• Bianca 393

Ni som fått flera barn tätt. Har ni haft jobbiga graviditeter?

Jag vill ha flera barn väldigt tätt men är orolig för att graviditeterna kommer att bli extra svåra då. Tacksam för input.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som fått flera barn tätt. Har ni haft jobbiga graviditeter?
  • ummabdilleh
    Erica80 skrev 2012-11-23 20:50:26 följande:
    Sonen var 6 månader när jag blev gravid med nr två..
    Jag tycker inte alls att det var jobbigare, förutom att bära sonen upp för trappan.
    Var inte jättetrött och hade bara lite foglossning..
    Jag passade på att sova när sonen sov middag, mkt bra.
    Klart att det är tyngre och jobbigare än att inte vara gravid men jag tycker inte att jag hade nått att klaga över.

Vi funderar på en trea och jag märker att andra människor har problem med det.. 
    Alla har nån åsikt och undrar hur jag ska klara det..
    Gör som du känner.. Jag är iallafall nöjd med vårat val  
    mkt trakigt nar andra folk ska blanda sig i ens barnplanerande..borde koncentrera sig pa sina egna planer
  • Bianca 393
    ummabdilleh skrev 2012-11-23 20:54:34 följande:
    mkt trakigt nar andra folk ska blanda sig i ens barnplanerande..borde koncentrera sig pa sina egna planer
  • Erica80

Precis..
    En sa till och med att jag skulle tänka på stackars mormor som ska vara barnvakt.
    Hur ska hon klara tre barn? 
  • J K

Jag har två barn, med 1,5 år emellan.

Min första graviditet var faktiskt jobbigare än den andra. Rent allmänt hade jag ungefär lika ont under båda, med hemska foglossningar etc. Men under första graviditeten gick jag upp riktigt mycket i vikt. De månader innan jag blev gravid igen hann jag gå ner allt (och lite till) och gick knappt upp någonting under andra.

Dessutom visste jag ju mer hur jag kunde röra mig, visste mina begränsningar, visste vad som lindrade, hade mitt foglossningsbälte redo osv. under andra graviditeten. Det låg färskt i minnet, och jag kände mig mer säker trots att det var riktigt besvärligt ofta, särskilt med en liten att jaga runt efter ;)

Men en tredje graviditet är ingenting jag ens kan tänka mig i dagsläget! Troligtvis blir här inga fler barn, men man ska väl aldrig säga aldrig.

♥ Benjamin hösten 2010 & Isabella våren 2012 ♥
  • KGK
    ummabdilleh skrev 2012-11-23 20:48:45 följande:

oj vad jobbigt utan avlastning till 4 barn..du ar verkligen stark du .)
    Inte för jag hade nåt val, men Tack!
    Fem barn var det... Fast ett större glapp mellan ettan och tvåan än mellan tvåan och resten.
  • pigglet
    Beror det inte på hur man uppfatar att familjen i fråga klarar av de barn de har också? Om det är en familj som behöver hjälp av sina föräldrar gärna flera gånger i veckan, behöver skola in barnen på förskolan direkt de fyllt 1 år, eller i alla fall så fort de får syskon osv. Eller att det känns som att de inte orkar med eller klarar av att ta hand om de barn de redan har.
    Jag vet flera familjer som jag helt ärligt kan säga att jag inte tycker skulle ha skaffat fler barn.
  • ummabdilleh
    pigglet skrev 2012-11-23 21:01:39 följande:
    Beror det inte på hur man uppfatar att familjen i fråga klarar av de barn de har också? Om det är en familj som behöver hjälp av sina föräldrar gärna flera gånger i veckan, behöver skola in barnen på förskolan direkt de fyllt 1 år, eller i alla fall så fort de får syskon osv. Eller att det känns som att de inte orkar med eller klarar av att ta hand om de barn de redan har.
    Jag vet flera familjer som jag helt ärligt kan säga att jag inte tycker skulle ha skaffat fler barn.

jo det kan vara sa men det ar nog anda taskigt att saga sana saker till nan att ni borde inte skaffa fler barn..tex jag och min man har 2 barn som vi aldrig har avlastning till och vantar varat tredje, men det funkar bra anda att vi gor allt utan barnpassning m.m
  • avocadoo

Jag fick första två barnen med 14 månaders mellanrum, och sedan är det 17 månader mellan tvåan och trean. 
    Jag tycker att det helt klart blev tyngre efter varje graviditet.

Sista graviditeten hade jag mer foglossning, järnbrist och fick lite karpaltunnelsyndrom. Men då gick jag också upp mest i vikt sista graviditeten (26 kg) så det påverkade säkert en del.
    Första barnet mådde jag aldrig illa, andra barnet mådde jag illa fram till v. 14 och med tredje tror jag att jag kräktes sista gången i vecka 20.

Men samtidigt skulle jag inte säga att det var en "svår" graviditet, jag hade inga problem med vardagen liksom även fast jag gärna undvek långpromenader på slutet :)

Tyngre ja, men inte tyngre än vad det är för många andra med första barnet :) 

• alvias78

Jag har fyra barn. De är nu 9, 7 1/2, 5 1/2 och 2 år. De två första gravditerna gick jätte bra... Den tredje fick jag foglossning i femte månaden och blev helt sjukskriven. Den fjärde var fruktansvärd. Mådde så fruktansvärt dåligt på alla plan...

• Iryelle
    tahira skrev 2012-11-23 20:39:44 följande:
    På vilket sätt skulle det bli extra jobbigt? Menar du att kroppen inte hinner att återhämta sig?

Jag tror att de som har lätta graviditeter i större utsträckning skaffar nästa barn tidigt. Jag hade en fruktansvärd graviditet, och har det den här gången också. Det hade inte varit praktiskt möjligt att ha ett barn under tre år, säg, samtidigt som jag mår såhär.

Det stämmer nog överlag. Själv tänker jag som du, att första måste bli x antal år innan det blir en till. Om det nu någonsin blir det överhuvudtaget...
  • Persi

Både och.

,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • stina k

Det är nästan 17 månader mellan mina och jag tycker inte att andra graviditeten var jobbigare än första. Visst var det jobbigare på det sättet att man hade en liten att ta hand om, men i te rent kroppsligt. Tiden går fortare ändra gången man är gravid för man har fullt upp med det första barnet. :)

Nu är den ena snart 3år och den andra 1,5. Skulle inte orkat skaffa tre barn tätt, men det finns ju dom som pallar det med. :) Nu finns det ju oftast en famn ledig även om dom gärna slåss om samma. ;)

• Smulan 89

Har 19 mån mellan och två lätta graviditeter. Gick upp och ner 15 kg och hade mina vanliga jeans till och från förlossningen. Mådde illa i 5 v i början, men annars har jag knappt märkt att jag var gravid.

• pixie mason

1,5 år skiljer det mellan mina små troll..
    med barn 1 var det super tufft med ont i hela kroppen och mådde illa..
    men med barn nr 2 märkte jag inte av att ja var gravid knappt fören på slutet då jag fick lättare foglossning och bebisen låg i tvärläge så jag var stor som ett hus och fick förlösas med kejsarsnitt då bebben inte vände på sej alls :P men nu är kroppen i bättre form än innan jag blev gravid med nr 2 så det är skönt

• hellokitty

graviditeterna var ok, lite foglossning bara. det är att ta hand om barnen när de blir lite äldre som är det knepiga, tycker jag!

• Ninniisen

Jag har 21 månader mellan mina första.
    Det var en relativt lätt graviditet trots illamående och kräkningar första veckorna. Ischiasen blommade upp tidigt men jag kunde hålla igång utan problem.
    Hade svårt att äta i början, tappade suget på mat.

Jag har knappt 13 månader mellan nr 2 och 3. Det var en jobbig graviditet när jag började närma mig vecka 20. Hemsk ischias. Sammandragningar och förvärkar tidigt, mitt hb började sjunka drastiskt och jag fick ta järninjektioner i 5 veckor. Jag fick sjukskrivas i samband med det låga värdet. Sen bestämde sig lilleman att titta ut i vecka 36, innan jag ens hade hunnit avsluta mina järninjektioner.

2 år och 1,5 månad mellan nr 3 och 4.
    Mådde illa till och från i några veckor. Ischiasen var för jävlig milt sagt och jag kunde många dagar inte ens gå utan att stödja mig på något och utan att gråta av smärta. Ovanpå det fick jag foglossning och behövde till slut hjälp att klä på mig. Järnvärdet sjönk och jag led av anemi än en gång så in på sjukan tre gånger samma vecka för järndropp. Mot slutet började illamåendet igen och jag mådde så dåligt ( mycket annat också )och fick igenom en igångsättning.

Att ha sammandragningar, förvärkar och ischias har jag förväntat mig vid varje graviditet då jag hade det även med första barnet.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★ Alice 120919 ° ★
  • Zirup

Har 1.5 år mellan mina, båda graviditeterna var komplikationsfria men förlossningen med tvåan var något rekordartad- skippade allt det där med värkarbete och gick direkt från sammandragningar till krystvärkar och så var det över på 4 minuter. Förmodligen har det påverkat att barnen kom så tätt.

• Bianca 393

Det verkar vara väldigt olika. Min andra graviditet, den jag befinner mig i nu är hemsk och jag är orolig för att skaffa en tredje så tätt som jag vill. Vi får se...

Svar på tråden Ni som fått flera barn tätt. Har ni haft jobbiga graviditeter?