• 8Glader8

Att undvika laktos för bättre träningsresultat?

Hej.
    Jag har en fråga angående laktos och träning. Jag läser många träningsbloggar och de flesta av dessa verkar undvika laktos i sin kost när de tränar (även om de inte är laktosintoleranta). Jag har försökt hitta svaret till varför, hur laktos skulle påverka ens träningsresultat, men hittar inget svar direkt. Är det någon här som kanske vet lite mer om det?

• Svar på tråden Att undvika laktos för bättre träningsresultat?
  • Jespis

Fast om man kör laktosfritt i stället så innebär det bara att sockret omvandlats till vanligt socker. Menar du mjölkfritt?

• 8Glader8
    Gladskit skrev 2012-11-23 11:08:16 följande:
    Laktos är ett socker, de kanske helt enkelt vill kapa kolhydraterna?

Hmm, kanske. Men de äter ju ändå andra kolhydrater, havregrynsgröt, fullkornspasta, quinoa osv. Så det går inte riktigt ihop isf :/
  • 8Glader8
    Jespis skrev 2012-11-23 11:09:59 följande:
    Fast om man kör laktosfritt i stället så innebär det bara att sockret omvandlats till vanligt socker. Menar du mjölkfritt?

Jag menar laktosfritt. Vilket socker menar du då?
  • Jespis

Jag är själv laktosintolerant och har för mig att det man gör i laktosfritt är att spjälka mjölksockret till vanligt socker, vilket vi intoleranta inte har enzymer för att klara själva.

• EttBattreDu

Ser att den här tråden börjar bli lite gammal, men kan inte låta bli att svara ändå :). Att så många undviker laktos tror jag helt enkelt är en stor trend just nu. Det är många som säger sig få ont i magen av laktos, och framförallt att de får det ifall de äter laktos efter att ha haft uppehåll ett tag, men det är ju självklart att man får ont i magen då för då har ju kroppen vant sig av med det. 

Sedan är det ju en trend det här med att äta som man gjorde på stenåldern, Paleo, och där undvek man mjölkprodukter, likaså medelhavsinspirerad kost.

Själv äter jag massor av laktos. Det är en bra källa till kalcium som är livsviktigt för kroppen.  

Svar på tråden Att undvika laktos för bättre träningsresultat?