hymafr skrev 2012-11-20 10:25:15 följande:
Den största anledningen till att du inte ska skriva på om gemensam vårdnad är att du då förlorar hälften av föräldradagarna.
I den bästa av världar skulle det inte göra något då barnet skulle ha en far som tog ut sina dagar och innan dess hade sett till att umgås så mycket med barnet att de kände sig trygga med varandra.
Men nu lever vi tyvärr inte i de bästa av världar och det är tyvärr så att en förälder inte behöver ta ut sina dagar, men heller inte behöver skriva över dem på den andra föräldern. Detta betyder att, om du skriver på om gemensam vårdnad, så kommer han att få hälften av dagarna men ingen plikt att ta ut dem. När dina dagar är slut kommer du inte ha någon försörjning alternativt ingen som kan ta hand om barnet under tiden du jobbar eftersom man inte kan få barnomsorg förrän barnet är 1 år.
Vänta med att skriva på om gemensam vårdnad tills du fått dagisplats. Om han då visat sig vara en god far så har han så att säga "förtjänat" gemensam vårdnad och då tror jag inte heller du kommer motsätta dig gv.
Om han däremot fortsätter hota dig med än det ena än det andra så tycker jag du ska fortsätta med eg. Glöm bara inte att noga dokumentera allt han gör och säger/skriver. Hans chanser till eg är i det närmaste obefintlig, men även gv är svårt att få om man inte kan samarbeta eller om man bråkar.
Åh tack så mycket för ditt svar. Har inte alls tänkt så långt med föräldradagarna att han får dagar om jag skriver på gemensam vårdnad. Och dessutom om han får en massa dagar som han inte ens behöver/kommer ta ut, då kan lika väl jag ha alla dagar själv som kommer behöva dom dagarna.
Det var också ett bra förslag att vänta med gemensam vårdnad tills man iaf har dagisplats eller senare i framtiden. Det sägs ju inte vara någon brådska med det, för skulle han missköta sig senare eller något annat händer så kan det ju vara svårt att få igenom ensam vårdnad, eller det kan iaf ta ett tag om det skulle vara så. Bättre att låta det ta den tid det tar och han får bevisa att han är en bra far och vill vara delaktig i barnets liv o sådär.
Tyvärr så har ju alla dessa hot och såvidare sagts via telefon och sms och det kan man ju inte använda sig av.. Det är ju ord mot ord och har hört att sms inte gills då man inte säkert kan säga vem det är som skrivit dom osv.. Men jag har iaf kvar sms och skulle det komma något mail eller något annat så ska jag absolut spara på det. Åter igen, tack för ditt svar!
Anonym skrev 2012-11-20 11:40:57 följande:
Ts, hoppas för din - och barnets skull - att ditt barns far inte är lika envis som mitt ex...
Jag sökte upp mitt socialkontor redan som gravid, så att de hade bilden klar för sig.
Tredje dagen på BB (det är några år sedan, nu stannar man väl knappast så länge) - den dag nyförlösta kvinnor lär vara extra känsliga - ringde han; "Jag kommer att göra allt som står i min makt för att få vårdnaden över barnet! Advokat är kontaktad!" Och jag hade ringt honom i god tid och låtit honom vara med på förlossningen och då var han, enligt barnmorskan, som vilken nybliven pappa som helst, överlycklig och trevlig mot mig, mot oss...
Han stack ett papper under näsan på mig; jag skulle få underhåll för barnet utöver det FK betalar och han skulle få gemensam vårdnad. Jag avråddes att skriva på; han kunde strunta i att betala det relativt generösa underhållet under förevändning att hans ekonomi ändrat sig - INTE LIKA LÄTT ATT TA TILLBAKA ENSAM VÅRDNAD jag skrivit på, tipsade min advokat.
Han krävde faderskapsutredning (vilket före DNA innebär att babyn stacks i tårna för att få ut blod att testa).
Han hade så viktigt jobb att han inte kunde ta ut någon av de 10 pappadagarna (min syster hade jobbat in motsvarande tid och tog komp.ledigt och bodde hos oss 14 dagar).
Han begärde vårdnaden när barnet var fyra år, sex år och 12-13 år.... och jag behöll ensam vårdnad alla år.
Umgänget fungerade mycket på hans villkor, väldigt hattigt och oberäkneligt. Hans anklagelser mot mig var enormt fantasifulla genom åren....
Och jag tror att risken är liten att ditt barns far har samma energi - nämner det här för att beskriva att det inte är så lätt för en förälder som aldrig levt med sitt barn att få vårdnaden. Men man får nog passa sig för umgängessabotage! Då riskerar man vårdnaden!
Oj, det där var inge kul och höra. Det måste ha varit rätt jobbigt att behöva ha det på det viset.
Jag hoppas också att mitt barns far inte kommer hålla på sådär. Hoppas väl på något vis att man ska kunna lösa det på ett lite mer smidigare sätt.
Jag tackar så mycket att du ville dela med dig av dina upplevelser. Och jag ska absolut passa mig för att skriva på något jag inte är helt säker på och inte gå med på gv i första taget. Och absolut ska jag låta barnets far få ha umgänge om han nu kommer vilja det framöver.
Tack!