• Anonym (hjälp)

Hjälp mig!

Mitt barns pappa vägrar sköta hämtning och lämning, han tycker att jag kan bara ta ledigt från skolan och hämta, för enligt honom får man skippa skola för csn för att sköta sånt.
    Vi var på samarbetssamtal men de kan inte tvinga honom att inse att det går inte att jag hämtar barnet så att vi inte är hemma till 21, barnet ska upp tidigt till dagis.
    Hjälp mig NU! Vad ska jag göra???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-29 16:16
    Vi är separerade och bor i olika kommuner, är när barnet varit på umgänget han kräver jag ska hämta barnet trots att det kommer hem kl 21 på kvällen

• Svar på tråden Hjälp mig!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (flyttfågel) skrev 2012-11-30 13:03:17 följande:
    Ok, då blev allt betydligt tydligare.
    Kontakta en advokat och gör ett passande umgängesschema där det tydligt framgår hur umgänget ska se ut.
    Bytesdag, vem som ska hämta och lämna och vilken tid. Efetrsom han vägrar så ser du till att få en dom på hur det ska fungera i praktiken.
    Vill han inte sköta sin del av umgänget är det han som bryter mot umgängesavtalet och inte du. 
    Du kan ju slå knut på dig själv hur mycket som helst utan att det hjälper, har ni en dom så blir det en annan sak. 
    Han sköter sitt problemfritt, har inget emot att hämta barnet, rätt tid och rätt dagar.
    Är när jag ska hämta hem barnet jag behöver hans hjälp, men han kräver jag ska ta ledigt och då anser advokaten att jag främjar inte samarbetet för att jag vägrar ta ledigt ur skolan.
  • Anonym (va)

Finns det någon möjlighet att förlägga hämtningen till lördag eller söndag, då jag antar att du inte går i skolan?
    Eller att någon annan hämtar barnet, t ex morföräldrar?

Jag måste nog säga att jag tycker att det känns lite som du är den besvärliga i sammanhanget... Pappan hämtar alltid barnet utan knussel, då är det väl inte för mycket begärt att du hämtar eftersom det faktiskt är du som flyttat långt bort?
    Du verkar heller inte särskilt lösningsorienterad, du vill att han även lämnar barnet, för dig finns INGEN annan lösning.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (va) skrev 2012-11-30 14:21:43 följande:
    Finns det någon möjlighet att förlägga hämtningen till lördag eller söndag, då jag antar att du inte går i skolan?
    Eller att någon annan hämtar barnet, t ex morföräldrar?

Jag måste nog säga att jag tycker att det känns lite som du är den besvärliga i sammanhanget... Pappan hämtar alltid barnet utan knussel, då är det väl inte för mycket begärt att du hämtar eftersom det faktiskt är du som flyttat långt bort?
    Du verkar heller inte särskilt lösningsorienterad, du vill att han även lämnar barnet, för dig finns INGEN annan lösning.
    Varför jag skriver finns ingen annan lösning är för att han vill bestämt ha en vardag, när jag går skola, helgerna vill han inte dela upp, när jag var sysslolös åkte jag med barnet till honom utan att ens begära reseersättning, så jag tycker han borde kunna hjälpa mig tillfälligt, vi är ändå två föräldrar.

• Anonym

Byt umgängesdagar så att du kan hämta barnet.

• Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-12-04 09:10:19 följande:
    Byt umgängesdagar så att du kan hämta barnet.
    Han vill inte lösa det på något annat vis, bara vardagarna, han hämtar, jag hämtar, så är det bara, mitt problem om det inte går att komma hem en vettig tid
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-12-04 09:12:23 följande:
    Han vill inte lösa det på något annat vis, bara vardagarna, han hämtar, jag hämtar, så är det bara, mitt problem om det inte går att komma hem en vettig tid
    När har han barnet då? När är du ledig? Hur lång restid är det?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-12-04 09:13:45 följande:
    När har han barnet då? När är du ledig? Hur lång restid är det?
    måndag-måndag, resan tar sex timmar, jag slutar klockan två.
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-12-04 09:18:52 följande:
    måndag-måndag, resan tar sex timmar, jag slutar klockan två.
    Aha, så ni har växelvis boende. Då är det en annan sak. Du skrev att barnet bor med dig, men det stämmer inte. Barnet är skriven hos dig.

Så kan du inte hämta söndag istället även om det innebär att barnet får en dag mer med pappa?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-12-04 09:20:31 följande:
    Aha, så ni har växelvis boende. Då är det en annan sak. Du skrev att barnet bor med dig, men det stämmer inte. Barnet är skriven hos dig.

Så kan du inte hämta söndag istället även om det innebär att barnet får en dag mer med pappa?
    Nej, han vill bara ha måndag-måndag.
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-12-04 09:46:38 följande:
    Nej, han vill bara ha måndag-måndag.
    Så du får inte lämna barnet måndagar och hämta på söndag?

• Anonym (flyttfågel)

Ursäkta men det är ju uppenbart att det inte funkar? 6 timmars restid är ingen kort sträcka, bor ni 30 mil ifrån varandra? (6 timmar fram och tillbaka?)

Med andra ord har du ensam tagit beslutet att flytta ett ganska långt avstånd från pappan med barnet. Det har du förvisso rätt att göra då du har ensam vårdnad (som du påtalade tidigare)
    Däremot blir det ohållbart med umgänge växelvis vv med ett så stort avstånd, ni måste ju göra ett nytt umgängesavtal.
    Även om det är du som flyttat så är du boendeförälder och han umgängesförälder då är det HAN som är ansvarig  för resandet till och från sig. Du ska bidra med kostnaden efter förmåga på sträcka som överstiger 10 mil.

Hur kan han ha måndagar om barnet går på dagis och dagis är på "din" ort som tar 6 timmar att åka till t.o.r? 
    Det hela verkar otroligt ogenomtänkt och oplanerat från början, du kan väl inte bara ha flyttat så himla långt utan att ni hade en fungerande plan? Flyttade du som arbetslös, och nu pluggar du?
    Då har ju förutsättningarna ändrats och umgänget fungerar inte, alltså måste man byta dag/tid/schema eftersom resan blir ohållbar.
    Sedan at det var förbannat egoistiskt att flytta så långt utan att ha en anställning som motiverar flytten är en annan sak. Du säger själv att ni är "två föräldrar",  hade du det i åtanke när du flyttade med barnet också?

• Anonym
    Anonym (flyttfågel) skrev 2012-12-04 13:03:51 följande:
    Ursäkta men det är ju uppenbart att det inte funkar? 6 timmars restid är ingen kort sträcka, bor ni 30 mil ifrån varandra? (6 timmar fram och tillbaka?)

Med andra ord har du ensam tagit beslutet att flytta ett ganska långt avstånd från pappan med barnet. Det har du förvisso rätt att göra då du har ensam vårdnad (som du påtalade tidigare)
    Däremot blir det ohållbart med umgänge växelvis vv med ett så stort avstånd, ni måste ju göra ett nytt umgängesavtal.
    Även om det är du som flyttat så är du boendeförälder och han umgängesförälder då är det HAN som är ansvarig  för resandet till och från sig. Du ska bidra med kostnaden efter förmåga på sträcka som överstiger 10 mil.

Hur kan han ha måndagar om barnet går på dagis och dagis är på "din" ort som tar 6 timmar att åka till t.o.r? 
    Det hela verkar otroligt ogenomtänkt och oplanerat från början, du kan väl inte bara ha flyttat så himla långt utan att ni hade en fungerande plan? Flyttade du som arbetslös, och nu pluggar du?
    Då har ju förutsättningarna ändrats och umgänget fungerar inte, alltså måste man byta dag/tid/schema eftersom resan blir ohållbar.
    Sedan at det var förbannat egoistiskt att flytta så långt utan att ha en anställning som motiverar flytten är en annan sak. Du säger själv att ni är "två föräldrar",  hade du det i åtanke när du flyttade med barnet också?
    Ts kan inte besluta om att växelvis boende ska upphöra. Det funkar bra idag. Vill ts ha en förändring mot pappans vilja så får ts stämma honom med alla risker som det innebär.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (flyttfågel) skrev 2012-12-04 13:03:51 följande:

Jag flyttade för att situationen var ohållbar, tänkte på barnet då, det var det bästa jag gjort, det har jag många som kan vittna om, men jag går inte in på detaljer.
    Vi hade inte vv då, det är något han hittat på efter att vi flyttat.
    Vi hade varannan helg och en träff i veckan, han krävde vårt barn skulle åka hela vägen och jag ansåg den offringen kan han göra, då det handlar om en kort period i livet och för att han förstörde umgänget först, nej inte det.

• Anonym (flyttfågel)
    Anonym (hjälp) skrev 2012-12-04 14:59:16 följande:
    Jag flyttade för att situationen var ohållbar, tänkte på barnet då, det var det bästa jag gjort, det har jag många som kan vittna om, men jag går inte in på detaljer.
    Vi hade inte vv då, det är något han hittat på efter att vi flyttat.
    Vi hade varannan helg och en träff i veckan, han krävde vårt barn skulle åka hela vägen och jag ansåg den offringen kan han göra, då det handlar om en kort period i livet och för att han förstörde umgänget först, nej inte det.

Vad menar du med att "han har hittat på" att ha växelvis boende efter att du flyttat med barnet så långt bort?! Det kan ni väl ändå inte ha kommit överens om i ett umgängesavtal, det verkar helt orimligt!
    Om ni hade vh och en dag i veckan innan flytten  så skulle ju det ha fortsatt.
    Efter flytten så gissar jag att eftersom du flyttade så långt så blev det du som åkte med barnet emellan alt. ersatte resan för pappan. DÅ var du arbetslös om jag fattat rätt. Nu studerar du ju och kan inte längre åka på det viset mellan er, om han vägrar så vägra då tillbaka. KRÄV att ni antingen kommer överens om ett fungerande umgängesavtal för BARNET eller så får han väl stämma dig på umgänget varannan vecka.
    Du säger hela tiden, HAN hittade på och HAN bestämde och HAN vägrar osv. osv. Det känns som att ni inte alls har en kommunikation, jag har genomgått otaliga samarbetssamtal på familjerätten och aldrig någonsin mött någon som förespråkar att INFÖRA växelvis boende vid ett så långt avstånd.
    Du kan kvarstå vid det gamla umgängesavtalet och om HAN vill ändra på det så får HAN stämma dig på växelvis umgänge.

Jag tycker det är alltför mycket som är luddigt i hela den här historien men det är kanske jag som är trög vad vet jag?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (flyttfågel) skrev 2012-12-04 15:42:41 följande:
    Vad menar du med att "han har hittat på" att ha växelvis boende efter att du flyttat med barnet så långt bort?! Det kan ni väl ändå inte ha kommit överens om i ett umgängesavtal, det verkar helt orimligt!
    Om ni hade vh och en dag i veckan innan flytten  så skulle ju det ha fortsatt.
    Efter flytten så gissar jag att eftersom du flyttade så långt så blev det du som åkte med barnet emellan alt. ersatte resan för pappan. DÅ var du arbetslös om jag fattat rätt. Nu studerar du ju och kan inte längre åka på det viset mellan er, om han vägrar så vägra då tillbaka. KRÄV att ni antingen kommer överens om ett fungerande umgängesavtal för BARNET eller så får han väl stämma dig på umgänget varannan vecka.
    Du säger hela tiden, HAN hittade på och HAN bestämde och HAN vägrar osv. osv. Det känns som att ni inte alls har en kommunikation, jag har genomgått otaliga samarbetssamtal på familjerätten och aldrig någonsin mött någon som förespråkar att INFÖRA växelvis boende vid ett så långt avstånd.
    Du kan kvarstå vid det gamla umgängesavtalet och om HAN vill ändra på det så får HAN stämma dig på växelvis umgänge.

Jag tycker det är alltför mycket som är luddigt i hela den här historien men det är kanske jag som är trög vad vet jag?
    Vi fick ändra umgänget för hans jobb, då tog jag chansen och flyttade, sen fick vi ändra igen, pga min flytt, men jag gjorde inga ändringar först i umgänget så jag får inte skit för flytten.
    Förstår du?
    Nu har jag börjat studera, så vi ska skapa ett nytt, då kräver han vv, jag har sagt okej för det så länge inte barnet börjar skolan, så de får en djupare relation, men det jag kräver är att han hjälper till de gånger jag har skola, för jag ställde oftast ställt upp och skötte hela grejen när han jobbade, gentjänster, men nej.
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-12-05 08:54:38 följande:
    Vi fick ändra umgänget för hans jobb, då tog jag chansen och flyttade, sen fick vi ändra igen, pga min flytt, men jag gjorde inga ändringar först i umgänget så jag får inte skit för flytten.
    Förstår du?
    Nu har jag börjat studera, så vi ska skapa ett nytt, då kräver han vv, jag har sagt okej för det så länge inte barnet börjar skolan, så de får en djupare relation, men det jag kräver är att han hjälper till de gånger jag har skola, för jag ställde oftast ställt upp och skötte hela grejen när han jobbade, gentjänster, men nej.
    Ts du skriver att ni har haft varannan vecka sen du flyttade. Nu skriver du att ni precis börjat med det samtidigt som du också börjat skola. Vilket är sant?

Vad som hände förut är inte relevant. Tingsrätten struntar i det. Fokusera på idag och framtiden.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-12-05 08:58:12 följande:
    Ts du skriver att ni har haft varannan vecka sen du flyttade. Nu skriver du att ni precis börjat med det samtidigt som du också börjat skola. Vilket är sant?

Vad som hände förut är inte relevant. Tingsrätten struntar i det. Fokusera på idag och framtiden.
    Allt hände på ungefär samma gång, 1-2 månader emellan som max.
  • Anonym
    Anonym (hjälp) skrev 2012-12-05 09:04:09 följande:
    Allt hände på ungefär samma gång, 1-2 månader emellan som max.
    Och du har bott på annan ort i 1 år?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym skrev 2012-12-05 10:09:22 följande:
    Och du har bott på annan ort i 1 år?
    Ungefär, varit arbetslös för det mesta men blev trött på det och hoppade på studier.
Svar på tråden Hjälp mig!