• Anonym

Ska en människa som har egna barn som har blivit omplacerade av socialen verkligen få ta hand om mitt barn?

Jag skriver här för att få svar..
    Mitt ex har träffat en ny tjej för ett tag sedan. hon har två barn sedan tidigare som socialen har omplacerat av en anledning som dom inte vill uppge för mig. Jag och mitt ex har en dotter på bara några månader som han vill ta hand om och jag skulle aldrig stå i vägen för att dom ska få en fin kontakt, men nu när han har träffat denna nya tjejen så vill han att hon också ska vara en del i detta och hon ska ta hand om vårat barn och ta hand om henne själv och vara som en plastmamma trots att hon inte får ens se hennes egna. Jag blir orolig behöver jag lämna ifrån mig min son till henne trots detta?

• Svar på tråden Ska en människa som har egna barn som har blivit omplacerade av socialen verkligen få ta hand om mitt barn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-20 23:51:53 följande:

Han har träffat denna tjej i 2 veckor och säger till mig att jag ska lita på att inget ont kommer ske... Ja det ska jag absolut götra om det är nödvändigt men vill inte skapa bråk :/
    Måste hon vara direkt inblandad i ert barns vård?
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-11-21 00:02:20 följande:
    Vad är det för människor?? Pappan har dejtat en kvinna två veckor och vill nu göra henne till en superdelaktig bonusmor till sitt spädbarn... Bonusmorsan nyligen fått sina barn omhändertagna (olämplig..?!?)... Stabilt.. Jag skulle också vara skeptisk om jag vore du.

Jag har också förstått att det inte finns så mycket jag kan göra åt saken men jag blir orolig :( ja i två veckor har dom känt varann och han tycker att jag ska vara lugnt och lita på honom att inget ont kommer hända vårt barn
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-11-21 00:04:34 följande:
    Måste hon vara direkt inblandad i ert barns vård?

Ja enligt honom ska hon vara lika delaktig för att han är så mycket med henne och han kan inte neka henne till att inte vara delaktig då
  • Anonym

Var med när pappan o barnet umgås och lär känna henne med och se hur hennes beteende är.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-11-21 00:09:27 följande:
    Var med när pappan o barnet umgås och lär känna henne med och se hur hennes beteende är.

Ja det ska jag absolut men han är bestämd på sin sak! i framtiden när jag slutat amma, då ska han börja ha henne lika mycket som mig (vilket han inte kommer få så tidigt)
  • stresss

Jag skulle inte lämna ifrån mig ett spädbarn under dessa omständigheter. Kräv att umgänget sker i ditt närvaro!

• 2tomtaro4troll
    Anonym skrev 2012-11-20 23:54:23 följande:
    Innan ni dömer den här tjejen totalt så tycker jag Ts ska försöka få ett svar av sin dotters pappa, för det kan vara så att den nya tjejen fått sina barn placerade frivilligt men att de inte anser att det är Ts sak att veta just nu.

om en mamma lämnar ifrån sig Sina barn frivilligt så har det nog en väldigt bra orsak,tex psykiska problem och att hon inte kan ge dom vad dom behöver,är det då så smart att direkt ge sig in i att ta hand om.en annans barn om man ej är kapabel att ta hand om Sina egna? vet med personlig erfarenhet att det krävs en hel del för att dom ska ta barn,då det skett i min närhet!
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • Anonym (Orolig)

Hon ska absolut inte va in närheten av ditt barn förens du vet varför hennes barn blev omhändertagna. Misshandel, sexuella övergrepp, drog eller alkohol problem, psykiska problem kan va vad som helst. Hon kamske har problem med humöret och skakar ditt barn så det får svåra hjärnskador. Jag skulle inte våga lita på pappan heller om han tycker att en tjej han känt i 2 veckor ska va som en mamma åt ert barn och dessutom vara ensam med det. Jag skulle låta pappan få övervakade besök hemma hos mig tlls jag visste mer om vad som hänt. 

• Anonym (gör så här!)
    Anonym skrev 2012-11-20 23:41:32 följande:
    Mitt ex har träffat en ny tjej för ett tag sedan. hon har två barn sedan tidigare som socialen har omplacerat av en anledning som dom inte vill uppge för mig. Jag och mitt ex har en dotter på bara några månader som han vill ta hand om och jag skulle aldrig stå i vägen för att dom ska få en fin kontakt, men nu när han har träffat denna nya tjejen så vill han att hon också ska vara en del i detta och hon ska ta hand om vårat barn och ta hand om henne själv och vara som en plastmamma trots att hon inte får ens se hennes egna. Jag blir orolig behöver jag lämna ifrån mig min son till henne trots detta?
    Begär ut den ev. domen från förvaltningsrätten! Då får du veta om det för det första finns en dom om LVU samt, till viss del, skälen att barnen omhändertogs. Det är offentliga uppgifter!
  • Vinterankan

Brukar ta ganska lätt på de flesta amningsargument men här fanns nog det bästa jag hört. Se till att helamma så länge du bara kan så att du kan vara med i umgänget och själv göra en bedömning av hur hon är. Håll dig i bakgrunden så att det så mycket som möjligt blir pappan och den nya tjejen som har hand om barnet så får du en möjlighet att spionera lite

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2012-11-20 23:41:32 följande:
    SOC får inte berätta för dig varför hennes barn är placerade - det vore sekretessbrott! Soc kan/får inte självständigt bedöma omfattningen av din dotters umgänge med sin far. Om inte ni föräldrar kan komma överens sjjälva så återstår det att göra det till en fråga för domstolen .....
  • Anonym (klara)

Jag har varit i samma situation. Det gick inte bra. Mitt barn utsattes för saker av denna person.

Jag tycker att du skall kontakta en advokat. Om ditt ex flyttar ihop med den här personen kan man i en umgängesutredning kräva att även h*n skall utredas.

Svar på tråden Ska en människa som har egna barn som har blivit omplacerade av socialen verkligen få ta hand om mitt barn?