• Anonym (Ont)

Hjälp fort! Smärta av pergotime?

Hej
    Jag ska äta pergotime dag 5-9 denna cykel och är idag på dag 8. Förut idag hade jag så grymt ont långt ned i magen, kändes som håll i livmodern, var riktigt öm och det varade i ca en timme. Jag är ju bara på dag 8, men kan man redan få ägglossningssmärtor? Min mens slutade igår så det är ju alldeles för tidigt med ägglossning. Hur har ni känt av pergo?

Har ätit pergo tidigare men då alltid fått sen ägglossning (runt dag 20) och aldrig känt av den, men har fött barn efter det så det kanske känns annorlunda då...?    

• Svar på tråden Hjälp fort! Smärta av pergotime?
  • Anonym (Ont)

Vilken dag är ni på? Har ni haft ÄL? Vad har ni/har ni haft för flytningar? Jag kan inte alls tolka mina längre. Har varit väldigt mycket flytningar, men alltför vitt och tjock för att bero på ÄL. Idag har det inte lika vitt dock.

• Anonym (Besviken)

Hej hej! Är på cd 20 idag. Positivt ägglossningstest i 3 dagar nu, dock lite svagare idag:) Har aldrig känt av min ägglossning på det sättet förut, går inte att ta miste på:) Pergotime verkar hjälpa mig hittills. Hade en simmig ganska blank flytning igår. Idag blir det mys, hoppas hoppas:)

• Anonym (A)

Det man kan göra är väl att öka dosen Pergo om man inte får resultat? Alltså läkaren ökar dosen nästa månad.

Så ge inte upp vill jag bara säga! Och kom ihåg att spermierna ska hinna simma upp i äggledarna och lägga sig där och vänta på ägget, alltså viktigt att ha sex innan ÄL!

Om man har PCO så kan man få falska positiva svar på ÄL-test, men om man har negativa resultat i flera dagar och sedan positivt i samband med "rätt" dagar i en Pergokur, så kan man nog lita på att det är ett positivt resultat.

Tycker också att ni ska be att få komma och göra VUL och se hur många blåsor det blir. Har man PCO så kan det plötsligt bli väldigt många ägg som dessutom lätt blir befruktade, dvs risk för flerbörd, vilket i sin tur är en risk för missfall och andra komplikationer. När man väl blir gravid så vill man kanske ha bra chanser att barnet överlever, inte en högriskgraviditet om man kan undvika det....

• Anonym (Ont)

Hej på er

Är på dag 26 och funderar lite på vad som händer med kroppen. Har fått jätteömma bröst, men har inte märkt av någon ägglossning? Men ömma bröst har jag INTE ofta så antingen är det en sen ägglossning, mens på G eller graviditet? Jag KAN ju ha haft ÄL fast jag inte märkt de där typiska flytningarna. Men känns så märkligt isåfall då jag alltid märkt mina (få) ägglossningar tidigare (på flytningarna). Brösten känns som blåmärken och jag kände likadant när jag blev gravid förra gången. Men då hade jag andra symtom också, svag mensvärk som kom i vågor, det har jag inte nu.

Om en vecka så kommer jag nog att testa mig, bara för att få ett svar, och under tiden vänta in evt äl-flytningar. Förra gången jag blev gravid var det ju så sent som på dag 24. Ägglossningen innan jag blev gravid fick jag på dag 9, men då började med pergotime samma dag som jag fick mens (vi trodde inte att mensen skulle komma).

Angående VUL så har jag svarat så dåligt på pergotime och kollat så många gånger innan första barnet, så min gyn tror att risken för att fler ägg ska växa är liten. Dessutom svarade jag bara på pergotime med metformin förra gången, vilket jag inte äter nu.

Men något händer ju i kroppen nu, det känner jag ju tydligt i.o.m ömma bröst....?? Vad tror ni???        

• Anonym (Ont)

Har ju förresten haft massa tjocka, vita lotionsflytningar men nu i ett par dagar har det blivit mer torrt, lite mjölkaktikt kanske men inte så det runnit något....

• Anonym (Ont)
    Anonym (Besviken) skrev 2012-12-13 17:54:40 följande:
    Hej hej! Är på cd 20 idag. Positivt ägglossningstest i 3 dagar nu, dock lite svagare idag:) Har aldrig känt av min ägglossning på det sättet förut, går inte att ta miste på:) Pergotime verkar hjälpa mig hittills. Hade en simmig ganska blank flytning igår. Idag blir det mys, hoppas hoppas:)

Får jag fråga lite om din flytning? Haha:) Var den väldigt seg och trådig? De gånger jag haft äl (de FÅ gånger) så har mina varit extrema! Jättesega, ganska tjocka, genomskinliga flytningar... Nu har jag inte haft det, men jag hade någon dag som de var lite mer ofärgade och klistriga, mer åt det vattniga hållet. Därefter en massa, jättetjocka vita lotionsflytningar och nu på dag 26 är det ganska torrt....?
  • Anonym (Besviken)

Hej! Min flytning var inte trådig, mer lotionsliknande, inte helt blank men nästan. Jag är 99% säker att jag hade ägglossning, värkte i äggstockarna och ryggslutet, kändes nästan som träningsvärk i magen. Eftersom att jag inte brukar känna av mina ägglossningar ( dom jag har) så var det liksom en ny känsla. Du kan säkert haft ägglossning ändå, kroppen reagerar nog lite olika från gång till gång.

• Anonym (Ont)
    Anonym (Besviken) skrev 2012-12-16 09:29:09 följande:
    Hej! Min flytning var inte trådig, mer lotionsliknande, inte helt blank men nästan. Jag är 99% säker att jag hade ägglossning, värkte i äggstockarna och ryggslutet, kändes nästan som träningsvärk i magen. Eftersom att jag inte brukar känna av mina ägglossningar ( dom jag har) så var det liksom en ny känsla. Du kan säkert haft ägglossning ändå, kroppen reagerar nog lite olika från gång till gång.

Ok, skönt att höra ändå. Har fortfarande ganska ömma bröst, tycker det är lite märkligt, och så molar det lite i nedre delen av magen. Känns som ett tryck nästan. Spänner lite runt äggstockarna och mår lite illa. Jobbigt när man inte vet om det är en väldigt sen ägglossning på G eller om man kanske har BIM nu i veckan. Kommer iallafall att göra ett test i slutet av veckan för att vara säker.
  • Anonym (Besviken)

Okej, låter som ägglossning, man vet ju aldrig:) Har också börjat må lite illa till och ifrån, fortsätter det så testar jag nog om ca 1 vecka. Har i vanligafall ca 35 dagar mellan mensen men pergotime kan ha gjort att jag får kortare cyklar nu. Jag får avvakta och se helt enkelt.

• Anonym (Ont)
    Anonym (Besviken) skrev 2012-12-17 19:46:15 följande:
    Okej, låter som ägglossning, man vet ju aldrig:) Har också börjat må lite illa till och ifrån, fortsätter det så testar jag nog om ca 1 vecka. Har i vanligafall ca 35 dagar mellan mensen men pergotime kan ha gjort att jag får kortare cyklar nu. Jag får avvakta och se helt enkelt.

Ja, det gör ju det! Nu har jag fått metformin på recept som jag klickat hem Hoppas det fungerar lika bra denna gång.

Ok, så du har iaf egen mens annars? 
  • Anonym (Besviken)

Okej vad skönt för dig. Ja jag har egen mens, har aldrig haft några problem med mensen men har nog däremot inte regelbunden ägglossning. Det konstiga är att jag haft en känsla av att jag skulle få svårt att bli gravid, märkligt vad man känner sin kropp. Ska bli intressant och se resultatet av detta, Pergotime kombinerat med Levaxin. Du får ingen mens av dig själv vad jag förstår då eller?

• Anonym (Ont)
    Anonym (Besviken) skrev 2012-12-18 20:30:45 följande:
    Okej vad skönt för dig. Ja jag har egen mens, har aldrig haft några problem med mensen men har nog däremot inte regelbunden ägglossning. Det konstiga är att jag haft en känsla av att jag skulle få svårt att bli gravid, märkligt vad man känner sin kropp. Ska bli intressant och se resultatet av detta, Pergotime kombinerat med Levaxin. Du får ingen mens av dig själv vad jag förstår då eller?

Då kan det säkert hända massor för din del nu framöver! Plötsligt händer det. Nej, jag gör ju inte det. Aldrig. Eller kanske 2 gånger om året max. Men med hjälp av metformin blev jag gravid förra gången. Så jag hoppas att det ska hjälpa nu med
  • Anonym (Besviken)

Ja jag hoppas på detGlad Okej  men då hoppas vi att det hjälper ännu en gång. Hur många år är ditt barn? Känns skönt när man äntligen får hjälp samtidigt som det är jobbigt. Hoppas verkligen att Pergotime funkar på mig, 50% svarar tydligen på behandligen.

• Anonym (Ont)
    Anonym (Besviken) skrev 2012-12-19 19:19:01 följande:
    Ja jag hoppas på detGlad Okej  men då hoppas vi att det hjälper ännu en gång. Hur många år är ditt barn? Känns skönt när man äntligen får hjälp samtidigt som det är jobbigt. Hoppas verkligen att Pergotime funkar på mig, 50% svarar tydligen på behandligen.

Eftersom du har egen mens så tror jag absolut det fungerar för dig!
    Mitt barn är 2 år nu och vi började tänka på ett syskon nu i somras. Vet inte varför vi väntade så länge, trots att jag vet om mina problem, men  vi ville bara njuta av tiden  Tar ju lite på psyket att kämpa för ett plus... Hur länge har ni försökt? 
  • Anonym (Besviken)

Ja visst gör det, och som du säger, man vill väl ta vara på tiden då de är små:) Vi har haft oskyddat sex i drygt 3 år men har ju inte försökt aktivt i 3år. Fick missfall för snart 2 år sen och efter det kändes det tungt, vi bestämde oss för att söka hjälp för 1år sen ungefär. Jag är inte så gammal men har alltid velat ha barn tidigt så nu längtar jag efter ett litet knyte:)

• Anonym (Ont)
    Anonym (Besviken) skrev 2012-12-20 19:15:54 följande:
    Ja visst gör det, och som du säger, man vill väl ta vara på tiden då de är små:) Vi har haft oskyddat sex i drygt 3 år men har ju inte försökt aktivt i 3år. Fick missfall för snart 2 år sen och efter det kändes det tungt, vi bestämde oss för att söka hjälp för 1år sen ungefär. Jag är inte så gammal men har alltid velat ha barn tidigt så nu längtar jag efter ett litet knyte:)
    Känner på mig att det snart är din tur, tror inte din kropp behöver mycket för att komma igång. Trist med missfall Men då kan du bli gravid! Blev du gravid utan hjälp den gången?
    Jag blev gravid på andra fungerande pergo-kuren, så när kroppen väl kickades igång så gick det ju fort.. Nu är äggstockarna i viloläge igen, men jag känner mig ganska positiv Ångrar lite att jag inte började försöka lite tidigare, åtminstone med att börja med metformin, men samtidigt så har jag njutit av varje sekund och inte velat förstöra den med massa ledsamma dagar då man gång på gång blir besviken när man gör ett test.

Jag är inte heller så gammal. Jag är 24.    
  • Anonym (Besviken)

Jag blev gravid utan hjälp den gången. Då är vi ganska jämngammla, fyller 24 nästa årGlad Då finns det hopp ialla fall, har bara ätit en kur pergotime än. Då funkar det nog snart för dig också får vi tro, något som säger mig att 2013 blir ett bra årGlad. Ska bli spännande och se hur lång tid det tar, känns som att man har väntat länge nog nu. Men den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge säger man ju:).

Svar på tråden Hjälp fort! Smärta av pergotime?