• Tallpall

Diagnos eller ej?

Jag misstänker att jag har en s.k. diagnos, eventuellt fobisk personlighetsstörning. Min fundering är om jag ska kontakta primärvården och försöka få till en utredning som kan leda till en diagnos. Anledningen till att jag tvekar är att jag antagligen inte kommer att vilja gå vidare med någon behandling. Jag har lärt mig leva med det här och ser det som en del av min personlighet, även om det förstås begränsar mitt liv varje dag. Jag tycker det känns lite sådär att utnyttja sjukvården om jag ändå inte vill göra något åt problemen.

Å andra sidan skulle det kännas skönt att få mina misstankar bekräftade och det kanske även skulle göra livet lite enklare då jag skulle ha något som förklarar mitt beteende i vissa situationer.

Vad tycker ni? Är det rätt att göra en utredning även om man inte vill ha någon behandling? Finns det några nackdelar med att ha en diagnos? Måste man uppge den för framtida arbetsgivare t.ex.?

• Svar på tråden Diagnos eller ej?
  • Rådjur

Det finns väl delade meningar ang. vad diagnoser är till för. En del tycker det är för att kunna hitta en behandlingsform som funkar och andra tycker väl de är till för att ge insikt.
    Jag tycker både och.

Jag själv har en 2 olika diagnoser som jag inte sökt behandling för, utan bara nöjt mig med att få höra att "Du har denna störning" för att få klarhet i varför jag beter mig som jag gör. Det jag lider av kan inte heller behandlas med medicin - utan det är främst terapi som hjälper. Jag finner dock själv att jag kan hantera problemen bra numera - och då behöver jag ju inte behandling.

Så - jag tror definitivt inte någon har något emot att man lär sig hantera problemet på egen hand. De kan väl bara REKOMMENDERA en att gå i terapi, om de tycker att man verkligen behöver det. 

Tycker ej man behöver skylta med sin diagnos särskillt ofta, såvida man inte behöver vissa typer av hjälp/villkor för att fungera. Fungerar man på det sätt som önskas på arbetsplatsen, så tycker jag ej man behöver säga att man har psykiska problem.
    Enda gången det för mig har vart relevant att ta upp det är om jag skulle behöva ex. förlängd studietid inför något prov eller typ inte klarar vissa typer av arbete pga. mitt psyke.           

• Tallpall

Ok, tack för svaret. Jag ska fortsätta fundera på hur jag ska göra, men det är skönt att veta vad någon annan tycker. Glad

• Rådjur
    Tallpall skrev 2012-11-26 22:31:02 följande:
    Ok, tack för svaret. Jag ska fortsätta fundera på hur jag ska göra, men det är skönt att veta vad någon annan tycker. Glad

Jag tycker du ska göra det som känns bäst för dig Glad Personligen har jag själv haft stor nytta av att få reda på vilka mina problem är. Jag känner inte längre "fyfan vad jag mår skit" - utan att veta VARFÖR ... för det var det absolut värsta med det hela, att famla i mörker och inte veta vad man skulle göra för att själv må bra - eller om det någonsin skulle BLI bra.
    När jag fått mina diagnoser har jag frågat om de olika behandlingsformerna och om man typ kan få övningar att följa på egen hand, eller tips på litteratur som man kan ta till sig av själv. Om man inte skulle vilja gå i terapi dvs.

För BÄTTRE kan man absolut bli!    
  • Tallpall

Kul att det har hjälpt dig. Jag håller med, man ska aldrig ge upp hoppet.

Svar på tråden Diagnos eller ej?