• Sussies

Bebis kan inte somna om

Jag har en son på 4 1/2 månader som sina första två månader åt med ungefär 2-3 timmars mellanrum, dygnet runt. Han somnade oftast vid 20-21 på kvällen och jag matade honom typ 00, 03 och 06. Om jag bara hade vetat då hur lyxigt jag hade det! :) När han var ca 2 1/2 månader så blev han lite förkyld och jag kan tro att det ev var det som ställde till det. Han sov lite oroligt, vaknade varannan timme mellan 21-01 ungefär och åt (jag helammar) och efter 01-02 på natten så vaknade han varje timme fram till 05-06. Sen sover han oftast till 7.30-8.00.

Jag känner mig som överkörd av tåget varje morgon och jag har funderat om han vänt lite på dygnet. Inte att han sover jätte mkt dagtid men att han fyller på sina matreserver på nätterna istället för på dagarna. Så nu har jag i en veckas tid gett gröt innan läggdags, jag matar så lite jag kan på natten, högst varannan timme, och ger bara ena bröstet varje gång för att han inte ska tanka sig så full. Oavsett detta så vaknar han fortf varje timme men jag vaggar honom till sömns dessa gånger, han protesterar inte så han verkar ju inte behöva mat utan har bara svårt att somna om själv. Dagtid sover han ca 45-60 min oftast, och det gör han 4-5 gånger om dagen ungefär.

Mitt problem på nätterna är nog kanske itne att han vill äta ofa som jag trodde först, utan att han inte kan somna om själv. Han somnar alltid i våra famnar, gärna lite gungandes och vaggandes. Så klart inte lätt att somna själv då i sitt babynest, när man inte är van. Men han protesterar å det överjävligaste när vi försöker lägga ner honom och sova själv, övertrött eller ej, och det känns helt fel att göra så. Jag har läst och hört om många som är nöjda med sova hela batten/fem minuters men jag tror inte den passar mig, och är jag inte övertygad så kommer min son inte heller bli det :)

Är det nån som känner igen sig? KOmmer det ge sig med tiden? Lär han sig lite mer varje natt att inte vakna eftersom han inte får mat? Eller måste han först lära sig somna själv? Jag tar vilka tips o råd som helst!

• Svar på tråden Bebis kan inte somna om
  • Mitarashi

När min dotter var så liten så sov hon när hon ville, vissa perioder hela natten och andra perioder vaknade hon en gång i timmen.
    När de är så små så förändras situationerna ofta och något som är "normalt" ena dagen kastas om till nästa dag. Jag sov när bebisen sov och var vaken när hon var vaken och långsamt stabiliserades sömnen.
    Nu är hon 1,5 år och sover 19-07 med max två uppvak (mellan 19 och 24) så mitt råd är att låta bebisen styra, ställ inte in dig på att det ska vara på ett visst sätt utan "go with the flow" :)

• Sussies

Tacksnälla för svaret! Det var lite det jag ville höra, gilla läget det blir bättre, nånstans tror jag ändå att det är bäst att inte peta för mkt i det. Tack!

• Mitarashi

Inga problem, det är roligt att dela med sig av sina egna erfarenheter :) Jag tycker det är starkt av dig att stå emot 5 minuters metoden odylikt även om man ibland är så trött att man kan tänka sig att testa vad som. Passa på att sova när det går så får man ihop det på något sätt, släpp alla måsten. Barnet sover oftast bättre och längre med en trygg vuxen brevid så det är ett bra sätt för både dig och bebis att tanka lite kraft :)

• Sussies

Så du skulle säga att det är bäst o sova i vår säng på natten? Funderar just nu på om jag ska ha honom i sitt babynest i vår säng el i sin spjälsäng intill vår för o se om han sover bättre, kanske stör vi varandra i stora sängen?

• 1979sandy

Fråga.. Ham låter som min, men min teori är att verkligen tanka han full vid varje amning så han verkligen är mätt och kan förhoppningsvis sova längre då.. Får han vara en tutte känns det som om han vaknar fort igen och törstar efter mer...?

• vattumannen81

Min yngste son är 7 månader och har alltid vaknat mycket på nätterna. De första månaderna var det naturligtvis amning och mat som gällde. Då vaknade han väl ca varannan timme för att äta. När han var runt 4-4,5 månad hade vi det som värst. Då vaknade han 10-12 ggr/natt. Oftast fick han då bröstet och somnade om (han var inte direkt hungrig utan snuttade sig till sömns) men ibland var han så ledsen/hysterisk att jag var tvungen att ta upp honom och vagga. Vi har både provat spjälsäng och att han sover i vår säng men han vaknar oavsett. Tycker dock att han har sovit lite bättre när han har sovit i vår säng. Då har man heller inte behövt gå upp varje gång han har vaknat. De har också en utvecklingsfas runt 4 månaders ålder vilket med stor sannolikhet var anledningen till att sonen vaknade så mycket just då. Han vaknar fortfarande på nätterna men nu är det bättre iaf. Vaknar väl 5-6 ggr/natt. Jag har slutat amma för ca 2 månader sen så nu räcker det oftast med att stoppa in nappen så somnar han om. Han sover nästan bara i vår säng nu (känner att han behöver den närheten) så man stoppar in nappen mer eller mindre i sömnen . Han äter en gång (ersättning) runt 4-tiden. Jag tror dock att sömnen kommer att bli bättre och bättre. Klart det kommer perioder då det strular mer (utvecklingsfaser, tänder mm) men med tiden så blir det nog bättre och bättre.

• Sussies

Jo jag tror han var hungrig på natten, han fick alltid båda förut. O så åt han mest småskvättar på Dan. Så för att försöka vända på det ville jag mata så lite som möjligt på natten, för att hab skulle äta bättre på dagen o då kanske ha reserverna fulla inför natten så han inte skulle vakna så ofta. Men där gick jag bet!

10-12 gånger per natt!?! Kämpa på! Vi får leva på hoppet, det blir bättre!!

• Mitarashi

Alva har alltid sovit med oss så hon skulle ha nära till trygghet men vissa perioder när hon rört på sig mycket har vi tagit bort sidan på spjälsängen och bundit fast den vid vår säng. Då har hon haft tillgång till oss fast det har varit tryggt med spjälor på tre sidor.

Nu kunde jag tyvärr inte amma efter hon var tre månader pga olika anledningar men jag har en syster som är aktiv inom amningshjälpen och hon säger att bebis ofta ammar mycket på natten i perioder för att få upp produktionen under utvecklingsspurter, det kanske är det din bebis gör? I sådanafall är det bara under begränsade perioder och då borde det gå över efter någon vecka :)

• Sussies

Jo jag tror han var hungrig på natten, han fick alltid båda förut. O så åt han mest småskvättar på Dan. Så för att försöka vända på det ville jag mata så lite som möjligt på natten, för att hab skulle äta bättre på dagen o då kanske ha reserverna fulla inför natten så han inte skulle vakna så ofta. Men där gick jag bet!

10-12 gånger per natt!?! Kämpa på! Vi får leva på hoppet, det blir bättre!!

• Sussies

Jag trodde första två-tre veckorna att det var en utvfas, men nu efter två månader på detta vis känns det lite orimligt..! :)

• Therese och Stefan

Vår son är drygt 4 månader och han vaknar också under nätterna, en gång vid 2 samt 4-tiden. Vi brukar ge honom nappen och oftast då somnar han om. Han ligger i sin spjälsäng intill vår säng. Den enda gången vi tar upp honom ur sängen är när han inte kan somna om.
    Många barn i denna åldern har mycket drömmar att bearbeta och det är oftast därför de vaknar sa de på BVC och mina vänner som också har barn.

• mayia1

Ett litet tips ang att få honom att somna om själv: om han hittills varit van vid att bli vaggad eller gungad i eran famn så kan ni väl börja med att hålla honom i famnen men stilla still? Så han vänjer sig vid att världen inte alltid gungar menar jag. Och sen gå över till att lägga honom bredvid er men väldigt nära och sen öka avståndet mellan er och till sist lägga honom i hans egen säng. Så hade jag gjort iaf. Jag har två barn, den stora som är tre år nu vaknade också så ofta som din när han var så liten. Men det blir bättre, jag lovar. Har du inga större barn så kan du ju som nån annan skrev passa på att sova när bebisen sover!
    Sen tror jag att tipset du fick ovan om att han ammar ofta för att öka mjölken stämmer, han börjar väl bli stor och vill äta mera mat. Och det brukar rätta till sig efter ett par nätter. Lycka till!

• fantasyforever

Min första tanke är om det går att ändra sömnen på dagtid att gå in i djupsömn 5 ggr på dagen kanske försämmrar natten? Går det att hålla honom vaken längre i sträck så att han kanske bara somnar och går in i djupsömn tre ggr? Mer vaken på dagen kräver mer mat och förhoppningsvis tar han igen lite förlorad sömn på natten. Viftar han och väcker sig själv mycket på natten kan det hjälpa att bädda fast eller hålla nere armarna en stund medan han somnar medan han har tutten i munnen.inte om han skriker naturligtvis. Det är ju normalt att bebisar vaknar men 12 ggr låter väldigt mycket. Har du mjölk så det räcker, för om du inte har det fastnar man ju i ett läge då bebisen vill suga jämt för att öka produktionen, det funkar ju de flesta fall men inte alltid.. du kan ju alltid testa att ge honom ersättning efter du ammat en gång bara för att se om han vill ha mer och i så fall hur mycket. På så sätt kan du ju avgöra om bebisen verkligen är mätt eller om det går i mer. Går det i mer så kan ju fallet vara att du inte har tillräckligt med mjölk.

• emson

Min son började runt 6månader sova 20min i taget dagtid fram till året ungefär. Om nätterna vaknade han en gång i timmen ofta. Morgon var allt efter halv fem. Hela nätter sov han först runt fem år. Första gången det hände var han tre. Nu vid sex år sover han hela nätter men har litet sömnbehov o svårt att somna. Morgon nu är efter sex. Hur orkar man? Jo det är ens verklighet o man måste!

• Inna

Sonen vaknade ca 10 ggr per natt i den åldern och när han var 6 månader körde vi Tassmetoden med honom, på bara några nätter lärde han sig somna om själv (vaknade dock fortfarande på nätterna, sov sin första natt vid 10,5 månad, men det blev mycket bättre) vilket han inte kunnat alls tidigare. Det kan vara ett tips om ni inte vill köra med Sova hela natten och liknande metoder. Annars så BLIR det bättre, sonen började sova lite bättre både efter jag slutade amma och efter att vi lät honom sova på magen (jag vet att det inte rekommenderas men vår kille har aldrig trivts att sova på rygg).

Svar på tråden Bebis kan inte somna om