• Läkerol

Gravid och får inte komma till mvc..!?

Hej. Känner mig upprörd. Har haft migrän med kräkningar och har migrän i vanliga fall. Ringde min HC och frågade om migrän medecin, de kunde bara skriva ut Alvedon som aldrig fungerat på mig. Ringde då min Mvc och bad de kontakta förlossnings läkare, som har bättre kunskap om gravida med migrän. De sa att jag får kontakta min HC läkare?! Förklarade att jag redan gjort det och även talat med 1177. HC vågade bara skriva ut Alvedon. Efter tjat så skulle min bm höra med läkare på sjukhuset. Passa på och frågade om jag kunde få komma och kolla järn, blodtryck eftersom jag har migrän och däremellan huvudvärk, nej jag fick vända mig till HC för att kolla det?! Det skulle kosta mig 150:- när jag som gravid gör det gratis på mitt mvc! Är i v 18 går in i 19 på söndag och bara varit hos bm två gånger. Inskrivning och andra tillfället var att ta blod. Har jag inte rätt att få kolla upp järn och blodtryck hos mvc när jag är gravid? Jag menar att graviditeten gör att kroppen behöver kontrolleras mer i alla fall om jag skulle ha högt blodtryck eller för mycket/ tjock blod.

• Svar på tråden Gravid och får inte komma till mvc..!?
  • Ronja 551
    Dixie skrev 2012-11-22 23:20:46 följande:
    Varannan vecka? Vad gör du där varje gång?

Blodvärde, blodtryck, urin, vikt, sfmått o allmän lägeskoll. BEHÖVER inte komma på ofta, men får gärna o trivs med det. Är gärna lite nojig :-P
  • Sofia85

Har haft migrän och spänningshuvudvärk dygnet runt, alla dagar, sedan vecka 11 och är i vecka 28 nu. Utredd på neurologen och gjort mr-röntgen för jag hade så kraftig smärta så de trodde det kunder vara något en hjärnblödning. Trots att jag inte har varit kapabel att ta hand om mig själv så är det typ inga mediciner de kan ge mig pga. min graviditet. 

Det du får ta är:   *alvedon/panodil 
                                  *mellan v.15 och v.25 ipren (i måttlig mängd) (kan kombineras med alvedon)
                                   *recepfria migräntabletter
                                   * citodon (är på recept och starka men inte alls bra mot migrän och huvudvärk) (kan kompineras med alvedon)

Sen om du är så dålig att du i princip inte kan se, röra dig osv. så måste du träffa en neurolog ( vänd dig direkt till akuten gärna med remiss från VC)  så det inte är något annat. Är lite vanligare med hjärnblödningar och blodproppar som gravid och bör kollas upp grundligt. På MVC kan de typ ändå inte gör något åt de här problemen eller utreda det så lägg kraften på "rätt" saker. Då är det din VC som kan skicka dig vidare till neurologer ett bättre val... 

Hoppas du mår bättre snart, är ett fruktansvärt tillstånd..:(  

• Sofia85

Kompletterar ovanstående inlägg med:
    Receptfri migräntablett : Sumatriptan

ursäkt halvkass svenska och meningsuppbyggnad men orkar helt enkelt inte skriva det bättre.. j*vla huvudvärk..;) 

• caroline1

Det är olika på de olika MVC. Jag är gravid med andra barnet. Är i V 28 och har varit på inskrivning samt ett besök. Jag ska dit i V 30 och sedan blir det var tredje vecka. Hon sa att ju närmre bf man kommer desto tätare blir besöken. Hon sa även vid inskrivningen att det blir färre besök än förra gången då jah redan fött en gång. Men att om det är något speciellt bokar vi självklart in extra besök

• älskarlivet81

När jag var i.vecka 28 med första barnet hade jag också bara varit på två besök. Den här gången har jag haft hälsosamtal, inskrivning och ska ha nästa besök i vecka 25, så egentligen ett besök mer än med första barnet. Sen blir det väl glukosbelastningen i vecka 29-30 har jag för mig..

caroline1 skrev 2012-11-24 21:47:35 följande:
    Det är olika på de olika MVC. Jag är gravid med andra barnet. Är i V 28 och har varit på inskrivning samt ett besök. Jag ska dit i V 30 och sedan blir det var tredje vecka. Hon sa att ju närmre bf man kommer desto tätare blir besöken. Hon sa även vid inskrivningen att det blir färre besök än förra gången då jah redan fött en gång. Men att om det är något speciellt bokar vi självklart in extra besök

• Hannah76
    Marina80 skrev 2012-11-22 23:17:08 följande:

Fast det är väl i först i slutet som omföderskor inte behöver gå så ofta? Efter v 32 eller så.

Jag gick sällan hela min andra graviditet.
  • Läkerol

Tack för era inlägg. Tänkte bara tala om att min bm skickade en förfrågan till läkare på sjukhus inför rond. Han rekommenderade sumatriptan och skrev som ni att det var samma ämne som i imigran. Men han hämvisade att min hälsocentral eller läkare fick skriva ut recept, för det gjorde inte dom. Läste upp vad läkaren skrivit för en annan kvinnlig läkare på HC som ringde mig angående migrän. Har fått migrän igen och kräkts. Hade bara ca 3 dagars uppehåll. Läkaren ville inte skriva ut sumatriptan eller imigran! Hon tyckte inte det fanns tillräcklig forskning. Alvedon fick jag utskriven... Så här ligger jag med frys gel platta innanför pannbandet och har skall sprängning. Kräkts två gånger på grund av trycket i hjärnan.

• Läkerol

Var in på apotek och det det hon visade var oripan.(receptfritt sumatriptan) Apotekaren läste på FASS special info. Hon avrådde, HC sa att det är just det ämnet triptan som är farligt. Ingen forskning gjorts efter trimeter 1 och försöka djur har visar avvikelser Eftersom det är samma ämne i sumatriptan och imigran, avrådde läkare och apotekare från att ta det.

• älskarlivet81

Jag undrar vad sällan är jämfört med första graviditeten?

Jag kommer gå lika ofta/sällan som med första barnet.. Förstår inte hur det skulle kunna bli mer sällan..

Hannah76 skrev 2012-11-24 23:15:18 följande:
    Jag gick sällan hela min andra graviditet.

• AlexandraViberg

Har du försökt att prata med en kvinnoklinik? Graviditet är ju ett gynekologiskt tillstånd, så de kan ju ta proverna kanske. Jag var hos min fertilitetsläkare (gyn mottagning) idag och skulle kolla konstig flytning och bara nämnde i förbigående för sköterskan att jag inte ville ha en tidning för jag har så ont i huvudet jämnt (har också migrän innan men mycket mycket oftare nu och mellan migränanfallen så är det spänningshuvudvärk från pannan bak i nacken)

Och bara av att ha nämnt det så tog hon blodtryck och testade blodvärdet. Allt såg bra ut så hon sa att det med största sannolikhet är hormonell huvudvärk. För många går det över men man kan få dras med det hela graviditeten.. Jag är i v.13.

Fick inte heller något starkare och hon sa att det faktiskt inte finns så mycket att ge som är forskat på liksom och eftersom alvedon inte hjälper så hjälper kanske inte så mycket annat heller.
    Jag får så ont så att jag inte ens kan somna! Helt sjukt!

Men jag skulle iallafall tipsa om kvinnokliniken, men håller med om att mvc borde göra detta. Tror att min bm skulle göra det om jag bad om det faktiskt, hon sa "ring så fort det är något" och hon gav mig gratis prover på lergigan comp när jag mådde som sämst. Var på dom, som man alltid måste med vården!

efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • Hannali

Jag hade fruktansvärd huvudvärk under båda mina graviditeter + illamående och kräkningar. Vill bara tipsa om akupunktur och spikmatta, det enda som fungerade för mig. Men det är klart att du ska bli utredd ordentligt först, Lycka till!

Svar på tråden Gravid och får inte komma till mvc..!?