• Anonym

Kan man bli familjehem om man redan har ett barn på familjehem?

Jag vill att jag och min sambo ska bli ett familjehem vi har pratat från å till om det å har bestämt oss att vi ska bli de vi vill så gärna hjälpa barn som har det svårt. 

Men nu e det så att jag har redan ett barn i ett familjehem fast de hände inte i den kommunen som jag bor i nu utan i en annan.

Men kan vi bli ett familjehem ändå? någon som vet?

• Svar på tråden Kan man bli familjehem om man redan har ett barn på familjehem?
  • Anonym (Omg)

Kan man bli familjehem om man redan har ett barn på familjehem? - Det hoppas jag verkligen inte man kan. Om man inte klarar av att ta hand om sitt egna barn så lär man inte klars av att ta hand om någon annans heller.

• J1983
    Donum skrev 2012-12-24 18:29:59 följande:
    Jo, du blandar ihop barnavård med familjerätt. Barnavårdsenheten (familjeenheten, barn & unga, barn & familj osv - kärt barn har många namn) gör barnavårdsutredningar och ansöker om omhändertagande enligt LVU. Familjerätten arbetar på uppdrag av tingsrätten och gör vårdnadsutredningar. Helt olika saker. 

I en del kommuner är det inte olika enheter för detta utan de som jobbar med barn o unga har både barnavårdsutredningar o familjerätt.
  • J1983
    Anonym (***) skrev 2013-05-08 08:14:05 följande:
    Det du skriver är helt enkelt INTE SANT!!!! Precis VEM SOM HELST kan bli familjehem idag. Jag VET detta med säkerhet efterssom mitt barn är placerad hos en familj som varken är utrett, utbildat eller godkänt. En helt random familj helt enkelt. Det kunde lika väl varit ts familj. Så skärpning - sprid inte massa BS tack. Vill ni bli familjehem ts så kör på, finns INGET som hindrar...... däremot tycker jag som sagt att ni borde kämpa för ditt barn i första hand!     

Barn kan placeras tillfälligt i en familj som inte är utredd, tex hos anhöriga men för stadigvarande placering krävs utredning osv.
  • Anonym (***)
    J1983 skrev 2013-05-13 21:48:14 följande:

Barn kan placeras tillfälligt i en familj som inte är utredd, tex hos anhöriga men för stadigvarande placering krävs utredning osv.

Hur lång tid räknas "tillfälligt" ?
  • Anonym (Svar)

Jag tycker du ska helt enkelt kolla upp med dem du vill arbeta åt, så slipper du onödiga diskussioner och problem. Det jag vet är att man inte får ljuga om de ställer frågor, så du måste berätta allt som det är. Sedan får de tar ställning. Seriösa aktörer utreder alla familjehem. Jag arbetar själv åt Familjestödsgruppen och de är väldigt seriösa, där krävs en gedigen utredning av alla möjliga saker: polis, soc, psykolog.. Så så enkelt var det inte. Men det kan nog variera.

• Anonym (stig)
    Anonym (***) skrev 2013-05-14 10:48:05 följande:
    Hur lång tid räknas "tillfälligt" ?

Mitt barn var tillfälligt placerat i drygt ett år.
  • Anonym (***)
    Anonym (stig) skrev 2013-05-14 13:04:43 följande:

Mitt barn var tillfälligt placerat i drygt ett år.

Hos ett outrett "jour/familjehem" menar du?
  • Anonym (stig)
    Anonym (***) skrev 2013-05-14 13:29:01 följande:
    Hos ett outrett "jour/familjehem" menar du?

Nej, det var utrett! Men jag svarade på tillfällig placering
  • gertie

Det hoppas jag VERKLIGEN inte. 

• jonadav

För att bli familjehem krävs det intervjuar där livssituation (både nuvarande och tidigare) reds ut. Det ställs frågor om allt. I en sådan utredning/intervju kommer det fram att ni har haft egna barn placerade hos familjehem, och då lär ni inte vara aktuella längre. Så svaret är nej. 

• Anonym (*** 2)
    Anonym (stig) skrev 2013-05-14 18:09:21 följande:

Nej, det var utrett! Men jag svarade på tillfällig placering
    Så det räknas som tillfällig placering när det är så lång tid som över ett år alltså?

Ja ja...... huvudsaken är att barnen är hemma igen  
Svar på tråden Kan man bli familjehem om man redan har ett barn på familjehem?