• Rådjur

    MASK i fisken ?!

    Gah ... 
    Köpte ett paket rödspätta av ett känt svenskt märke (hostfindushost) igår och tänkte laga mat av fisken idag. Hittade dock en rosa, smal och typ 1 cm lång MASK (!!!) halvt inborrad i en av filéerna ...
    Borde tagit bild på detta, men jag blev så jävla illamående (maskfobi) att jag bara slängde allt Gråter 

    Vad i helvete är detta för mask - och varför finns den i fisken ? 

    Jag förmodar att det är någon slags parasit ... 

    Någon mer som har råkat ut för maskar i sin fisk ? 

    Kan ju säga att jag inte kommer äta fisk på ett tag nu ...               

  • Svar på tråden MASK i fisken ?!
  • SunGirl

    Jättevanligt, det är torskmask förmodligen. Det förekommer i ca 75% av torsk/sej. Det är sälar som är dess värddjur, så nu när våra sälbestånd ökat har torskmasken också gjort det. Jag köper numera aldrig vitt fisk, köper endast lax där jag aldrig stött på dessa maskar -ännu.. Dessa maskar är ibland så små att man inte ser dem, men titta noga så hittar du säkert några om du köper torsk. Den dör i frysen eller om fisken tillagas ordentligt, men man ska veterligen inte äta levande, för de borrar sig igenom magsäcken och lägger sig ute i musklerna. De är vanligast under de varma månaderna, så säkrast är att köpa färsk fisk på vintern om man vill försöka undvika dem enligt prrsonalen i vår fiskdisk.

  • Rådjur

    Tack så mkt för faktan Sungirl!! Har du själv hittat maskar nån gång?

    Jag trodde dom bara fanns i torsk och det jag köpte igår var rödspätta :// men det kanske finns i ALL vit fisk?

    Jag gillar också lax vanligtvis och brukar äta det ofta, men är typ rädd för att hitta mask i laxen också nu...

    Kan maskarna finnas i alla möjliga sjöar? Jag trodde det bara var Östersjön och fisken jag hade igår var från Nordsjön eller Nordatlanten typ.. (Har ej koll geografiskt på hur nära Östersjön detta är)

  • 19leon73

    SunGirl har rätt... de ska undvikas att ätas "levande" så nyfångad fisk ska man inte göra sashimi av t.ex, jag frågar alltid om fisken de har till sushin varit frusen, har den inte det köper jag inte.

    @ Rådjur..   Östersjön är inte en sjö på så sätt...  dags att gå in på maps.google.se 

    Östersjön gränsar mot Öresund som gränsar mot kattegatt som gränsar mot Skagerak som gränsar mot Nordsjön som gränsar mot Atlanten så maskarna finns även i Östersjön.
     

  • leehlo

    Åh nej. Jag blev så illamående av det här så jag tänker inte äta torsken som ligger i frysen på ett bra tag. Men tack för infon.

  • gumpan

    Stod nyss och panerade tinad rödspätta - lade dem i stekpanna, vad är det jag ser, jo det rörde sej på fileerna, tog på mej glasögonen och kollade noga! Små maskar trängde upp i fiskarna. Jag mår fortfarande illa ! Allt åkte i kompostpåsen...aldrig mera fisk !!!

  • Rådjur

    Gumpan - fyfan vad vidrigt!!!!
    Vilket märke var fisken från ?

    Sjukt att dom levde efter att ha vart nedfrysta... :S

  • Jorunn2

    Det kan vara en nematod, de förekommer som parasiter i fisk ibland. Dock är det inte farligt att äta - man tillagar ju fisken - men visst känns det äckligt!

Svar på tråden MASK i fisken ?!