• Anonym (Nyfiken)

    Ersättning

    Finns det någon som vågar berätta vad de har i ersättning? Vi ska bli familjehem för ung tjej: 19 år i behov av mkt motivationsarbete. Storstadsregion. Även nyfiken på hur ni gjort upp kring ev tjänstledighet från arbete.

  • Svar på tråden Ersättning
  • Anonym (mmm)
    Anonym skrev 2013-01-02 11:03:21 följande:

    Det skiljer jättemycket på hur upplägget ser ut, det beror helt på behovet hos familjen/barnet som blir beviljat stödet. Så det kan vara varje helg, varannan helg, en helg per månad eller någon annan modell och då blir ersättningen därefter. Den erfarenhet jag har av ersättningen är att man brukar hamna mellan 10-15 000kr i arvode per månad för fast placering. Så får du ta det och dela upp det utifrån hur stor del av tiden ni skulle komma att ha barnet hos er?? Arvodet är skattepliktigt som vilken annan "lön" som helst. Sen tillkommer omkostnadsersättningen som är skattefri eftersom det är en ersättning som ska ersätta faktiska kostnader. Ungefär som att ni hade lämnat in kvitton på allt.

    Får man hand om ett barn med särskilda behov så kan man i vissa fall ha rätt till bostadsanpassning och får man det beviljat så står kommunen för det. På samma sätt som om det var du eller någon i din egen familj som behövt det stödet. Men det beror också på hur lång placering det handlar om.  

    Tack för ditt svar.

    Vi har ju tänkt att vi i så fall vill ha en "uppväxtplacering", dvs barn som vi får följa under många år och förhoppningsvis blir som en extra familjemedlem men utan de problem som faktiskt många familjehem har med de biologiska föräldrarna.
    Vi vill alltså hjälpa till och inte "ta över" barnet från föräldrarna.  
  • Anonym (familjehem)
    Anonym (mmm) skrev 2013-01-03 10:28:53 följande:

    Tack för ditt svar.

    Vi har ju tänkt att vi i så fall vill ha en "uppväxtplacering", dvs barn som vi får följa under många år och förhoppningsvis blir som en extra familjemedlem men utan de problem som faktiskt många familjehem har med de biologiska föräldrarna.
    Vi vill alltså hjälpa till och inte "ta över" barnet från föräldrarna.  
    Man brukar inte kalla kontaktfamiljer (som tar emot på helger) för uppväxtplaceringar, det är när ett barn blir långsiktigt familjehemsplacerad utan målsättning för hemflytt som man kallar det uppväxtplacering.
    Kontakten med barnets föräldrar är nästan ofrånkomlig hur som helst, och inte alla som är krångliga.
    Det behövs ju också ett stort antal familjehem för ensamkommande flyktingbarn. De är oftast i tonåren när de kommer, men du behöver ju inte oroa dig för kontakt med föräldrar.
    Jag har haft fyra olika flyktingunga hos mig under åren, det har fungerat jättebra,

    Kontaktfamiljer tillsätter man oftast för yngre barn, och är inte så vanligt att man har i tonåren eller då man börjar bli vuxen. För tonåringar är det vanligare med en kontaktperson, det är ju också uppdrag man kan ta, oftast ca 20 timmar per månad (1-2 ggr per vecka) men då är det ju du som enskild som har kontakten i första hand och inte hela familjen.

    Det kan vara en bra idé att prova på ett kontaktuppdrag först om man känner sig osäker på om man vill ta ett mer omfattande uppdrag senare.

    Börja med att ta kontakt med en uppdragsgivare, antingen en privat eller en kommun, och diskutera vidare. Först skall ju du/ni som familj genomgå en utredning, och då fins tillfällen till fördjupade samtal om detta, och man har ännu inte bundit sig vid att ta emot någon placering. Man kan alltså ångra sig även om man påbörjar en utredning. Oftast så fungerar det ju så att man sedan, efter utredning och godkännande i nämnd, får ett förslag på uppdrag, man får berättat lite för sig om barnet och dess situation, och därefter får man tacka ja eller nej till uppdraget. Så man skall inte behöva ta emot någon som man tror blir för svår för familjen.

    Lycka till.
  • Anonym
    Anonym (Nyfiken) skrev 2012-11-29 21:25:51 följande:
    Vill ju jämföra :)
    FY fan vad jag blir arg av dina vidriga kommentar och att du sätt en hånleende smiley till också! Du ska nog passa dig jävligt noga för hur du går in i din roll som familjehem! Är själv uppvuxen hos en fostermamma som varenda dag slog mig och talade om för mig hur värdelös jag var sedan åkte hon på långresor och handlade fina saker till sina två biologiska barn för pengarna hon fick från socialen.

    Av vilken anledning vill du jämföra ditt arvode? Är det viktigt för dig att gå plus på denna stackars tjej som inte har egna föräldrar som kan ge henne det hon behöver?
  • Anonym

    Alldeles för hög ersättning anser jag och det är just den orsaken som lockar till sig oseriösa familjehem....som ts!

  • Anonym

    Jag tycker Bara att det är posetivt att du funderar jag är foster barn och har bott i flera fam och det är stund tals ett tyfft jobb! Ni som familje hem blir granskade av samhället och alla förstår sig på are! jag tycker ni är värda alla pengar!

    Bara syftet är att ge barn/barnen ungdomen ett tryggt hem!

    Lycka till!   

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-20 11:10:12 följande:
    Alldeles för hög ersättning anser jag och det är just den orsaken som lockar till sig oseriösa familjehem....som ts!
    Skärpning!!!!   Vadå oseriös,hur kan du veta det?????
    Skall inte de som jobbar med problemungdommar, tex, på hvb-hem heller ha ersättning??Eller är det bara familjehem som inte skall ha det??


  • Anonym

    Kan man få ersättning under "inskolningen" av ett barn, allså innan de flyttar hem till oss.

    Det blir första barnet och är litet och jag kommer behöva vara hemma.

    Vi kommer ju att behöva säkra hela lägenheten och skaffa möbler osv.. 

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-02 21:39:25 följande:
    Skärpning!!!!   Vadå oseriös,hur kan du veta det?????
    Skall inte de som jobbar med problemungdommar, tex, på hvb-hem heller ha ersättning??Eller är det bara familjehem som inte skall ha det??


    Det är såklart helt  vansinnigt att en familj får ca 15.000 kr extra för ett barn som går i skolan och fungerar normalt på alla sätt. Familjeföräldrarna kan fortsätta arbeta heltid och få lön för det precis som alla andra med heltidsjobb.

    Vilken 5 åring kostar 15.00 kr per månad??? 

    Förstår du väl själv att denna "lön" utgör att en stor andel oseriösa familjehem finns. Se inlägg 13! 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 14:11:16 följande:
    Det är såklart helt  vansinnigt att en familj får ca 15.000 kr extra för ett barn som går i skolan och fungerar normalt på alla sätt. Familjeföräldrarna kan fortsätta arbeta heltid och få lön för det precis som alla andra med heltidsjobb.

    Vilken 5 åring kostar 15.00 kr per månad??? 

    Förstår du väl själv att denna "lön" utgör att en stor andel oseriösa familjehem finns. Se inlägg 13! 
    Avundsjuk?
  • Anonym (Eh)
    Anonym skrev 2013-03-04 14:11:16 följande:
    Det är såklart helt  vansinnigt att en familj får ca 15.000 kr extra för ett barn som går i skolan och fungerar normalt på alla sätt. Familjeföräldrarna kan fortsätta arbeta heltid och få lön för det precis som alla andra med heltidsjobb. Vilken 5 åring kostar 15.00 kr per månad???  Förstår du väl själv att denna "lön" utgör att en stor andel oseriösa familjehem finns. Se inlägg 13! 

    Men då kanske du kan ta några gratis då ? Tror kommunen skulle bli överlycklig ! Klart de skall ha lön för det fantastiska jobbet de gör 24 timmar om dygnet , att släppa in främmande människor i sitt hem , att låta barn få trygga förutsättningar de annars inte hade en rimlig chans till ...... Stor eloge till alla dessa hem. Sedan klart det finns familjer som är oseriösa men blir riktigt illa berörd över många trådar jag läser här på fl , om att det är en bunt giriga människor som är ute efter att sko sig på andras olycka . Tänk om ni missunnsamma människor skulle ta på er det ansvaret de har för andras barn och dessutom gratis , vilket många tydligen tycker är rimligt så skulle nog soc jubla ,,, Och jag med då skulle jag vara den första som tog av mig hatten .....
  • Anonym

    Är det någon som kan svara på min fråga eller ska man bara tracka varandra på denna tråden??

  • Anonym

    Nej, ingen kan svara på din fråga, eftersom varje placering bedöms efter svårighetsgraden av uppdraget. Sedan ädet också olika vem man jobbar för; privata familjehemskonsultsföretag betalar en högre lön än kommunerna, men då är det alltid barn med särskilda behov.
    Arvodet och omkostnadsdelen förändras ju också med barnets ålder: små barn, mindre omkostnad, stora barn högre.
    Det enda rätta är att du kontaktar din kommun socialtjänst.
    På sådana här sajter får du unga korrekta svar! (förutom mitt förståss!!)   

Svar på tråden Ersättning