• NLAL

Pergo-tjejer som fått äl, snälla hjälp!

Hej! Har kört min första pergo-kur denna månad och är nu på dag 23. Jag vet inte riktigt om jag fått någon äl eller om den är på gång. Äl-testerna hjälper mig inte riktigt heller, så jag skulle gärna vilja ha svar på några frågor. Och ja, jag vet att det är olika från person till person, men det hade varit roligt att få höra hur det varit för er.

Kände du av äl den/dom månad/månaderna du tog pergo? Hur kändes det för dig? Och hur var det efter äl?

Jag fick det första starka/positiva äl-testet dag 15 (förra söndagen), dag 16 var det negativt och dag 17, 18 och 19 var det starkt/positivt igen och sen dag 20 och 21 har det varit negativt och idag har jag inte tagit något. Varför jag fortsatte ta dag 16 var för att se om det skulle bli starkare eller om jag skulle våga tro på att det var helt positivt det testet på dag 15, sen dag 17 tog jag ett av bara farten och sen fortsatte jag ju testa för att dom var starka. Jag har även haft värk från söndagen till onsdagnatt och på torsdagkväll fick jag rejält ont mot ljumsken och sen från torsdagkväll tills för några timmar sen har jag inte känt av något alls. Och nu i em så började jag få ont i vänster äggstock igen och nu har jag sån mensvärk i svanken, mest mellan ryggraden och vänster höft. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro?! Känner mig lite förvirrad just nu och känns som att det inte fungerat denna månad när det blivit såhär.

Hoppas det inte blev för förvirrande och att ni kan svara på mina frågor. Tack på förhand!  

• Svar på tråden Pergo-tjejer som fått äl, snälla hjälp!
  • Torparen10

Hej! Jag brukar vanligtvis känna av min ÄL ordentligt utan hormonell påverkan.

NU började jag ned dubbeldos pergo 14 nov och fick dessutom en ägglossningsspruta (ovitrelle) i fredags. Jag känner ingenting. Tycker det är märkligt! Undrar om jag ägglossat överhuvudtaget??

Men det är bara att härda ut fram till BIM 10 dec.

Hur känner du det nu? Fortfarande inga känningar? 

• NLAL

Tack för svar! Oj, vad konstigt?! Håller tummen för dig då! :)

Dagarna innan beräknad äl (dag 15) så var jag kåt hela tiden och så har jag aldrig haft förut. Sen fick jag en ganska stark värk i vänster äggstock i 3-4 dagar. Sen var den borta i ett par dagar och sen fick jag molvärk i söndagskväll och det sitter fortfarande i, starkare och svagare om vartannat. Dessutom drar/ilar det från svanken och ner mot röven nu och har gjort det i några timmar. Så nog känner jag allt! Men undrar vad det är jag känner, för nu borde äl varit om det varit någon då jag är på dag 23 idag.

• Torparen10
    NLAL skrev 2012-11-27 15:48:58 följande:
    Tack för svar! Oj, vad konstigt?! Håller tummen för dig då! :)

Dagarna innan beräknad äl (dag 15) så var jag kåt hela tiden och så har jag aldrig haft förut. Sen fick jag en ganska stark värk i vänster äggstock i 3-4 dagar. Sen var den borta i ett par dagar och sen fick jag molvärk i söndagskväll och det sitter fortfarande i, starkare och svagare om vartannat. Dessutom drar/ilar det från svanken och ner mot röven nu och har gjort det i några timmar. Så nog känner jag allt! Men undrar vad det är jag känner, för nu borde äl varit om det varit någon då jag är på dag 23 idag.
    Ja det tror jag den har. Det du känner är nog gravsymptom eller pms, håller tummarna för det förstnämnda
  • NLAL

Jag vrukar ha pms och den brujar komma mycket tidigare och så som jag har nu så brukar jag inte ha som pms. Men kan ju hända att pergon gör detta, så jag vågar inte tro på något bra än. Är ju första månaden med pergo så då kan man ju inte riktigt veta hur kroppen reagerar. Självklart kommer det ju att visa sig varför jag har såhär men det är intressant att läsa hur andra haft det. :)

• Torparen10
    NLAL skrev 2012-11-27 17:55:34 följande:
    Jag vrukar ha pms och den brujar komma mycket tidigare och så som jag har nu så brukar jag inte ha som pms. Men kan ju hända att pergon gör detta, så jag vågar inte tro på något bra än. Är ju första månaden med pergo så då kan man ju inte riktigt veta hur kroppen reagerar. Självklart kommer det ju att visa sig varför jag har såhär men det är intressant att läsa hur andra haft det. :)
    Jag håller med familjeliv är toppen att bolla erfarenheter med andra. Jag sitter och läser trådar om pergo hela tiden...haha nu senast var det en tråd från 2005 För när det är första gången så undrar man ju
  • NLAL

Ja, det är verkligen bra! Visst det är inget vetenskapligt men det är människors erfarenheter och alla är vi ju olika och då tycker jag det är bättre att läsa om det än vad 10 gubbar har kommit fram till att "såhär fyngerar detta på dig"..

• Torparen10
    NLAL skrev 2012-12-04 20:20:21 följande:
    Jo det går bra, blev gravid denna månad :))
    Åh vad härligt! Solig Stort grattis Solig

Första kuren och allt!
  • NLAL
    Torparen10 skrev 2012-12-04 21:40:25 följande:
    Åh vad härligt! Solig Stort grattis Solig

Första kuren och allt!

Tackar! :D

Ja, så än en gång har jag blivit gravid på "första försöket". :)

Känner du av något då? Tror du det tagit sig för dig nu? :)Håller tummen! :)    
  • Torparen10

Så kul, verkligen glad för din skull!

Nej jag tror inte för egen del att det blir ett plus. Jag har BIM på måndag men känner inget alls...

blir en tur till med pergo och ovitrelle.. 

• NLAL
    Torparen10 skrev 2012-12-08 11:24:28 följande:
    Så kul, verkligen glad för din skull!

Nej jag tror inte för egen del att det blir ett plus. Jag har BIM på måndag men känner inget alls...

blir en tur till med pergo och ovitrelle.. 

Än är ju loppet inte kört då. Men gick det ej nu så håller jag tummen för nästa kur! :)
  • Torparen10

Hur mår du/ni NLAL??

Jag blev inte gravid och väntar nu på mensen inom 1-2 dgr för att få börja en ny omgång pergo dubbelkur...
    Gäller att inte ge upp, men tiden rinner ju bokstavligen ifrån en...

Hoppas att du och bebis mår bra iaf!!! {#emotions_dlg.flower} 

• NLAL

Med postafen ich sea-band mår jag skapligt, utan mår jag pyton. Ryggen håller på att ta död på mig och täppt i näsan sedan en vecka tillbaka.. Men annars mår jag finfint. Fick se hjärtat slå i fredags och vilken känsla! :)

Visst är det typ 80% som blir gravid inom tre månader med pergo?! Jag hoppas du tillhör en av dom 80%. Och tänkt då, två månader till max. Är man realistisk så är det egentligen inte en lång tid. :) Du får se till att pyssla med mycket så du har annat att tänka på. Lycka till nu! :)

• LängtansBlåaBlomma

Jag har läst andra siffror, att 80% får ÄL men sen blir ca 45% gravida inom 6 månader. Så lyckas man inte ska man veta att inte alla gör det.
    Vilken vecka är du i NLaL? Och gjorde du nåt särskilt när du åt Pergotime? Typ tränade, åt lchf, drack mycket mjölk, whatever? :) 

• NLAL
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-01-02 19:42:31 följande:
    Jag har läst andra siffror, att 80% får ÄL men sen blir ca 45% gravida inom 6 månader. Så lyckas man inte ska man veta att inte alla gör det.
    Vilken vecka är du i NLaL? Och gjorde du nåt särskilt när du åt Pergotime? Typ tränade, åt lchf, drack mycket mjölk, whatever? :) 

80% blir gravida inom 3 månader har läkare och bm sagt till mig. Men det kvittar för mig just nu. :)

Jag är i v.8 nu, går in i v.9 till helgen. Ja, jag åt pergotime och veckan då jag hade äl så flyttade vi till hus, renoverade, drack öl, åt snabbmat osv. Så jag gjorde allt som dom tycker att man inte ska göra om man säger så. :p Men hade jag inte fått pergo så hade jag inte varit gravid ännu.
  • LängtansBlåaBlomma
    NLAL skrev 2013-01-02 22:59:57 följande:

80% blir gravida inom 3 månader har läkare och bm sagt till mig. Men det kvittar för mig just nu. :)

Jag är i v.8 nu, går in i v.9 till helgen. Ja, jag åt pergotime och veckan då jag hade äl så flyttade vi till hus, renoverade, drack öl, åt snabbmat osv. Så jag gjorde allt som dom tycker att man inte ska göra om man säger så. :p Men hade jag inte fått pergo så hade jag inte varit gravid ännu.
    80% låter jättebra :) Jag hittade siffrorna på en amerikansk sajt som jag inte vet är tillförlitlig eller ej.

Snabbmat och flytta till hus med andra ord! Härligt!

Jag ska prova Pergotime om 2 veckor! Hoppas det funkar, nu eller senare!
  • NLAL
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-01-02 23:17:20 följande:
    80% låter jättebra :) Jag hittade siffrorna på en amerikansk sajt som jag inte vet är tillförlitlig eller ej.

Snabbmat och flytta till hus med andra ord! Härligt!

Jag ska prova Pergotime om 2 veckor! Hoppas det funkar, nu eller senare!

Ja, visst gör det?! :) Okej, ja, jag har bara läst runt på svenska och pratat med svenska läkare och bm. :)

Lycka till! :) 
Svar på tråden Pergo-tjejer som fått äl, snälla hjälp!