• Lilas

21-månaders som vaknar varje natt och vägrar somna om, fler? tips?

Vi har en dotter som är född i februari 2011 och som de senaste månaderna vaknar varje natt. Det hjälper inte att vi lägger in henne mellan oss, hon kryper runt, pratar och bökar allmänt i flera timmar. Förr somnade hon lätt i sin säng i sitt rum, men nu blir hon hysterisk så fort man går ut, så nu kan det ta upp till 2 timmar varje kväll innan hon somnar. Vi börjar bli helt utmattade av att vara uppe flera timmar varje natt nu. Att försöka trösta och få henne att somna om i sin (spjälsäng) är omöjligt, hon blir om än mer hysterisk och bara står och studsar och gråter hysteriskt i sängen då.

Är det någon som har samma erfarenhet? Vänder det snart? Tips råd och ideer mottages gärna.

Hon sover middag ca 1,5 timme på dagen och hon går på förskolan 9-15 på vardagarna. Hon är vårt enda barn och får mycket uppmärksamhet och kärlek.

• Svar på tråden 21-månaders som vaknar varje natt och vägrar somna om, fler? tips?
  • Flickan och kråkan

Jag skulle tro att det kan vara en kombination av saker. Att hon inte vill vara själv låter fullkomligt normalt för åldern . Närmandefasen. Vår yngsta sov som ett frimärke på mig - bokstavligen - under ett par månader. Vi har alltid sovit tillsammans med våra barn, men från att ha sovit i sin vanliga säng bredvid så rullade han intill mig vid första uppvak/ytliga sömn och låg mer eller mindre på mig och sov ändå oroligt.

Sedan börjar hon hamna i en ålder då de börjar få ett mindre behov av dagsvila. Om vilan ligger relativt sent på dagen så kan det helt enkelt vara så att hon inte är riktigt trött vid samma tid som vanligt. Mina gick i och för sig inte på dagis i den åldern, men de sov redan vid 10-tiden och max en timme annars fick vi nattsudd. Självklart ska hon sova middag, men ligger den ganska sent så kanske hon inte är riktigt trött = sega nattningar och vakentid på nätterna. 

Bara tankar

• Flickan och kråkan

Yngsta slutade sova middag när han var 23 månader. Äldsta när han var 2 år + 3 månader. Barn har väldigt olika sömnbehov men det är vanligt att sömnen börjar strula när de närmare sig 2 för att sömnbehovet helt enkelt minskar. Kan vara en lite småjobbig period när de är där i gränszonen.

• Lilas

Åh tack för ditt svar!! Jag ska läsa lite om den närmandefasen du nämner. Idag på dagen var jag så trött att jag knappt visste varken ut eller in.

Jag har inget problem med att hon sover hos oss, så länge hon sover och inte ställer sig upp/ålar ner från sängen/pratar osv, men så är ju inte fallet tyvärr.

Det kanske även kan vara dags att se över vilan på dagen, hon kanske helt enkelt sover för mkt på dagen. När hon sover på förskolan tror jag att det är mellan ca 12-13.30 ca. Hemma är det cirka dom tiderna, kan variera lite.

• Alexi

Vår dotter hade massa vakenstunder på nätterna runt tvåårsåldern och de blev oerhört mycket bättre när vi drog ner på dagsömnen till 30 min när hon var drygt två år. Så det kan mycket väl vara så att hon är för pigg.

Samma barn sov också hela nätter i sitt rum från ca 15 månader men från knappt två år började hon vakna en gång på natten och vilja sova vidare hos oss och det gör hon fortfarande två år senare.

• Flickan och kråkan
    Lilas skrev 2012-11-29 20:54:14 följande:
    Åh tack för ditt svar!! Jag ska läsa lite om den närmandefasen du nämner. Idag på dagen var jag så trött att jag knappt visste varken ut eller in.

Jag har inget problem med att hon sover hos oss, så länge hon sover och inte ställer sig upp/ålar ner från sängen/pratar osv, men så är ju inte fallet tyvärr.

Det kanske även kan vara dags att se över vilan på dagen, hon kanske helt enkelt sover för mkt på dagen. När hon sover på förskolan tror jag att det är mellan ca 12-13.30 ca. Hemma är det cirka dom tiderna, kan variera lite.
    Ja, jag förstår också att det är vansinnigt jobbigt med långa vakenperioder på nätterna. Ni kan ju testa att förändra dagsvilan lite under helgen då ni kan påverka på ett annat sätt. Vad händer t.ex. om ni låter henne sova före lunch istället och kanske lite kortare. Om hon är pigg och glad på dagarna trots sina vakenperioder så kanske hon faktiskt inte är i behov av så mycket sömn. Hon är ju uppenbarligen inte lika slut som ni .

Här finns rätt bra information om närmandefasen:
    hem.passagen.se/danielcronholm/essays/objektrelationer.html

• inga76

Känner igen mig! Har en tjej som är lika gammal. Inatt var hon vaken 3 timmar drygt. Blir allt vanligare att det är så. Vi har en fyramånaders också, som vaknar en del även han... så krafterna börjar verkligen sina när vi inte får sova. Ska följa tråden med intresse!

Minska dagsvilan är ju en idé, men det känns faktiskt som att hon är rätt trött på dagarna nu, så man drar sig lite för det...

• DexX

Här har vi en till som vaknar och vägrar somna om! De har hållit på i 6 månader nu! Vi har försökt hålla henne vaken hela dagen vilket i te vartåt de lättaste, vi har provade med en kort sovstund och lång sovstund, sovit tillsammans, sovit i olika rum sovit i samma rum. Och inget av de funkar :P vi får dålig sömn speciellt sambon som hon är på mest och som börjar jobba kl7 på morgonen, sen böir även hon själv trött av förlite sömn och somnar mitt i maten på dagis! Så jag hänger gärna här också efter tips!

• Lilas

Jag ser att flera har svarat i tråden nu, verkar inte vara ensam om detta problem. Jag har tyvärr ingen lösning och det är ingen bättring. Vi är fortfarande uppe mkt på nätterna.. Hur går det för er andra, hittat någon fungerande lösning?

• inga76

Inget att komma med tyvärr. Har bokat tid med föräldrastödspsykolog den 18:e i hopp om att få diskutera lite strategier. Återkommer förhoppningsvis med storartade lösningar

• jennie30

Alla barn fungerar ju olika men ang det där med att dra ner på dagsvilan kan ju också ge motsatt effekt,det vill säga att de blir så övertrötta så de inte kan sova för det...

Har själv en 22 månaders och just nu sover hon ibland upp till 2 timmar på eftermiddagen men sover ändå hur bra som helst natten igenom så man kan nog inte bara stirra sig blind på det..

Vi har också haft trassliga nätter till och från så jag vet hur jobbigt det kan vara,hoppas det vänder snart så ni får sova!

• Jossan p

Hej

har ungefär samma problem med min tös fast hon är pigg och verkar ha minimalt sömnbehov men börja med att korta ner lite på sömnen på dagis. det kanske hjälper eftersom det verkar som att ditt barn verkar ha lite energi över. när brukar barnet somna?? min dotter är född april-11 och hon sover bara 20 min och har gott om energi över ändå när hon kommer hem så det är väldigt olika. hoppas att allt löser sig. skriv privat om det är något. har själv jobbigt med min tös och har sömnlösa nätter så jag förstår verkligen hur jobbigt det är. LYCKA TILL

Svar på tråden 21-månaders som vaknar varje natt och vägrar somna om, fler? tips?