• NovemberApril

Mår SKIT och jag står inte ut längre.. :(

Jag är gravid i vecka 18, går in i 19 i morgon. Mår inget vidare alls.. Jag är så himla trött hela tiden. Jag kan somna sittandes, gåendes.. Jag mår illa ständigt, har huvudvärk och är yr 90% av mina vakna timmar. Blir yr och kan inte göra något stundvis för det svartnar för ögonen och jag känner att jag faller baklänges (gör inte detta men känslan är så). Någon som känner likadant? Som har tips på vad man kan göra för att lindra det lite..?

• Svar på tråden Mår SKIT och jag står inte ut längre.. :(
  • Grandmother
    NovemberApril skrev 2012-11-24 14:08:45 följande:
    Har inte tagit värden sedan i vecka 8 på inskrivningen och då såg allt bra ut förutom att blodtrycket låg lite högt men inget som var oroväckande. Vet inte alls hur det ser ut idag..

Då kanske du borde få dina värden kollade?
  • Grandmother
    NovemberApril skrev 2012-11-24 14:19:18 följande:
    Var gör man det?

Förslagsvis på din vårdcentral el  hos distriktsköterska
  • lightfish

Jag vill inte vara den som är den men man kan få havandeskapsförgiftning tidigt i graviditeten också, om du hade högt blodtryck redan i v.8 kanske det är läge att åka in till KK.

• AnnaElizabeth

Men snälla nån, ring BM på måndag och säg att du ska ha en tid DIREKT. Kolla hb och ferretin - propsa på att båda kollas. Du kan behöva äta järntabletter, börja med det idag om du inte redan gör det. Drick mycket vatten. Mår du illa kan du ha hyperemises. I så fall kräks du. OM du kräks dagligen i v 18 ska du in och få dropp.  
    Kan din mamma ta 3åringen? Kan du ha dagis? Kan du bli sjukskriven?  

* Lillebror BF 12 december 2012 *
  • AnnaElizabeth

Men du kan må ännu mer illa av järntabletter, då ska du se till att få järndropp. Och ge dig inte förrän du fått det!

• lightfish

AnnaElizabeth
    Nja, jag kräktes varje dag (typ allt vissa dagar) från v.8 till v. 41 med första och samma med andra v.5 till 39 när hon var ute. Jag fick dropp EN gång och det var för att jag var inlagd för en elak UVI. Mitt blodtryck låg på löjligt låga siffror.

• NovemberApril

Ingen som har velat ta emot mig idag. "Det är vanligt att känna så under graviditeten" men min BM-mottagning har Öppen mottagning mellan 8 och 9 imorgon så får väl gå dit då.

• lightfish

Ja, gå dit imorgon. Var ärlig och berätta att du har svårt att ta hand om din 3-åring. Jag har haft tur under mina graviditeter och haft fantastisk hjälp av BM och läkare. Jag har mått överdjävligt dåligt under mina graviditeter och jag klarade inte av att ta hand om min son längre stunder när jag var gravid med tvåan.

• Fotbollstjej

Hej. Låter nästan som att vi har samma graviditeter. Har varit sjukt illamående sedan v 8-10 typ å är fortfarande de å nu är jag i v 27. Dom första veckorna till v 22 så har jag nästan spytt varje dag men nu har de minskat men jag mår fortfarande grymt illamående. Å har svimmat ett par gånger och har fått för hög puls. Har mellan 110- 160 i vilopuls . Låg inne på när för de. Varför jag svimmar av är för att jag får blodtrycksfall så min läkare har sagt att jag kommer nog få dras med detta graviditeten ut. Har oxå en treårig son som man måste ta hand om. Min går på dagis 20 timmar i veckan pga min sjukskrivning. Om din son oxå går på dagis kan du fråga om han tillfälligt skulle kunna gå där lite längre.. tycker de är jätte tråkigt att inte kunna jobba . Men funkar inte att jag svimmar å får koncentrationsläger svårigheter heter på mitt jobb häller. Hur är din livs situation . Är du hemma eller pluggar du eller jobbar?? Gå till en läkare och kolla upp dig ordentligt som att kolla EKG. även dina blodvärden och ditt socker. Jag får mina svimmattacker när jag är stressad eller står stil för länge så när jag står i kassa kön å handlar så får jag stå å stampa med fötterna å spreta med fingrarna annars så tuppar jag av moder lång kö oftast. Men nu har de blivit så illa att jag hälsa varken handlar eller kör bil själv för de är för obehagligt. Hoppas de blivit bättre för dig... kolla blodtrycket oxå. Hoppas du mår bättre

• AlexandraViberg

Är bara i v.13 men har också blodtrycksfall varje gång jag ställer mig upp, svimmade nästan en gång men lyckades fånga upp mig själv mot köksbänken.. Men har perfekt blodtryck och huvudvärken är hormonell och inte pga trycket eller blodvärdet. Något hög puls men inte tillräckligt för att vara en förklaring. Har också fortfarande grymt illamående, tror att jag får dras med detta resten av graviditeten som det känns nu. Men ibland vill man bara lägga sig och dö, faktiskt!

Känns sjukt att man kan ha perfekta värden på allt men må som en påse nötter!
    Vet att jag fortfarande kan ha turen att det går över, men känns inte som det med min tur :P

Hoppas det släpper för dig men jag skulle iallafall tvinga mig till en undersökning, för det KAN ju faktiskt vara något allvarligare..

efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • AnnaElizabeth

Men hallå, man kan inte bortse från sjukdomen HYPEREMISES. Jätteviktigt att få en diagnos och rätt behandling. 

• AlexandraViberg

Jag kräks upp hela magen två gånger i veckan nu i v14. Känns som att babyn kommer svälta ihjäl!

Nu blev även dottern magsjuk.. Tur att maken tog vård av barn och fru. (Inte hans barn men det bryr han sig inte om, han har torkat spya på morgonen medan jag har migrän) härlig dag!! :/

• AnnaElizabeth

När smsar och ringer ni, alltså meddelar ni era föräldrar, efter barnet är fött?

Lite diskussioner här hemma om när som är lämpligt.

Hur gjorde ni sist, gör ni nu? Vem gör det, till vilka? 

• NovemberApril

Vi smsade familj och närmsta vänner efter förlossningen när allt "lagt sig". När jag blivit sydd, dem städat undan allt, dem vägt och mätt bebisen och hon fått kläder på sig och jag duschat och var tillbaka i sängen och väntade på en plats på familjeBB. :) På kvällen sen uppdaterade jag min Facebook via mobilen och där fick resten veta. Fungerade bra för oss :)

• AlexandraViberg

Jag snittades och sen sov jag flera timmar. Dock visste dom ju tidpunkt. Men jag ringde väl när jag vaknade till typ 6 h senare :P
    Skulle aldrig ringa på en gång, man vill väl mysa med sitt barn ett tag :P

Svar på tråden Mår SKIT och jag står inte ut längre.. :(