• Norrsken2011

Vilka rättigheter har familjehem enligt SoL!?!

Hej,

Vi har två barn som är familjehemsplacerade enligt SoL hos oss sedan 5 månader. Innan dess var vi kontaktfamilj för dem i några år. Varannan helg träffar dem sin vårdnadshavare (enskild vårdnad). Båda barnen trivs jättebra hos oss och det märks att det går framåt för dem två (förstås saknar de sina föräldrar), men vi behöver kämpa fördärvligt att det ska gå bra. Överhuvudtaget inte mot barnen, men mot alla andra. Varje gång när barnen kommer tillbaka från sin vårdnadshavare är de upplösta och nästan helt förstörda. Deras andra föräldrar, som inte har vårdnaden, ska inte ha kontakt med barnen, men bryr sig ändå inte om detta. Vi kan inte kontrollera kontakten som hon har via mobiltelefon eller dator (visslingen kan vi ta bort allt, men det skulle bara dåligt för barnen och vi vore dem onda som vill dem illa). Barnen lidar av detta extremt!

Vi uppmanar och informerar Soc om allt (skriver ner allt svart på vit!), men allt blir bara värre och värre! Nu har vårdnadshavaren bestämt sig för att utöka kontakten med sina barn och har även ändrat från idag till i morgon tider för när de ska hämtas och lämnas. Vi protesterar hur vi bara kan (inte bara i denna sak!), men allt som Soc säger till oss är att det är placering enligt SoL och att vårdnadshavaren kan bestämma tiderna för umgänge själv. Genomförandeplanen är en ända svampsoppa och fast vi nämnde flera stora problem med den innan den slutliga blev skriven, så har inte tagits hänsyn till våra invändningar och kommentarer alls. Vår familjehemskonsulent försäkra oss varje gång vi pratar att vore invändningar ska tas upp, men det hände inget. Vi orkar inte mer och vet inte heller vad vi ska göra. Vi är nära att säga upp oss.

Vad kan vi göra mer än att uppmana, dokumentera och be om hjälp? Vilka rättigheter har vi enligt SoL? Kan en vårdnadshavare verkligen bara ändra tider hur som helst. Behöver Soc inte skydda sina familjehem? För oss verkar det nästan så att Soc har familjehem i överflöde!

Om någon har hårda fakta så skulle vi verkligen vara tacksamma!

• Svar på tråden Vilka rättigheter har familjehem enligt SoL!?!
  • Anonym

Jag har ingen fakta men kände ändå att jag ville skriva att ni inte är ensamma. En vän till mig är familjehem och där har soc rent ut sagt motarbetat familjehemmet under alla år, barnen har blivit lidande och mått jättedåligt. Familjehemmet har kämpat, orkat och vägrat ge upp och nu slutade det med att soc helt enkelt tvångsförflyttar det ena barnet till ett annat familjehem som inte är lika besvärligt för soc. Vad jag märkt verkar det vara så de jobbar, sätter barnen i familjehem och när hemmet och barnen fäster sig vid varandra och hemmet börjar kämpa för barnets välmående för mycket, ja då flyttar de bara barnet till ett nytt hem, gärna i en annan kommun så de slipper besväret att hjälpa till med barnets problem.

• Anonym

Föräldrarna kan hämta hem sina barn på direkten om de vill det. Därför tycker jag NI ska samarbeta med föräldrarna och inte gnälla hos soc. En bra relation mellan er och föräldrarna gynnar barnet!

• Anonym (Skorpan)

Hej jag tycker att du skall kolla in hemsida. Familjehemet där träffas vi mänga familjehem och byter erfarenheter tror du får mer stöd där med din fråga Lite svar på din fråga När barnet är placerat enligt sol så är det frivilligt och man kan när man vill som förälder av brytts vården finns det inte grund för ett Lvu då så måste man låta barnen gå. I ett sol ärende så har föräldrarna stor makt att bestämma då det är frivilligt hur ofta och länge umgängerna skall vara Socialen går gärna inte in och bråkar då detta kan leda till att barnen måste flytta hem omg Kolla in på sidan så skall jag svara mer nu kallar barnen :)

• Anonym (hej)

hej, allt sker i dialog med familjehem, be din sekr, förklar för er varför hon gör som hon gör, och säga att ni inte förstår. de biologiska föräldrarna är viktiga för barnet och att ni uppmuntrar och stöttar barnen till umgänge. Barnen är upprörda efter umgänge och helt förstörda betyder inte alltid att det var ngt fel på umgänget, det är jobbigt för barn med separationer. det som brukar vara bra är om fam.hem går in till föräldrarna och fikar innan och efter umgänge. ni kan ta med fika om det är svårt för bioföräldrarna. tetrapak mer och köpe kanelsnäckor. bjud in bioföräldr. till er någon timme kring jul o påsk.jag tror ni får för dålig handledning i ert uppdrag. så ni vet inte riktgt vad ni ska göra. det fins lagar, regler och erfarenhet som inte ni känner till. era känslor och fantasier om hur barnen har det hos sina föräldrar är jobbigt, ni har tagit dem till era hjärtan och det är de egenskaperna som man söker, men det är jobbigt för er, be soc. förklara. får ni inget stöd, säg inte upp er. sök hjälp av annan privat.

• Anonym (fort..)

forts...de kan inte ändra hur som helst...hur ser den skriftiga umgängesplanen ut? föräldr. måste föstå att barn behöver regelbundenhet o kontinuitet. ni kan också ha otur att ni fåtten oerfaren sekr. som inte kan hålla barnet i fokus utan bara är glad att föräldr gått med på en sol plac o hon e rädd att de ska ta tillbaka sitt samtycke för då behöver hon ett bra underlag för lvu  och då kommer hennes samarbete med bioföräldr. att vara kört.eftersom hon då måste lyfta upp deras brister och gå igenom texten och förklara för dem in i minsta detalj vart det är som de brister i sitt föräldraskap och denna sekr. kanse just nu håller på att säga till föräldrarna att de är duktiga vid umgäne ja etc...kram.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 20:45:24 följande:
    Föräldrarna kan hämta hem sina barn på direkten om de vill det. Därför tycker jag NI ska samarbeta med föräldrarna och inte gnälla hos soc. En bra relation mellan er och föräldrarna gynnar barnet!

Riktigt så är det inte, det beror på orsaken. Man vill helst att föräldrarna skall gå med på familjehem själva/av fri vilja och ofta gör de det, däremot kan det bli tal om LVU OM föräldrarna inte är i ett sådant skick att de anses vara lämpliga att ta hand om barnen och vill ha hem dem för tidigt så att säga.
  • Anonym (hej)

hej, när denna plac upphör kan ni bli fam.hem åt mig (oss) istället =). i skåne?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-09 07:58:28 följande:
    Riktigt så är det inte, det beror på orsaken. Man vill helst att föräldrarna skall gå med på familjehem själva/av fri vilja och ofta gör de det, däremot kan det bli tal om LVU OM föräldrarna inte är i ett sådant skick att de anses vara lämpliga att ta hand om barnen och vill ha hem dem för tidigt så att säga.

Av "fri vilja" är det nog oftast inte!! Snarare med hot om LVU!
  • Anonym (hej)
    Anonym skrev 2012-12-09 07:58:28 följande:

man  vill inget, man gör en objektiv bedömning och kommer fram till att de finns brister så att barnen inte kan bo hemma. sedan kan bli fråga om sol, dvs föräldrarna samtycker och samtycket är tillförlitligt, annars ansöker man om lvu om man finner det så allvarligt att det finns en påtaglig risk att det barnets utveckling och hälsa hämmas.....kan inte texten ordagrant utantill....
  • cassandra03

sen vill soc  ha en  placering  på sån familjhem till bara min dotter.. men hur mkt  rätt  har jag egentligen ??

• Anonym (***)

Men VARFÖR håller ni på och bråkar och protesterar? Varför vill ni förstöra så mycket för dessa barn?

Ja, jag tycker ni ska säga upp uppdraget och aldrig ta på er något nytt uppdrag. Ni klarar uppenbarligen inte av detta - och det är barnen som får lida pga ER!! 

Svar på tråden Vilka rättigheter har familjehem enligt SoL!?!