• Kvasthilda

Väninnans sjuåring får välling i nappflaska

Ja som rubriken säger.
    Vi har ett par vänner som har en sjuårig kille som fortfarande får välling i nappflaska varje morgon och varje kväll.
    Även om han skulle vakna vid 05.00 så går mamman upp och gör en vällingflaska!
    Vår son är 8,5 år och han slutade med välling i nappflaska när han va ca tre år. Efter det fick han antingen fullkornsvälling eller havremust i en kopp för nyttan med vällingen kan ju vara bra ur näringssynpunkt och mättnad.

Jag tycker det känns olustigt att se när de bär upp honom och går och lägger honom med vällingflaskan en lördag klockan 22.30 t.ex när ungarna håller på och leker för fullt.
    Det känns som att man kränker hans rätt att få utvecklas och bli stor.
    Jag skulle inte komma på tanken att säga något, jag vet ju hur känsligt det är när det gäller ens egna barn, men hur vanligt är detta?
    Killen sover även fortfarande hos sina föräldrar i sängen varenda natt. I hans säng sover möjligen pappan när det blir för trångt.
    Det är speciellt hon som verkar vilja ha kvar bebisen och inte släpper taget.
    Vid matbordet matas han också istället för att kräva att han själv äter upp och får sitta kvar vid bordet tills han är klar. 

• Svar på tråden Väninnans sjuåring får välling i nappflaska
  • La Lola
    Ankankamon skrev 2012-11-22 16:04:23 följande:
    Nu har jag inga egna barn, men tiderna är väl inget att haka upp sig på? Eller var jag den enda som inte fick vara uppe till 22-23 när jag var 7-8? Inte ens på lördagar?
    Vem har hakat upp sig på tiderna?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Kvasthilda
    Ankankamon skrev 2012-11-22 16:04:23 följande:
    Nu har jag inga egna barn, men tiderna är väl inget att haka upp sig på? Eller var jag den enda som inte fick vara uppe till 22-23 när jag var 7-8? Inte ens på lördagar?
    Nej tiderna är inget jag hakar upp mig på. Det är att min sons (8,5 år) kompis, som är sju år, varje morgon och kväll får välling i nappflaska. Hans mamma matar honom gärna också.
    Jag tycker lite synd om killen. Det känns som att hon behandlar honom som en bebis och inte en sjuåring som går i första klass. 
  • Ankankamon
    La Lola skrev 2012-11-22 16:11:56 följande:
    Vem har hakat upp sig på tiderna?
    Haha, jag i så fall?

"Jag tycker det känns olustigt att se när de bär upp honom och går och lägger honom med vällingflaskan en lördag klockan 22.30 t.ex när ungarna håller på och leker för fullt."

Det lät liksom bara i mina öron som om det delvis även var tiden som var problemet. :)
  • La Lola
    Ankankamon skrev 2012-11-22 16:16:01 följande:
    Haha, jag i så fall?

"Jag tycker det känns olustigt att se när de bär upp honom och går och lägger honom med vällingflaskan en lördag klockan 22.30 t.ex när ungarna håller på och leker för fullt."

Det lät liksom bara i mina öron som om det delvis även var tiden som var problemet. :)
    Ja det var nog bara du....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • cosinus

Sammantaget låter det ju rätt extremt ja. Jag har dock en 8.5-åring som gärna skulle sova i vår säng varje natt om hon fick (nu somnar hon i sin men kommer oftast över).

En snart 5-åring som glatt äter välling ur flaska (och vägrar ur mugg och för att göra en lång historia kort så har han problem med undervikt och har varit hos dietist och tja...han får behålla sin välling) han är dock inte beroende av den så vi tar aldrig med den på semester och liknande, då får han klara sig utan. Han kan säkert hålla på tills han är 7 som det känns nu :)

När vi har kompisar på besök lägger sig f ö de mindre (upp till 6 år) kl 20 och de större senast 21 så vi vuxna får lite tid att surra själva. Det funkar toppen med de som har barn som kan somna borta.

• Ankankamon
    La Lola skrev 2012-11-22 16:16:48 följande:
    Ja det var nog bara du....
    Tur att jag inte har något emot att vara själv ^^
  • skogsvitter
    La Lola skrev 2012-11-22 16:11:23 följande:
    Jag förstår inte hur du kan hålla käften?
    Nej det fattar inte jag heller om det nu verkligen är sant.

TS du behöver givetvis ta ett snack med henne, det är ju bara taskigt att inte säga något eftersom du då bara möjliggör hennes fortsatta vanvård av barnet. För det är såklart vanvård att hindra ett barn i sin egen utveckling. Fruktansvärt kränkande också för den delen! Barnet får ju men för livet av att behandlas på det här sättet.
  • 2211

Jag tycker att du ska prata med soc om det där för i mina ögon så låter det som att de kraftigt hindrar hans utvecklingen och så vitt jag vet så är det isåfall ett allvarligt fel de gör som föräldrar och är en grund för utredning. Det kan ju finnas med som du inte sett.

• mycketsaft

Det kan ju vara så att han ser nappflaskan som en trygghet och den borde han få ha så länge han vill, men allt det du skrev tillsammans blev lite mycket. Det låter som att hon vill ha kvar sin son i bebisstadiet.. han har inga syskon?

• Snuttens

Jag är 20 år gammal och vill ibland fortfarande dricka mjölk ur flaska. Helst i famnen på mamma.  Det ska jag fan göra också när jag träffar henne nästa gång. Jag tycker att det verkar supermysigt. Kanske för att jag inte fick uppleva det så länge som jag hade velat.  Fast jag tror inte att min mamma skulle vara helt OK med det. Har till och med diskuterat detta med henne när jag var 16 någonting, men vi har inte haft någon flaska hemma sedan jag var typ fyra år gammal. 

Jag tycker mamman är jättekonstig. Vem vill ha en 7-årig bebis?! Om det är närhet hon är ute efter kan hon få det på något annat sätt. Liksom jag, får hon nöja sig med kramar och pussar istället för famnliggande med nappflaska.

www.snuttens.blogg.se - längtan till graviditet
  • Kvasthilda
    skogsvitter skrev 2012-11-22 16:19:10 följande:
    Nej det fattar inte jag heller om det nu verkligen är sant.

TS du behöver givetvis ta ett snack med henne, det är ju bara taskigt att inte säga något eftersom du då bara möjliggör hennes fortsatta vanvård av barnet. För det är såklart vanvård att hindra ett barn i sin egen utveckling. Fruktansvärt kränkande också för den delen! Barnet får ju men för livet av att behandlas på det här sättet.
    Ja det är inte lätt. Det är ett oerhört trevligt par och vi är väldigt goda vänner. De är sociala och gör mycket saker med sin son (ja han är ensambarn).
    Det är alltid svårt att ta upp något sådant. Skulle vi göra det så är nog vänskapen över. Vi bor grannar för övrigt.

Det vi gör är att när han är nere hos oss och leker med vår son, så behandlar vi honom "vuxet". Han ska äta själv och vi pratar inte bebisspråk med honom. Vi ser att han har större kapacitet än han visar annars men det är som sagt svårt att säga till rakt ut.
  • skogsvitter

I så fall kan ni göra en anonym anmälan till socialtjänsten och berätta hur det ser ut. Sedan är det upp till dem att avgöra om det behövs insatser eller ej till detta barn. Det är väl för bövelen det minsta man kan göra för det stackars barnet?! Man har vissa skyldigheter som medmänniskor, detta är en av dem...

• skogsvitter
    mycketsaft skrev 2012-11-22 16:22:57 följande:
    Det kan ju vara så att han ser nappflaskan som en trygghet och den borde han få ha så länge han vill, men allt det du skrev tillsammans blev lite mycket. Det låter som att hon vill ha kvar sin son i bebisstadiet.. han har inga syskon?
    Om en 7-åring behöver en nappflaska för att kunna känna trygghet så är det något allvarligt fel inom denna familj, innebärande att de naturligtvis behöver hjälp! Det är inte vare sig normalt eller sunt att tryggheten hos ett skolbarn finns i en nappflaska för spädbarn. Får inte barnet rätt hjälp så stagnerar ju utvecklingen (som vi uppenbart ser exempel på här ovan när man fortfarande som 20-åring känner behov av nappflaska i mammas famn = djupa sår av en allvarlig uppväxtproblematik).
  • mycketsaft
    skogsvitter skrev 2012-11-22 17:55:45 följande:
    Om en 7-åring behöver en nappflaska för att kunna känna trygghet så är det något allvarligt fel inom denna familj, innebärande att de naturligtvis behöver hjälp! Det är inte vare sig normalt eller sunt att tryggheten hos ett skolbarn finns i en nappflaska för spädbarn. Får inte barnet rätt hjälp så stagnerar ju utvecklingen (som vi uppenbart ser exempel på här ovan när man fortfarande som 20-åring känner behov av nappflaska i mammas famn = djupa sår av en allvarlig uppväxtproblematik).

hade det endast varit nappflaskan hade jag inte tyckt att det var något problem egentligen, det var mest så jag menade. Det finns ju barn som suger på tummen tills dom är 10 år tex. Men i det här fallet verkar det ju vara föräldrarna eller i alla fall mamman som är problemet.
  • pigglet

Nappflaskan - ett icke-problem. Våra barn väljer själva när de slutar, så vi har faktiskt en 8-åring som just håller på att sluta. Spela roll, det är inte skadligt på något sätt (men provocerande).

Att barnet inte får lägga sig förrän 22.30 däremot, det låter ju inte så bra. Våra lägger sig vid 19.00.   ;)

Nämen, seriöst. Alla familjer har olika regler och rutiner, det som är ok i en familj blir andra oerhört provocerade av. Av de saker du berättar om är det väl egentligen bara matningen, och att de bär honom, som låter "konstigt" i mina öron. Samtidigt matar jag själv vår 5-åring ibland, och vi bär honom ibland också...  

De kanske har andra situationer där barnet "får utvecklas och bli stor"? Han kanske städar hemma varje fredag, plockar ur diskmaskinen, packar egna gympaläder, lagar frukost själv, har lärt sig läsa o skriva, är duktig i någon aktivitet... Bara utifrån det du skriver kan man nog inte förutsätta att han hålls som bebis i allt.  

• Leli84

Just det där med vällingen i nappflaska tycker jag inte är så mycket att haka upp sig på. Kanske vill han själv ha den i nappflaska? Men resten blev kanske lite mycket.

Kan bara tala för mig själv men jag drack fortfarande välling ur nappflaska om kvällarna i den åldern och något år till. Jag ville själv. Jag tyckte egentligen inte om själva vällingen men gillade snuttandet på kvällen. På slutet gick jag och gömde mig bakom en dörr och drack den för att ingen skulle se mig. Sedan när jag började dricka den ur mugg med sugrör slutade jag helt på någon vecka. Tilläggas kan att det inte vart mina föräldrar utan jag som ville ha vällingen ur nappflaska i den åldern. Mamma lät mig hållas även att hon nämnde mina kompisar. Hemma hos mig vart det ingen stor grej.

• Tangent

Han kanske är en matvägrare som inte äter annars? Låt denna familj göra som de tycker är bäst.
    PS. Jag ammade mitt barn tills han var nästan 6 år och han (9 år nu) sover fortfarande med oss föräldrar.

• mammatilljames

Välling i sig är ju bra "mat" om man säger så. Men nappflaska är inte bra för tänderna, därför brukar man väl sluta med flaska runt 3-4 år åtminstone. Till en 7 åring finns ju vanlig välling, typ godmorgon välling och kan ju drickas ur mugg. Min son är 20 månader och slutade med välling för ca 2 månader sedan i samband med sjukdom. Vi har valt att inte införa det igen, eftersom det inte tillhör någon näring han inte kan få genom annat. Han äter havregrynsgröt, mackor, yoghurt etc istället. Mycket bättre, och nappflaskan används bara till vatten då den inte dräller lika mycket som en pipmugg.eller vanligt glas.. Han dricker lite då och då, därför tar vi inte bort nappflaskan än. Och att de behandlar 7åringen som en bebis är bara dumt egentligen. Det stannar ju utvecklingen på det planet, även om det egentligen varken är fel eller farligt. Men lite löjligt tycker jag!

• mammatilljames

Såg precis inlägget om att göra en anonym anmälan till soc. Det var faktiskt det mest idiotiska jag hört!! Dom är väl inte elaka, och om barnet trivs med det själv är det inget tvång heller. (även om jag anser det lite fjantigt och larvigt). Att anmäla sådana saker (eller ens tänka tanken) är bara sjukt. Inte ska msn försöka sabba en bra familj för att en 7åring dricker ur nappflaska?? Socialen skulle nog skratta personen rakt i örat om den anmälan kom in (om då barnet inte far illa eller andra misstankar om att barnet har det dåligt!).

Svar på tråden Väninnans sjuåring får välling i nappflaska