umgängesschemat är ordentlig reglerat, ta hjälp av en jurist. Var överlämning, tex på dagis, ska ske är bra om det finns med tillsammans med tider, veckor, helger, storhelger (jul/nyår) samt längre fram lov. Gör tex ett schema för 3 år i taget och få nedtäcknat att efter det ska en översyn ske. Han kanske inte är så intresserad trots allt..... ;)

Ja, något är det ju som har hänt eftersom han helt plötsligt hör av sig och beter sig såhär och säger si och så. Det är väl kanske någon som berättat för honom att han inte bara kan stoppa ner huvudet i sanden och tro att allt försvinner för det... Inte skriva på gemensam vårdnad men att han får ha umgänge med barnet absolut.
    Har tagit kontakt med familjerätten nu, och dom skulle skicka hem papper till mig som jag skulle fylla i och skicka tillbaka sen kommer jag få någon tid till någon handledare/socialsekreterare eller va det heter?! Och lär väl inte bli någon tid nu innan året är slut antagligen?! Men ska absolut ta hjälp av dom så mycket som möjligt och vara öppen för det mesta, så jag inte kan få skit för att jag nekat eller satt mig på tvären angående något.
    Tusen tack för ditt svar.  
  • Anonym
    Anonym (Orolig tjej) skrev 2012-11-20 22:06:31 följande:

Ja, något är det ju som har hänt eftersom han helt plötsligt hör av sig och beter sig såhär och säger si och så. Det är väl kanske någon som berättat för honom att han inte bara kan stoppa ner huvudet i sanden och tro att allt försvinner för det... Inte skriva på gemensam vårdnad men att han får ha umgänge med barnet absolut.
    Har tagit kontakt med familjerätten nu, och dom skulle skicka hem papper till mig som jag skulle fylla i och skicka tillbaka sen kommer jag få någon tid till någon handledare/socialsekreterare eller va det heter?! Och lär väl inte bli någon tid nu innan året är slut antagligen?! Men ska absolut ta hjälp av dom så mycket som möjligt och vara öppen för det mesta, så jag inte kan få skit för att jag nekat eller satt mig på tvären angående något.
    Tusen tack för ditt svar.  
    Risken är bara att han stämmer dig men det är du medveten om så kör på!
  • Anonym (***)
    sirisdotter skrev 2012-11-20 17:41:01 följande:
    Håller med om en hel del.   Förstår dock inte  "håll umgänget för dig själv" .   Vad menar du med det?

Å där slant jag på tangenterna - skulle vara "håll vårdnaden för dig själv". Umgänget kan och ska hon inte neka honom.
  • Anonym (***)

Jodå, du kan använda sms och även spelan in samtal mellan er. Det är mycket effektivt när det väl kommer till bevisbörda om hot och liknande eskalerar. Även utan ett barn inblandat är det i Sverige olagligt att hota någon :) Det finns tydlgen någon app som enkelt kan aktivera inspelning av samtal. Du har legal rätt att spelan in samtal som DU SJÄLV medverkar i och använda dem i en rättsprocess. Det viktiga är att du är med i samtalet, då behöver du INTE berätta att du spelar in. Du får alltså inte lov att spela in andra människor som pratar. Spara allt men försök att inte använda det. Så fort du "använder" inspelningar så vet han ju att du spelar in och börjar vara försiktig. SMS är ju inget konstigt om man inte tar bort.

• Anonym (Orolig tjej)
    Anonym (***) skrev 2012-11-21 11:32:03 följande:
    Jodå, du kan använda sms och även spelan in samtal mellan er. Det är mycket effektivt när det väl kommer till bevisbörda om hot och liknande eskalerar. Även utan ett barn inblandat är det i Sverige olagligt att hota någon :) Det finns tydlgen någon app som enkelt kan aktivera inspelning av samtal. Du har legal rätt att spelan in samtal som DU SJÄLV medverkar i och använda dem i en rättsprocess. Det viktiga är att du är med i samtalet, då behöver du INTE berätta att du spelar in. Du får alltså inte lov att spela in andra människor som pratar. Spara allt men försök att inte använda det. Så fort du "använder" inspelningar så vet han ju att du spelar in och börjar vara försiktig. SMS är ju inget konstigt om man inte tar bort.

Okej, jag har bara hört att man inte alls kan använda sms.. Men då vet jag iaf att det finns en möjlighet och använda dom om det skulle behövas. Och ska absolut kolla upp det med att spela in samtalen om han skulle höra av sig igen.  Och tack för tipset att inte använda inspelningarna och sådant i första taget. Kan ju vara bra och ha dom längre fram i så fall. Så att det inte blir som du säger att han börjar vara försiktig och sådär.
    Tack!  
  • Anonym
    Anonym (Orolig tjej) skrev 2012-11-21 11:37:43 följande:

Okej, jag har bara hört att man inte alls kan använda sms.. Men då vet jag iaf att det finns en möjlighet och använda dom om det skulle behövas. Och ska absolut kolla upp det med att spela in samtalen om han skulle höra av sig igen.  Och tack för tipset att inte använda inspelningarna och sådant i första taget. Kan ju vara bra och ha dom längre fram i så fall. Så att det inte blir som du säger att han börjar vara försiktig och sådär.
    Tack!  
    Sms-trafik används som bevismaterial i tingsrätt när det gäller langning av alkohol till minderåriga,  troligen annan langning också.

(spelade själv in många telefonsamtal i samband med stormig separation.  Hade exempelvis på kasettband "Det var ett kraftigt slag jag gav dig..."    Advokaten som hjälpte mig i den skilsmässan ansåg att sådana inspelningar inte kunde användas.  Tror praxis har ändrats betr.  inspelade telefonsamtal.)
  • Anonym (Orolig tjej)
    Anonym skrev 2012-11-20 22:32:32 följande:
    Risken är bara att han stämmer dig men det är du medveten om så kör på!

Du menar att han stämmer mig för att jag inte ger honom gemensam vårdnad med en gång?
    Och om han nu skulle stämma mig är det någon som vet på ett ungefär hur det går till? Vad bör man tänka på och såvidare.   
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-11-21 11:46:20 följande:
    Sms-trafik används som bevismaterial i tingsrätt när det gäller langning av alkohol till minderåriga,  troligen annan langning också.

(spelade själv in många telefonsamtal i samband med stormig separation.  Hade exempelvis på kasettband "Det var ett kraftigt slag jag gav dig..."    Advokaten som hjälpte mig i den skilsmässan ansåg att sådana inspelningar inte kunde användas.  Tror praxis har ändrats betr.  inspelade telefonsamtal.)

Vi har fri bevisprövning i Sverige, dvs allt kan användas. Sen är det upp till rätten att bedöma hur viktigt/trovärdigt det är. Just privata inspelningar/SMS är lite lurigt då det kan vara svårt att fastställa vilken tid inseplningen skede, i vilket samanhang, om det skett en manipulering odyl. Därför gör ofta advokaten en bedömning att inspelningen/SMS inte skulle tillföra särskilt mycket och inte ska användas.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig tjej) skrev 2012-11-21 12:23:24 följande:

Du menar att han stämmer mig för att jag inte ger honom gemensam vårdnad med en gång?
    Och om han nu skulle stämma mig är det någon som vet på ett ungefär hur det går till? Vad bör man tänka på och såvidare.   

Om han stämmer dig kommer ni efter lite skriftväxling kallas till domstol. De kommer skicka er till familjerätten med en stak uppmaning att komma överrens. Gör ni inte det så är det tillbaka till domstol. Ni kommer får berätta vad ni vill och varför. Sen  kommer den pressa er rätt hårt att komma överrens. Gör ni inte det bestämer domstolen om vårdnad och eventuellt umgänge.

Om han stämmer dig bör du skaffa en jurist/advokat som hjälper dig med allt.

Det är bra om du inte totalvägrar pappan umgänge. Det behöver inte ske på precis hans vilkor men försöka vara lite flexibel kring umgänget. Domstolen brukar inte gilla att en förälder totalvägar den andra umgänge.
  • Anonym

I knutbyfallet användes SMS som en stor del av bevisbördan. Ett sätt till är att samtidigt föra dagbok över vad som sker så det också finns nedtecknat. Men du kommer få frågan "varför spelade du in?" och då behöver du redan nu ha ett svar. Att han hotat dig innan och du är orolig är fullt dugligt men du behöver veta. 

Jag håller dock inte med övriga ang vårdnaden, jag anser det vara otroligt att han inte skulle få gemensam om han är villig att engagera sig. Nu är lagen lite förändrad så att samarbetsproblem kan vara ett hinder men fortfarande så är gemensam vårdnad det brukliga. Jag vet personligen flertalet fall där föräldrarna inte direkt varit vänner och ändå fått gemensam vårdnad, utan att barnet någonsin bott med pappan. Nu har dock pappan varit en bra förälder i de fallen. Men jag skulle snarare utgå ifrån det redan när föräldrarledigheten planeras eftersom han så fort han får GV (gemensamvårdnad) så får han också hälften av dagarna, och då inte av de återstående utan sammanlagda antalet.

• Anonym (***)
    Anonym (Orolig tjej) skrev 2012-11-21 12:23:24 följande:
    Du menar att han stämmer mig för att jag inte ger honom gemensam vårdnad med en gång? Och om han nu skulle stämma mig är det någon som vet på ett ungefär hur det går till? Vad bör man tänka på och såvidare.   

Det han kommer att stämma dig på är gemensam vårdnad. Då görs det en utredning om det är lämpligt med anledning av att du kommer att neka gemensam vårdnad. Du kommer ju att hävda att ni inte har och inte haft någon relation för att han valt att inte vara delaktig. Att du finner det oroväckande att han nu helt plötsligt vill ha gemensam vårdnad när det i första han borde vara umgänget han efterfrågar. Tryck på frågan... Varför är vårdnad så viktig och inte umgänge. Du ska vara tydlig med att du inte tänker neka honom umgänge men att du i nuläge är emot gemensam vårdnad baserat på hans tidigare inställning till barnet samt att du inte ser ett fungerande samarbete mellan er. Du ska vara tydlig med att om det visar sig att ni kan samarbeta vad gäller barnet är du öppen för att om några år ta upp frågan igen. Sedan en lagändring (tror det var 2006) så säger man att enskild vårdnad kan vara att föredra om föräldrarna har samarbetssvårigheter. Du ska även vara tydlig med att du tacksamt tar emot hjälp för att arbeta fram ett umgängesavtal som är passar barnets ålder från nyfödd till lämplig ålder för varannan helgs umgänge. Att om han trycker på att han ska ha varannan vecka så ska schemat arbetas fram enligt det. Eller kanske är det du som vill att det på lång sikt blir varannan vecka. Att du vill se ett långsiktigt schema direkt för att underlätta för alla. Att storhelger som jul/nyår, semestrar etc ska finnas med. (Du kanske inte vill varannan vecka men trots allt är han 50% pappa). Är det långa avstånd mellan er kommer ändå inte vv boende att fungera efter skolstart. Barn är ett långsiktigt engagemang och det är det du ska visa att du är medveten om och att du vill att han är delaktig i med hjälp av ett schysst umgänge. Om han sen strular med umgänget, då blir det enklare för dig att säga att det inte fungerar och vill att ni går mot varannan helg eller vad det nu kan vara. Det kan ju även vara så att han inte vill varannan vecka utan varannan helg. Och han har kanske inte ens tänkt så lång fram som 15-års åldern!!
  • Anonym (Orolig tjej)
    Kjell2 skrev 2012-11-21 12:40:36 följande:

Om han stämmer dig kommer ni efter lite skriftväxling kallas till domstol. De kommer skicka er till familjerätten med en stak uppmaning att komma överrens. Gör ni inte det så är det tillbaka till domstol. Ni kommer får berätta vad ni vill och varför. Sen  kommer den pressa er rätt hårt att komma överrens. Gör ni inte det bestämer domstolen om vårdnad och eventuellt umgänge.

Om han stämmer dig bör du skaffa en jurist/advokat som hjälper dig med allt.

Det är bra om du inte totalvägrar pappan umgänge. Det behöver inte ske på precis hans vilkor men försöka vara lite flexibel kring umgänget. Domstolen brukar inte gilla att en förälder totalvägar den andra umgänge.

Tusen tack för ditt svar. Då vet jag på ett ungefär hur det kommer att gå till. Hoppas iofs att allt kan lösas utan att behöva gå till domstol osv, men det får man väl ta då.
    Och ska skaffa en jurist/advokat om så behövs. Kan kännas bra att ha någon som vet och kan allting. 
    Självklart nekar jag honom inte något umgänge, det är klart att han ska få träffa sitt barn även om inte vi föräldrar kan komma överrens så får man ju hitta en lösning så att ett umgänge mellan far och barn går att ordna.   
  • Anonym (Orolig tjej)
    Anonym (***) skrev 2012-11-21 12:52:52 följande:

Det han kommer att stämma dig på är gemensam vårdnad. Då görs det en utredning om det är lämpligt med anledning av att du kommer att neka gemensam vårdnad. Du kommer ju att hävda att ni inte har och inte haft någon relation för att han valt att inte vara delaktig. Att du finner det oroväckande att han nu helt plötsligt vill ha gemensam vårdnad när det i första han borde vara umgänget han efterfrågar. Tryck på frågan... Varför är vårdnad så viktig och inte umgänge. Du ska vara tydlig med att du inte tänker neka honom umgänge men att du i nuläge är emot gemensam vårdnad baserat på hans tidigare inställning till barnet samt att du inte ser ett fungerande samarbete mellan er. Du ska vara tydlig med att om det visar sig att ni kan samarbeta vad gäller barnet är du öppen för att om några år ta upp frågan igen. Sedan en lagändring (tror det var 2006) så säger man att enskild vårdnad kan vara att föredra om föräldrarna har samarbetssvårigheter. Du ska även vara tydlig med att du tacksamt tar emot hjälp för att arbeta fram ett umgängesavtal som är passar barnets ålder från nyfödd till lämplig ålder för varannan helgs umgänge. Att om han trycker på att han ska ha varannan vecka så ska schemat arbetas fram enligt det. Eller kanske är det du som vill att det på lång sikt blir varannan vecka. Att du vill se ett långsiktigt schema direkt för att underlätta för alla. Att storhelger som jul/nyår, semestrar etc ska finnas med. (Du kanske inte vill varannan vecka men trots allt är han 50% pappa). Är det långa avstånd mellan er kommer ändå inte vv boende att fungera efter skolstart. Barn är ett långsiktigt engagemang och det är det du ska visa att du är medveten om och att du vill att han är delaktig i med hjälp av ett schysst umgänge. Om han sen strular med umgänget, då blir det enklare för dig att säga att det inte fungerar och vill att ni går mot varannan helg eller vad det nu kan vara. Det kan ju även vara så att han inte vill varannan vecka utan varannan helg. Och han har kanske inte ens tänkt så lång fram som 15-års åldern!!
    Tackar också dig för ditt svar.
    Har fått en hel del information och många bra svar på mina frågor. Känns bra att det finns så många snälla människor som vill/kan dela med sig och svara på alla dessa frågor. 
    Men då vet jag lite mera om vad som ev kan hända om det inte skulle gå att lösas på ett smidigare sätt. Får helt enkelt börja med att få kontakt med någon på familjerätten och sedan gå igenom allting och hoppas att det går att lösas på ett smidigt sätt för alla parter.
    Och ska absolut tänka på att vara tydlig med saker och ting. Inte neka honom till umgänge och att jag gärna tar emot hjälp/stöd för att få ett umgänge mellan far och barn att fungera osv.     
  • Anonym (***)

Uppdatera oss gärna längre fram om hur det går. Det kommer att ta lång tid - inrikta dig på det men i varje fall jag kommer att titta in då och då och kolla om du uppdaterat. Kram till dig!

• Anonym (Orolig tjej)
    Anonym (***) skrev 2012-11-21 17:24:58 följande:
    Uppdatera oss gärna längre fram om hur det går. Det kommer att ta lång tid - inrikta dig på det men i varje fall jag kommer att titta in då och då och kolla om du uppdaterat. Kram till dig!

Jag skall absolut se till och uppdatera er om läget. Och tusen tack igen för alla råd och svar :) kram kram
  • Tom Araya
    sarawp skrev 2012-11-19 22:46:31 följande:
    Ensam vårdnad kommer han aldrig få! Ett tips är att ge honom umgängesrätt, på dina villkor! Att du är med i början och ser att barnet har det bra och att han klarar av sin papparoll. Familjerätten hjälper till med mycket, finns även något som heter sammarbetssamtal. Jättebra om båda parter vill. Just à tip!
    Hur vet du det? Det kanske finns goda skäl till att han bör ha vårdnaden och att hon inte bör ha det.
  • Anonym (***)
    Tom Araya skrev 2012-11-21 18:17:13 följande:
    Hur vet du det? Det kanske finns goda skäl till att han bör ha vårdnaden och att hon inte bör ha det.

Första skälet är att han tagit avstånd från den blivande mamman och sedan framfört hot med barnet som anledning.... INTE BRA för hhonom!! Men det största skälet är att hon från början med auotomatik kommer att få enskild vårdnad. Han får då stämma henne på gemensam men om dom har samarbetssvårigheter och han framför hot så kommer hon fortsatt få ev. Umgänge kan hon aldrig neka honom och det har han rätt till och barnet har rätt till sin pappa.
  • sirisdotter

Varför skriver alla att pappan kan stämma kvinnan han fått barn med för att få gemensam vårdnad?   Var mitt ex unik med att gång på gång begära ensam vårdnad om ett barn han aldrig levt  med?

• Tom Araya
    Anonym (***) skrev 2012-11-21 22:07:56 följande:

Första skälet är att han tagit avstånd från den blivande mamman och sedan framfört hot med barnet som anledning.... INTE BRA för hhonom!! Men det största skälet är att hon från början med auotomatik kommer att få enskild vårdnad. Han får då stämma henne på gemensam men om dom har samarbetssvårigheter och han framför hot så kommer hon fortsatt få ev. Umgänge kan hon aldrig neka honom och det har han rätt till och barnet har rätt till sin pappa.
    Hoten är TS version och har hon inte bevis för det står ord mot ord. Jag har varit med om ett väldigt likt läge i bekantskapskretsen och där förstår jag precis varför han vill ha vårdnaden helt själv.
Svar på tråden Vårdnad/Umgänge