• Nano07

Vad tycker ni om vårt namnval?

Nu har vi efter dryga 6 v bestämt vad Lovisas lillasyster ska heta och det blev Birgitta. Det är ett släktnam (Lovisa, jag, mormor, gammelmormor och gammelfarmor heter det i antingen för- eller mellannamn) och det kändes tillslut som att det var rätt namn då alla andra namn vi tänk på inte riktigt klingade rätt.

Det roliga nu är alla reaktioner vi får. De lite "äldre" (ca 50+) tycker det är väldigt fint och roligt. De lite "yngre" (ca 15-30) säger ung "Oj, vilket specielt namn!" efter att de tänkt lite på hur de ska formulera sig lagom fint utan att ljuga... *skratt*

Så, vad tycker ni för mig helt okända människor på nätet? Är det ett bra namnval eller har vi "misshandlat" vår dotter med ett "tantnamn"? Skrattande

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-27 18:19
    Tack igen till alla er som tagit er tid att svara. Det är kul att höra vad ni tycker om namnet - oavsett om det är positivt eller negativt!

• Svar på tråden Vad tycker ni om vårt namnval?
  • Ciona

Jag tror er dotter kommer att vara skitförbannad på er i vuxen ålder. Storasyster får ett gulligt namn som Lovisa medans hon får heta Birgitta. Lovisa ett mjukt namn och Birgitta ett väldigt hårt namn vilket inte passar så bra. Nej,  jag skulle nog välja Britta istället!
    Eller andra fina 40-tals namn finns ju också, Birgitta kommer aldrig att vara ett vackert namn tyvärr. 

• Amatullah

Jag vet en tjej som hette Ingeborg och hon hatade det och bytte till ett "icke-tantnamn" - Cecilia. Ingeborg och Birgitta är ungefär lika fula namn.

• junjul
    Pelargonen skrev 2012-12-07 14:59:57 följande:
    Ciona: Tycker du att Britta är mjukare än Birgitta?
  • elyse

Man kan alltid byta namn som vuxen. Man kan göra det som barn också, med vårdnadshavarens tillstånd. 

• LunaLunatic

Gammal tråd men... fel i tiden.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • tulip79

Det är inget fel på namnet, jag tycker bara att det är lite långt, men det är ju många som gillar långa namn!

Svar på tråden Vad tycker ni om vårt namnval?