• Eucalyptus

Sonen har varit MYCKET dyr!

Hej!

Skulle hemskt gärna vilja veta hur ni hade hanterat denna situation?

Sonen (snart 13år) har beställt spel från sin Iphone för närmre 8000kr på en månad som dragits direkt från kontot.
    Det är olika spel och olika applikationer som det handlar om.  Kollar kontot endast någon gång i månaden så har tyvärr inte gjort upptäckten i tid. 

Han har tidigare fått göra köp på telefonen som han haft under snart 2 år. Det har inte varit ofta men några gånger och de gångerna har han har blivit ombedd att fråga innan han köper och det har han alltid tidigare gjort, därav att vi har litat på honom.

Tyvärr har han skilda föräldrar och mamman i det hela svarar inte ens på sin telefon ang detta. 

Om man straffar honom för hårt kanske han hellre väljer att vara hos henne?
    Har inte pratat med sonen ännu. Bara spärrat Itunes. 

Alla idéer välkomna!

• Svar på tråden Sonen har varit MYCKET dyr!
  • Eucalyptus
    hangonasec skrev 2012-11-26 22:12:49 följande:
    Det är klart att det inte är ett fel! Det är ingen femåring ni har lånat ur kontokortet till!

Nä man tycker ju det. Eftersom han skött sig så bra tidigare, det har bu aldrig varit problem så trodde vi att han klarade detta.
  • Proppset

Gjorde nåt liknande när jag var 14..fast summan var "bara" 300€.
    Telefonen tog dom av mig genast jag kom hem från skolan och sen pratade dom med mig. Inget skäll utan en diskussion bara som gjorde det mer pinsamt. Funkade bra för hände inte fler gånger. Och telefonen fick jag tillbaka efter nån vecka.

• Proppset

Hmm...summan vara bara 300 euro skulle det stå.

• grind

Tycker faktiskt att det är ditt fel. Det är lite som att bjuda sitt barn på skräpmat och bli förbannad på det när det blir överviktigt.

Så ta konsekvenserna själv. Betala och se glad ut. Såvida du nu inte vill bestrida fakturan föär att sonen är 18 år. Hur som helst tycker jag att han är oskyldig. 

• Ordis

Då han inte är myndig kan han inte rättshandla. Avtalen är inte bindande. Ni har inte låtit honom köpa detta med erat kontokort då han inte frågat om lov först. Kontakta bolaget han handlat av och förklara situationen, att han inte haft erat medgivande till rättshandlingarna. Händer inget så kontakta din konsumentvägledare och gör en anmälan till ARN om du inte orkar stämma bolaget. Här är ett avgjort fall i frågan hos ARN: www.arn.se/Vanliga-fall/Barns-avtal/Fall-1/Fall-11/
    När omyndiga rättshandlar är en viktig utgångspunkt att se vilken nytta barnet har haft för det köpta. Spel anses inte tillföra barn något av värde. Hade det varit mat hade det varit en annan fråga. Kläder lika så beroende på ålder och vad kläderna kostar. Man menar då att barnen inte haft rättshandlingsförmåga men att de haft nytta av det de köpt.

Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Eucalyptus
    grind skrev 2012-11-26 22:17:40 följande:
    Tycker faktiskt att det är ditt fel. Det är lite som att bjuda sitt barn på skräpmat och bli förbannad på det när det blir överviktigt. Så ta konsekvenserna själv. Betala och se glad ut. Såvida du nu inte vill bestrida fakturan föär att sonen är 18 år. Hur som helst tycker jag att han är oskyldig. 

Jag tycker det bästa är om man kan lita på varandra. och ha ett förtroende. Hade det varit ett varm under 10 år. Då är det nog en annan fråga.
  • Ordis
    grind skrev 2012-11-26 22:17:40 följande:
    Tycker faktiskt att det är ditt fel. Det är lite som att bjuda sitt barn på skräpmat och bli förbannad på det när det blir överviktigt.

Så ta konsekvenserna själv. Betala och se glad ut. Såvida du nu inte vill bestrida fakturan föär att sonen är 18 år. Hur som helst tycker jag att han är oskyldig. 
    Är man oskyldig som 13-åring? Vet man inte pengars värde? Det är väl i och för sig ett problem idag, barn får inte lära sig hur pengar ser ut och se hur de försvinner i takt med att man handlar. Nu drar man bara plastkortet.
    Stava rätt är jävligt överskattat, de flesta läser i ordbilder i alla fall och förstår således vad där står.
  • Eucalyptus
    Ordis skrev 2012-11-26 22:18:33 följande:
    Då han inte är myndig kan han inte rättshandla. Avtalen är inte bindande. Ni har inte låtit honom köpa detta med erat kontokort då han inte frågat om lov först. Kontakta bolaget han handlat av och förklara situationen, att han inte haft erat medgivande till rättshandlingarna. Händer inget så kontakta din konsumentvägledare och gör en anmälan till ARN om du inte orkar stämma bolaget. Här är ett avgjort fall i frågan hos ARN: www.arn.se/Vanliga-fall/Barns-avtal/Fall-1/Fa.../ När omyndiga rättshandlar är en viktig utgångspunkt att se vilken nytta barnet har haft för det köpta. Spel anses inte tillföra barn något av värde. Hade det varit mat hade det varit en annan fråga. Kläder lika så beroende på ålder och vad kläderna kostar. Man menar då att barnen inte haft rättshandlingsförmåga men att de haft nytta av det de köpt.

Ska faktiskt pröva hävda detta!! Mycket bra argument!! Tack!!
  • grind
    Eucalyptus skrev 2012-11-26 22:19:45 följande:

Jag tycker det bästa är om man kan lita på varandra. och ha ett förtroende. Hade det varit ett varm under 10 år. Då är det nog en annan fråga.
    Fast du vet ju inte vilkamekanismer som triggat honom. Barn blir lätt beroende av den här typen av spel och då stänger blockeras moraliska tankar. Tycker du ska se det som en varningssignal på att han kan ha en personlighet känslig för spelberoende.
  • grind
    grind skrev 2012-11-26 22:21:59 följande:
    Fast du vet ju inte vilkamekanismer som triggat honom. Barn blir lätt beroende av den här typen av spel och då stänger blockeras moraliska tankar. Tycker du ska se det som en varningssignal på att han kan ha en personlighet känslig för spelberoende.
    Så när du pratar med honom så tycker jag inte att du ska vara anklagande utan fråga vad som hände. Utgå inte från att det är en ond handling.
  • Jana

Tycker man måste kunna lita på sin 13åring. Man kan inte låsa in allt som är förbjudet utan göra klart vad som är rätt o fel. Ingen tvekan om att han borde veta vad han gjorde och tycker det är jätteviktigt att verkligen visa att det är fel! Ta mobilen, låt honom "arbeta av" lite med hushållsysslor eller liknande? Att verkligen ta diskutionen är det viktigaste och framhäva sin besvikelse över det brutna förtroendet. Att visa besvikelse bet bättre än straff på mig som tonåring men alla är vi olika. 

• Eucalyptus
    Jana skrev 2012-11-26 22:28:10 följande:
    Tycker man måste kunna lita på sin 13åring. Man kan inte låsa in allt som är förbjudet utan göra klart vad som är rätt o fel. Ingen tvekan om att han borde veta vad han gjorde och tycker det är jätteviktigt att verkligen visa att det är fel! Ta mobilen, låt honom "arbeta av" lite med hushållsysslor eller liknande? Att verkligen ta diskutionen är det viktigaste och framhäva sin besvikelse över det brutna förtroendet. Att visa besvikelse bet bättre än straff på mig som tonåring men alla är vi olika. 

Det här med förtroendet är precis som du säger den största delen för oss, även om det blev en mycket dyr erfarenhet. Han brer knappt sina mackor själv så mark-arbete blir nog svårt. . Men vi får hitta på något där!! Men iPhonen ryker oavsett!
  • LeaveMeAlone

Om det är så pass så tycker jag helt klart att det är ett perfekt tillfälle att börja!

Eucalyptus skrev 2012-11-26 22:56:11 följande:
    Det här med förtroendet är precis som du säger den största delen för oss, även om det blev en mycket dyr erfarenhet. Han brer knappt sina mackor själv så mark-arbete blir nog svårt. . Men vi får hitta på något där!! Men iPhonen ryker oavsett!

• Dang it

Det låter som om du tänker korrekt, om man säger så. Självfallet ska han bli av med iphonen eftersom han har brutit ert förtroende. Att resonera att 8000 kr är spenderat och gjort tror jag inte kommer hjälpa honom att förstå allvaret i det han gjort. Det bevisar ju ännu mindre att han bryr sig om vad han gjort när han till och med önskar sig en ny iPhone. Så jag tycker du resonerar rätt.

• Ordis
    Eucalyptus skrev 2012-11-26 22:21:35 följande:

Ska faktiskt pröva hävda detta!! Mycket bra argument!! Tack!!
    Tack och lycka till!
  • Fennyxx

Man klarar sig utmärkt utan iphhone. Ge honom en vanlig telefon, och spärra så det inte går att handla . Men det är nog smart att ha andra föräldern med på noterna. Om hon tycker shoppandet var ok kanske hon vill betala räkningen?

• Adephi

Jag skulle aldrig ge ett barn tillgång till bankkontot. Är sak samma  hur skötsam min dotter är (13 år) skulle aldrig ge henne tillgång till att kunna göra så. Både för hennes och för vår skull.

Hon har en HTC med kontaktkort som hon får en vill summa på den 20:e varje månad. Den summan får hon ringa, sms:a eller köpa spel för, det är upp till henne.

• peg

Ha inställningen "ingen" under betalningssätt i itunes och när sonen får lov/ber att få köpa något väljer man det kort man vill betala med, använder det den gången och sedan återställer man till "ingen". Så har min son det och det fungerar bra, mest för att han inte "av misstag"  ska köpa något. Detta är väl mest ett tips för framtiden förstås och löser ju inte det aktuella problemet...

• Ordis
    Eucalyptus skrev 2012-11-26 21:41:30 följande:
    Hej!

Skulle hemskt gärna vilja veta hur ni hade hanterat denna situation?

Sonen (snart 13år) har beställt spel från sin Iphone för närmre 8000kr på en månad som dragits direkt från kontot.
    Det är olika spel och olika applikationer som det handlar om.  Kollar kontot endast någon gång i månaden så har tyvärr inte gjort upptäckten i tid. 

Han har tidigare fått göra köp på telefonen som han haft under snart 2 år. Det har inte varit ofta men några gånger och de gångerna har han har blivit ombedd att fråga innan han köper och det har han alltid tidigare gjort, därav att vi har litat på honom.

Tyvärr har han skilda föräldrar och mamman i det hela svarar inte ens på sin telefon ang detta. 

Om man straffar honom för hårt kanske han hellre väljer att vara hos henne?
    Har inte pratat med sonen ännu. Bara spärrat Itunes. 

Alla idéer välkomna!

Jag hittade ett beslut till hos ARN som kan vara bra i argumentationen, www.arn.se/Vanliga-fall/Barns-avtal/Fall-1/Fall-111/.
    Vänligen, Ordis
  • Knytt

Hade det varit mina barn hade det behandlats som ett lån. 

Alltså sonen är ny skyldig dig 8000 kr. Detta ska betalas av t.ex. via veckopengen, hemarbete eller vad det nu kan vara. 

Jag hade alltså inte tagit telefonen, inte för att jag tycker att det är fel utan för att om han betalar för spelen måste han ju få behålla dem.

(Detta förutsätter att du inte få tillbaka pengarna via ARN).  

Svar på tråden Sonen har varit MYCKET dyr!