• Habbi

Hur mycket näring innehåller bröstmjölken efter 1,5 - 2 års ammande?

Precis som rubriken lyder vill jag få reda på hur mycket näring bröstmjölken egentligen innehåller efter 1,5 - 2 års ammande ungefär. Har hört mycket på sistonde att när man ammat så länge kan ju inte mjölken innehålla något bra, att det bara är som vatten ungefär. Stämmer det?

Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Hur mycket näring innehåller bröstmjölken efter 1,5 - 2 års ammande?
  • Fröken Blå

Enl barnmorskan så anpassas mjölken efter ålder på barnet, så en 2-åring får bröstmjölk anpassat för en 2-åring osv. Näringsbehovet ändras ju för ett barn och brösten med dem.

• FruSen
    Fröken Blå skrev 2012-11-27 22:49:26 följande:
    Enl barnmorskan så anpassas mjölken efter ålder på barnet, så en 2-åring får bröstmjölk anpassat för en 2-åring osv. Näringsbehovet ändras ju för ett barn och brösten med dem.
    Jag har också hört samma sak. Jag har faktiskt funderat över det där.. Hur "vet" brösten om jag ammar en tvååring eller en tvåmånaders? Hur anpassas näringen om jag ammar en tvååring och en tvåmånaders parallellt?
  • Klycka
    FruSen skrev 2012-11-27 22:51:50 följande:
    Jag har också hört samma sak. Jag har faktiskt funderat över det där.. Hur "vet" brösten om jag ammar en tvååring eller en tvåmånaders? Hur anpassas näringen om jag ammar en tvååring och en tvåmånaders parallellt?

Kan tänka mig att en tvååring äter mycket större mängd än en tvåmånaders och att min kropp på så vis vet vilken näring som behövs...men är bara mik teori, är också nyfiken
  • Jul
    FruSen skrev 2012-11-27 22:51:50 följande:
    Näringen anpassas efter det minsta barnet.
    ~*rabiat*~
  • 2211

Alltså hur tänker du där? Var ligger lokigen i att du tror att mjölken blir sämre ju längre tid man ammar?

Tror du att det är en koncentration av nyttigheter i kroppen som en sjö där bröstmjölken tas ifrån som lakas ur mer och mer ju längre tid barnet ammar eller hur går ditt resonemang? 

• hymafr

Givetvis verkar det logiskt att en tvååring inte kan klara sig på enbart bröstmjölk, men i de fall där tvååringar enbart fått bröstmjölk har de faktiskt klarat sig riktigt bra.
    Så naturen är finurlig. 

• Litet My

Mjölken anpassas ju efter barnets ålder, vi gav tex inte välling till äldste sonen eftersom han ville ammas och jag var jätteorolig, men enl BVC så var det nyttigare att fortsätta amma än att ge välling som i princip inte innehåller speciellt mycket nyttigheter.Ändå tror man gärna att välling skall vara något supernyttigt men så var det inte.

• Habbi

2211 - som sagt så är det något jag hört talas om och vill höra om det är sant.. Inte något JAG tror.

• pigglet
    Litet My skrev 2012-11-28 10:25:55 följande:
    Mjölken anpassas ju efter barnets ålder, vi gav tex inte välling till äldste sonen eftersom han ville ammas och jag var jätteorolig, men enl BVC så var det nyttigare att fortsätta amma än att ge välling som i princip inte innehåller speciellt mycket nyttigheter.Ändå tror man gärna att välling skall vara något supernyttigt men så var det inte.

coolt bvc!

Jag har svårt tänka mig att mjölken skulle bli vattnigare och mindre näringsrik. Varför det liksom? Är det tiden man ammat som avgör näringsmängden så skulle det inte funka att amma första barnet tills andra föds, för då skulle ju redan näringen vara förbrukad och bebisen skulle svälta ihjäl. Men så är det ju inte.

Det är nog någon typ at seglivad "myt".   
  • Dr Mupp

Mjölken blir i varje fall fetare ju längre man ammar. Just för att större barn kräver mer än mindre. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Habbi

Juste.. Min moster som är mjölkbonde sa att på korna blir näringen mindre och mindre ju längre tid det var sedan de födde sin kalv.. De måste befruktas igen varje år för att näringen i mjölken ska vara bra. Där ifrån fick hon någon ide om att näringen borde bli mindre ju längre tid det är från man fött barnet.

• Litet My

Oj, jag trodde man betäckte om korna för att de gav mindre mjölk efter ett tag dvs blev mindre produktiva, men jag är ingen expert på kor får jag erkänna ;)

• Litet My

Pigglet: ja det var en cool BVC sköterska och egentligen är det ju mer logiskt att det är nyttigare med bröstmjölk eller ersättning jämfört med mjöl och vatten som vällingen innehåller. Människans naturliga ammningslängd är ju egentligen flera år jämfört med hur länge vi ammar i Sverige och i många andra länder pga jobb, tid, lust, värderingar om bröst och pedofili osv osv. Eller så beror det på att mjölken ju ser lite vattnigare ut med tiden och på så vis ser tunn och näringsfattig ut jämfört med välling och annat. Spekulerar friskt ;)

• lövet2

Mjölken innehåller massor av näring efter 2 år, men å andra sidan kräver en 2-åring också mycket mer näring än en baby, så enbart bröstmjölk räcker inte åt ett så stort barn. De behöver tillskott av annat också.

• Habbi
    lövet2 skrev 2012-12-04 07:03:01 följande:
    Mjölken innehåller massor av näring efter 2 år, men å andra sidan kräver en 2-åring också mycket mer näring än en baby, så enbart bröstmjölk räcker inte åt ett så stort barn. De behöver tillskott av annat också.

Låter vettigt!
Svar på tråden Hur mycket näring innehåller bröstmjölken efter 1,5 - 2 års ammande?