Höghus skrev 2012-12-02 22:03:00 följande:
Man ska vara konsekvent när man lär barn språk. En person ska inte prata flera språk. Sen som någon skrev ska man inte försöka lära ett barn språk man inte fritt klarar att uttrycka tankar och känslor på så som man gör på sitt modersmål.
Varför inte?
Vi är en trespråkig familj, oundvikligen pratar vi engelska med varandra då vi bor i USA, medans min man och jag har varsinna andra modersmål. Vår son MÅSTE lära sig engelska då det är familjens gemensamma språk, medans våra modersmål såklart även talas flitigt. För mig hade det känts onaturligt att inte tala svenska med sonen när vi är ensamma, men jag kan ju heller inte beröva honom på engelskan, och såklart är ju min mans känslospråk hans modersmål.
Om vår son behöver mer tid (vilket jag räknar med) för att börja prata eller förstå ett språk så är det väl helt ok! Ingen kan ju säga att man "inte ska", för alla familjer ser ju olika ut! Det är som att äsga att om ditt barn inte väger visst mycket vid en viss ålder eller inte nått en milstolpe som hans jämnåriga har så gör man något fel?
Klart man inte ska ge sig på ett språk man själv inte är flytande i, men jag förstår inte varför folk problematiserar det så? Är du trygg i språket så kör på! Barn är så otroligt mottagliga och smarta, ett andra eller
t.om tredje språk klarar de galant!