Ersättning
Jag har i flera år arbetat för Attendo Care Individ och familj, de ger er som jour/familjehem ca 15.000 före skatt i arvode (dvs lön för arbetet) och ytterligare ca 6000 i omkostnadsersättning vilket inte behöver skattas, men man skriver skattereduktionen i deklarationen i efterhand. Omkostnadsersättningen skall täcka de faktiska kostnader det innebär, dvs veckopeng, fritidssysselsättning för den placerade,kläder, busskort mm.
Jag arbetar deltid, och har uppgett detta som en förutsättning och tar alltså endast emot barn/unga med någon form av daglig sysselsättning som fungerar någorlunda (skola) och att de är tillräckligt stora/självgående för att kunna ha egen nyckel, och komma hem själva efter skolan. Jag erbjuder det man normalt har i en familj, tid och närvaro efter 16.00, väckning och frukostsällskap, läxläsning mm på kvällarna o helgerna.
Jag hade inte kunnat ta emot unga hemma alls om jag inte hade kunnat gå ned i arbetstid, så jag anser att det är självklart att man behöver lön för arbetet. Och att man vill jämföra olika uppdragsgivare känns också relevant. Jag är utredd och godkänd även av Per Sonesson, men genom dem kan jag ta emot samma barn men till en lägre ersättning och lägre omkostnadsersättning, för att inte tala om att jag blivit erbjuden av en kommun att "behålla" ett redan placerat barn, men till halva ersättningen...
Jag tycker att det på sätt o vis är snurrigt att det är så olika, att det inte fins några riktlinjer, men precis som att man gärna byter arbetsplats för en högre lön, trots att man trivs, så fungerar det ju så även vad gäller detta jobb.
Om du på grund av placerings svårighetsgrad inte kan arbeta alls, så tror jag att du kan diskutera "arbets-bortfall" med din uppdragsgivare, men annars så är det ju de förhållanden som gäller vid placeringstidpunkten som är de som gäller.