Ni som fått flera barn tätt. Har ni haft jobbiga graviditeter?
Jag vill ha flera barn väldigt tätt men är orolig för att graviditeterna kommer att bli extra svåra då. Tacksam för input.
Jag vill ha flera barn väldigt tätt men är orolig för att graviditeterna kommer att bli extra svåra då. Tacksam för input.
Jag har två barn, med 1,5 år emellan.
Min första graviditet var faktiskt jobbigare än den andra. Rent allmänt hade jag ungefär lika ont under båda, med hemska foglossningar etc. Men under första graviditeten gick jag upp riktigt mycket i vikt. De månader innan jag blev gravid igen hann jag gå ner allt (och lite till) och gick knappt upp någonting under andra.
Dessutom visste jag ju mer hur jag kunde röra mig, visste mina begränsningar, visste vad som lindrade, hade mitt foglossningsbälte redo osv. under andra graviditeten. Det låg färskt i minnet, och jag kände mig mer säker trots att det var riktigt besvärligt ofta, särskilt med en liten att jaga runt efter ;)
Men en tredje graviditet är ingenting jag ens kan tänka mig i dagsläget! Troligtvis blir här inga fler barn, men man ska väl aldrig säga aldrig.
Jag fick första två barnen med 14 månaders mellanrum, och sedan är det 17 månader mellan tvåan och trean.
Jag tycker att det helt klart blev tyngre efter varje graviditet.
Sista graviditeten hade jag mer foglossning, järnbrist och fick lite karpaltunnelsyndrom. Men då gick jag också upp mest i vikt sista graviditeten (26 kg) så det påverkade säkert en del.
Första barnet mådde jag aldrig illa, andra barnet mådde jag illa fram till v. 14 och med tredje tror jag att jag kräktes sista gången i vecka 20.
Men samtidigt skulle jag inte säga att det var en "svår" graviditet, jag hade inga problem med vardagen liksom även fast jag gärna undvek långpromenader på slutet :)
Tyngre ja, men inte tyngre än vad det är för många andra med första barnet :)
Jag har fyra barn. De är nu 9, 7 1/2, 5 1/2 och 2 år. De två första gravditerna gick jätte bra... Den tredje fick jag foglossning i femte månaden och blev helt sjukskriven. Den fjärde var fruktansvärd. Mådde så fruktansvärt dåligt på alla plan...
Både och.
Det är nästan 17 månader mellan mina och jag tycker inte att andra graviditeten var jobbigare än första. Visst var det jobbigare på det sättet att man hade en liten att ta hand om, men i te rent kroppsligt. Tiden går fortare ändra gången man är gravid för man har fullt upp med det första barnet. :)
Nu är den ena snart 3år och den andra 1,5. Skulle inte orkat skaffa tre barn tätt, men det finns ju dom som pallar det med. :) Nu finns det ju oftast en famn ledig även om dom gärna slåss om samma. ;)
Har 19 mån mellan och två lätta graviditeter. Gick upp och ner 15 kg och hade mina vanliga jeans till och från förlossningen. Mådde illa i 5 v i början, men annars har jag knappt märkt att jag var gravid.
1,5 år skiljer det mellan mina små troll..
med barn 1 var det super tufft med ont i hela kroppen och mådde illa..
men med barn nr 2 märkte jag inte av att ja var gravid knappt fören på slutet då jag fick lättare foglossning och bebisen låg i tvärläge så jag var stor som ett hus och fick förlösas med kejsarsnitt då bebben inte vände på sej alls :P men nu är kroppen i bättre form än innan jag blev gravid med nr 2 så det är skönt
graviditeterna var ok, lite foglossning bara. det är att ta hand om barnen när de blir lite äldre som är det knepiga, tycker jag!
Jag har 16 månader mellan mina första. Två lätta graviditeter. Väntar trean nu, men inte så tätt .
Jag har 21 månader mellan mina första.
Det var en relativt lätt graviditet trots illamående och kräkningar första veckorna. Ischiasen blommade upp tidigt men jag kunde hålla igång utan problem.
Hade svårt att äta i början, tappade suget på mat.
Jag har knappt 13 månader mellan nr 2 och 3. Det var en jobbig graviditet när jag började närma mig vecka 20. Hemsk ischias. Sammandragningar och förvärkar tidigt, mitt hb började sjunka drastiskt och jag fick ta järninjektioner i 5 veckor. Jag fick sjukskrivas i samband med det låga värdet. Sen bestämde sig lilleman att titta ut i vecka 36, innan jag ens hade hunnit avsluta mina järninjektioner.
2 år och 1,5 månad mellan nr 3 och 4.
Mådde illa till och från i några veckor. Ischiasen var för jävlig milt sagt och jag kunde många dagar inte ens gå utan att stödja mig på något och utan att gråta av smärta. Ovanpå det fick jag foglossning och behövde till slut hjälp att klä på mig. Järnvärdet sjönk och jag led av anemi än en gång så in på sjukan tre gånger samma vecka för järndropp. Mot slutet började illamåendet igen och jag mådde så dåligt ( mycket annat också )och fick igenom en igångsättning.
Att ha sammandragningar, förvärkar och ischias har jag förväntat mig vid varje graviditet då jag hade det även med första barnet.
Har 1.5 år mellan mina, båda graviditeterna var komplikationsfria men förlossningen med tvåan var något rekordartad- skippade allt det där med värkarbete och gick direkt från sammandragningar till krystvärkar och så var det över på 4 minuter. Förmodligen har det påverkat att barnen kom så tätt.
Det verkar vara väldigt olika. Min andra graviditet, den jag befinner mig i nu är hemsk och jag är orolig för att skaffa en tredje så tätt som jag vill. Vi får se...