• MalinEddie

Hur nattar ni era barn och hur upplever ni det?

Har ni några speciella rutiner kring nattningen som bokläsning t.ex? Stannar ni hos era barn tills de somnar eller somnar de på egen hand? För vissa är nattningen något av det mysigaste som finns, andra tycker att det är jobbigt av olika orsaker och tar för lång tid. Hur ser det ut för er? Skulle ni önska att något såg annorlunda ut?
    Berätta gärna hur gamla era barn är.

Hos oss ser det inte alltid likadant ut men det brukar ofta se ut såhär. Vi läser ett par böcker, pratar och gosar under filten i soffan efter tänderna är borstade och nattkläderna är på. Hur länge varierar. Barnen brukar bli sömniga och själva vilja lägga sig i sina sängar efter ett tag. Då stoppar vi om, pratar kort och myser lite till. När de ligger i sängen vill de bara sova och är klara med allt annat så vi stannar inte kvar tills de somnar. De skulle bara bli störda av det.
    Jobbar jag inte brukar vi natta barnen tillsammans. De är snart 4 och 5 år.
    Jag tycker det är mysigt och lätt idag men jag har inte alltid upplevt det så. Under en period tog nattningen av vår äldsta lång tid, så lång tid att vi alltid somnade när vi låg bredvid i mörkret och låtsades sova. Det var jobbigt att kvällarna försvann och för den egna sömnen. Idag sitter vi på sängkanten om vi stannar kvar av någon anledning eftersom vi har så lätt att somna själva.

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Hur nattar ni era barn och hur upplever ni det?
  • En blå giraff

Barnen får pyjamas och sedan kvällsmat, ofta en smörgås + gröt/fil/varm choklad. Det är vid 18.30-tiden för det mesta. Om vi är två vuxna hemma så tar en av oss 1-åringen, gör en skvätt välling och lägger sig med honom i våran säng. Ligger bredvid tills han somnar (brukar ta ca 15 minuter). Den andra tar 5-åringen och läser för honom i soffan eller i hans säng. Sen sätter vi på en skiva och han somnar själv. Om man är ensam med barnen får antingen 1-åringen vara med när vi läser saga för 5-åringen (ifall 1-åringen verkar vara för pigg att lägga före 19.00). Eller så lägger jag 1-åringen medan 5-åringen får se på TV och äta sin smörgås framför TV:n. Jag tycker ofta det går bra med läggningen såvida inte 1-åringen råkat sova för mycket eller för sent på dagen. Viktigt att man håller rutinerna så flyter det.

• Natulcien

Vår son är 2 år och nattningen har hittills alltid varit en mysig stund.

Från 0-5 månader ammades han till sömns och somnade plättlätt av det.
    Vid 5 månader så kunde han inte längre somna av amningen, så vi fick ligga bredvid och buffa lätt i rumpan eller stryka över ryggen tills han somnade. Då tog det längre tid, men aldrig så lång tid att det kändes jobbigt.

Vid 1 års ålder kunde han plötsligt somna själv, utan att vi hade påverkat det på något sätt. Vi märkte bara att han somnade lättare och snabbare om vi lämnade honom ensam just i den åldern.
    Sen somnade han själv i ca 1 års tid.
    Men nu, vid 2 års ålder, är han just inne i en fas då han vill ha oss bredvid tills han somnar igen. Men det är bara mysigt. Det tar alltifrån 10-45 minuter, men oftast runt 20.

Vi brukar oftast göra så här inför nattningen:
    Bad eller tvätt - pyjamas på - välling i soffan, och sen läser vi 3-4 böcker, tandborstning, och så lägger vi oss i sängen (madrassen) med honom och ligger och myser tills han somnar.

Sonen har alltid sovit på madrass på golvet, vilket alltid har gjort det enkelt med nattningen eftersom vi kan ligga bredvid och mysa.

• MalinEddie
    Natulcien skrev 2012-11-25 19:52:28 följande:
    Sonen har alltid sovit på madrass på golvet, vilket alltid har gjort det enkelt med nattningen eftersom vi kan ligga bredvid och mysa.
    Smidigt!
    Avskyr CIO-metoder.
  • frökenBea

Min dotter är 2,5 år. Vi läser en bok och sedan ska jag sjunga vissa sånger, sen säger jag godnatt och går ut från rummet och hon somnar själv,,,oftast :) 

• Slagathor

18.30-19.00 Byta blöja och klä om till pyjamas, borsta tänderna om lusten till det finns. Efter det går vi upp och sätter oss på hennes rum och läser en bok ihop. När det är klart så släcker jag lampan vid fönstret så endast nattlampan är tänd. Hon får sitta och bläddra och när hon kastar boken på golvet så betyder det att hon vill ner i sängen och äta välling.

På kvällarna håller jag flaskan åt henne. Genom spjälorna. När hon ätit lägger hon sig tillrätta och förväntar sig nappen inom ett par sekunder. Efter det säger jag "god natt, sov gott, jag älskar dig" och ger henne en puss. Hon ligger i sovställning och somnar av sig själv.

Jag gillar nattrutinerna, men förr var hon svårnattad. Vi ändrade rutiner och nu har det funkat felfritt många månader. 

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • La Lola

Hedda som fyller 4 i mars får välling i soffan, sen borstar hon tänderna.
    Sen får hon välja säng; våran eller hennes som står i vårat rum.
    Den som nattar läser en bok och om jag nattar sjunger jag några sånger också efteråt.
    Den som nattar stannar kvar tills hon somnat.

Det enda som skiljer sig åt är att när hon somnar i vår säng så ligger vi intill, i hennes säng sitter vi på golvet bredvid.

Skulle inte vilja göra på något annat sätt. 

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • hannis

Vi badar, byter till pyjamas och borstar tänder. Sitter och myser tillsammans i soffan en stund och sedan lägger vi oss i sängen och läser en bok. Sen släcker vi lampan och säger godnatt. Vi ligger sedan kvar tills sonen har somnat. (han är 2,5 år) Det tar mellan 5-20 minuter. Känns inte speciellt jobbigt utan mysigt och avslappnande.

• cosinus

Mina barn är 2, 4, 6 och 8 år.

De äter kvällsmat och sen ser de lite tv. Sen lägger vi de två minsta kl 19:30. 2-åringen sover i spjälsäng fortfarande och hon lägger vi ner och ibland vill hon dricka vatten. Sen vill hon vinka när vi står i dörren och då säger vi också godnatt. Det är otroligt sällan hon ropar efter oss igen men däremot kan hon vissa kvällar ligga och sjunga en halvtimme för sig själv.

4-åringen lägger vi och ligger bredvid och myser i kanske 5 minuter i snitt. Vissa kvällar inget, vissa kvällar längre. Det händer att vi ligger tills han somnar men det är otroligt sällan. Oftast om någon av oss är trött och inte riktigt ids gå ner och göra något vettigt :) När vi sen går och lägger oss lägger sig en med honom för att det blir så himla trångt i dubbelsängen annars om både han och någon fler kommer på natten.

6-åringen läggs senast 20 och då vill han ibland höra en kort saga, annars ligger han och berättar saker från dagen och vill bli kliad på ryggen i några minuter. Jag har inte legat kvar tills han somnat på flera år men sambon har nog gjort det någon gång. Vaknar han på natten och blir klarvaken vill han ibland att man ligger tills han somnat om så det händer (han kan inte sova i vår säng eftersom han är sängvätare så han har en egen madrass på golvet i dubbelsängsrummet om han vill komma över men ibland vill han då även ha sällskap där)

8-åringen får vara uppe mot 20:30. Då klär hon av sig, hämtar tandborsten med tandkräm på och så borstar vi henne och hon går upp och lägger sig själv. Hon kommer oftast på nätterna för sällskap men somna är aldrig några problem.

På helgerna får barnen somna i dubbelsängen allihop och det tycker de är jättemysigt men det tar ju lite längre tid att komma till ro då :)

• fortsätt paddla

18,30 sätter jag pyjamas på den yngsta, borstar tänder och sedan gör vi välling. Vi tar med ninen och går upp. Jag ligger där ( i våran säng, vi samsover) tills hon ätit sin välling sedan pussas vi och jag går ut. Hon rullar runt och somnar.
    Runt 19 tiden får fem och åttaåringen sätta på pyjamas och borsta tänder. Sedan kanske jag läser för någon, dom ser tv lr så myser vi bara. Kl 20 går vi upp till sängen. Vi gör alltid " det bästa och sämsta" . Dvs både jag och barnet berättar om det sämsta och det bästa under dagen som varit. Ibland går det jättesnabbt och ibland blir det länge pratstunder.
    Femåringen släcker och somnar till en sagocd. Åttaåringen får ligga och läsa om hon vill, lyssnar gärna på lite musik i lurarna och pysslar lite. Kl 21 måste hon släcka.

• Natulcien
    MalinEddie skrev 2012-11-25 19:58:52 följande:
    Smidigt!
    Ja, det var en suverän lösning för oss, i alla fall! Glad
  • Marina80

Brukar gå och lägga mig med 5 månaders bebisen 18:30 medan tvååringen och fyraåringen tittar på tv.

Ammar oftast bebisen till sömn men ibland behövs lite rumppuffar eller lite gungande i famnen. Brukar somna på 5-15 min.

19:00 slutar barnprogrammen och då går jag och plaskar lite med tvååringen och fyraåringen i badkaret. Sen är det välling i soffan och borsta tänderna. Sen går vi upp och lägger oss. Klockan brukar då vara 19:45. Vi läser lite och brukar släcka lampan ca 20:00. Sen håller jag både tvååringens och fyraåringens hand tills de somnar. Brukar ta mellan 2 och 20 minuter. Oftast åt det kortare hållet. Ibland ligger jag kvar och surfar lite på mobilen (som nu :)).

När min man är ledig så brukar jag ta bebisen och han de äldre pojkarna. Tiderna är dock de samma.

Tycker det fungerar mycket bra för tillfället men det har inte alltid gjort det. Vi har fått pröva oss fram genom åren men det brukar ge sig så småningom.

• fortsätt paddla

Får tillägga: detta funkar ofta väldigt smidigt. Oftast. Nu ikväll så har femåringen redan varit uppe två gånger. Kissa och vatten. Jag kan inte soova!
    Så vissa kvällar går allt fint, andra blir mamman galen.
    Och jobbar inte sambon delar vi på nattningen.

• fortsätt paddla

Vid vilken tid är det legitimt att slå något hårt i huvudet på barnet ?

• Astarte

Jag tar på pyjamas vid 18.45 och borstar tänderna. Sedan tar vi på jackan och sonen kryper ner i åk-påsen på vagnen. Sedan går jag ut på en halvtimmes promenad med hunden och sonen somnar i vagnen under tiden, framför allt så här års när det är mörkt och man kan ligga och titta på stjärnorna. När vi kommer tillbaka bär jag upp honom i sängen. Han är 3,5 år.

Svar på tråden Hur nattar ni era barn och hur upplever ni det?