• Rödtott

Förskolor i Lundby/Gbg??

Någon med erfarenhet av förskolor i Lundby? Bra, dåligt, köer, osv?

Vi flyttar till Eriksberg i december och väntar just nu på erbjudande om plats. Vad jag förstår lär vi bli placerade långt bort.. så hela Lundby är av intresse!  

• Svar på tråden Förskolor i Lundby/Gbg??
  • CarolineL

Rödtott: när min son började fanns där fyra avdelningar, nu är det sex st. Jag har förstått det som att de jobbar två och två i avdelningarna och hjälper varandra och har ibland gemensamma aktiviteter och teman. Pedagogerna jag möter är framåt, drivna och pedagogisktintresserade. De jobbar medtag utveckla verksamheten och är noga med att barnen trivs och är trygga. De har bra koll på vad som hänt under dagen mm. Jag kan inte säga annat än att pedagogerna på minsons avdelning är kanon!

• Rödtott
    CarolineL skrev 2013-04-23 11:21:45 följande:
    Rödtott: när min son började fanns där fyra avdelningar, nu är det sex st. Jag har förstått det som att de jobbar två och två i avdelningarna och hjälper varandra och har ibland gemensamma aktiviteter och teman. Pedagogerna jag möter är framåt, drivna och pedagogisktintresserade. De jobbar medtag utveckla verksamheten och är noga med att barnen trivs och är trygga. De har bra koll på vad som hänt under dagen mm. Jag kan inte säga annat än att pedagogerna på minsons avdelning är kanon!

Tack för svaret! Det låter ju toppen! Ett plus är också att lillebror och storasyster kan gå på samma avdelning Skönt med en förskola i markplan utan en massa otäcka trappor. Vi var där och provlekte på gården i helgen och de stortrivdes på den mysiga gården.
  • Rödtott
    yoshimi skrev 2013-04-23 10:06:52 följande:
    Hörde att alla som sökt plats i Lundby ska få det nu i maj, dock inte alltid till sitt förstahandsval.
    Tackar man nej så får man tidigast en plats i Augusti istället.

Vår placering som vi fått nu startar inte förrän i augusti. Det beskedet vi fick var att om vi tackar nej står vi endast kvar i kö till vårt 1a val (Astris gata vid taubeskolan) och får då ingen plats alls till hösten..
  • Rödtott
    yoshimi skrev 2013-04-23 10:06:52 följande:
    Hörde att alla som sökt plats i Lundby ska få det nu i maj, dock inte alltid till sitt förstahandsval.
    Tackar man nej så får man tidigast en plats i Augusti istället.

Jag är inte imponerad av hur Lundby sköter det här. Det verkar vara viktigare för dem att få bort kön och trimma statistiken än att ordna bra platser åt barnen. Min dotter har nu fått gå i en av de nyöppnade barackförskolorna där 5-årsgruppen var full.. Hon går tillsammans med ett gäng småbarn och bara en till tjej i hennes ålder. Tala om att vara utlämnade till varandra. Svaret jag fick från kö-administratörerna var att "Det finns ingen 5-årsgrupp där, alla grupperna är 3-5". Att det i verkligheten var så att 22 av 5-åringarna gick i ena gruppen och alla 3-åringarna i andra gruppen - det brydde de sig inte om! Problemet skulle lösas med tvärgrupper osv.. Tvärgruppen är det första som ställs in så fort någon är sjuk eller något ska planeras, vilket är varje vecka! Jag är så less på SDF Lundby kan jag säga.
  • yoshimi
    Rödtott skrev 2013-04-24 09:13:01 följande:

Jag är inte imponerad av hur Lundby sköter det här. Det verkar vara viktigare för dem att få bort kön och trimma statistiken än att ordna bra platser åt barnen. Min dotter har nu fått gå i en av de nyöppnade barackförskolorna där 5-årsgruppen var full.. Hon går tillsammans med ett gäng småbarn och bara en till tjej i hennes ålder. Tala om att vara utlämnade till varandra. Svaret jag fick från kö-administratörerna var att "Det finns ingen 5-årsgrupp där, alla grupperna är 3-5". Att det i verkligheten var så att 22 av 5-åringarna gick i ena gruppen och alla 3-åringarna i andra gruppen - det brydde de sig inte om! Problemet skulle lösas med tvärgrupper osv.. Tvärgruppen är det första som ställs in så fort någon är sjuk eller något ska planeras, vilket är varje vecka! Jag är så less på SDF Lundby kan jag säga.
    Håller med dig, tror det ser ganska lika ut runt om i Gbg tyvärr inget barnfokus alls...
    Och man får ingen respons från chefer eller ansvariga heller, man bara förväntas acceptera.

Jag blir mindre och mindre nöjd med den platsen vi har, men å andra sidan ska vi bara vara kvar där ett år till sen ska sonen börja sexårs och att han får ha kvar tryggheten känns ändå viktigast.

• Rödtott
    yoshimi skrev 2013-04-24 09:33:23 följande:
    Håller med dig, tror det ser ganska lika ut runt om i Gbg tyvärr inget barnfokus alls...
    Och man får ingen respons från chefer eller ansvariga heller, man bara förväntas acceptera.

Jag blir mindre och mindre nöjd med den platsen vi har, men å andra sidan ska vi bara vara kvar där ett år till sen ska sonen börja sexårs och att han får ha kvar tryggheten känns ändå viktigast.

Precis så är det! Den verksamheten som är till för barnen har inget barnperspektiv.. Och när man är missnöjd får man inget gehör för sina klagomål alls. De håller varandra om ryggen och ingen lyssnar. Vi är ju kunder som betalar för denna verksamhet. Det känns inte så i kontakten med dem! 

Sedan undrar jag varför barnomsorgen är billigare i Gbg än i Sthlm? Däruppe betalade vi ca 2000 för 2 barn. Här betalar vi knappt 1500. Varför så billigt om det inte funkar? Jag kan gärna betala lite mer och slippa de fulaste/minsta barackerna åt barnen. Det känns som att Göteborg felprioriterar rätt hårt: man planerar bygga nya arenor för miljontals kronor samtidigt som barnen trängs ihop i skitbaracker.   
  • Wonderwoman

Det håller på att bygga en ny förskola nu nedanför Bräckeskolan som ser lovande ut! Nära Eriksberg också :)

• yoshimi
    Sofiefie skrev 2013-04-25 17:59:42 följande:
    Det håller på att bygga en ny förskola nu nedanför Bräckeskolan som ser lovande ut! Nära Eriksberg också :)
    De ska flytta barackerna som var på Astris gata innan dit,
    snabblösning verkar det som tyvärr.
    Men bra att man i alla fall ser till att öppna fler avd och inte bara
    öka på storleken på barngrupperna.
  • Linn01

Vi har besökt några förskolor runt om i Lundby. Ö.keillers gata var en av de förskolor som gav bäst intryck. Nu har de två 1-5 avdelningar. En av få förskolor som tydligt kunde visa vilken pedagogik arbetade med, där man på andra förskolor svarade att man källsorterade, på frågan om pedagogik. De var ute mycket minst en lång stund varje dag, vilket också har framkommit när man besökt förskolor att det inte är alla som säger sig hinna detta. De visade även att de lägger stor vikt vid dokumentering. Jag fick känslan av att det var en okej förskola som förberedde barnen på de mångkulturella samhället vi lever i. Det kanske bara var en fasad för besökare, vad vet jag? Känns som ett lotteri det här med förskolor.

• Snultan

Nu skriver jag här ett år senare.. och jag fasas lite över vad ni skriver om förskolan på Östra Keillersgatan 3 eftersom att min son har fått plats där! 

Vi har inte varit och besökt den utan vi kollade på att det var en liten förskola och gården ser trevlig ut och det ligger nära. Så vi ska självklart besöka förskolan innan vi fattar ett beslut vilket ska göras om 1 vecka!!!! 

Fan.. Skickade in ansökan i Augusti och nu får vi svar.. vi fick visserligen en förskola som vi hade sökt till men att man bara ska få 1 vecka på sig att svara ja eller nej känns stressande..

Några fler som har nåt mer o säga om förskolan på Östra Keillersgatan?

Matheus 131002!
  • Sommarlöv

Det är 11 år sedan jag jobbade där. Det kan ju mycket väl vara så att personalen är bytt. Det kan hända väldigt mycket på 11 år. Jag vet att det har en ny chef där. Den chefen kanske har lite mer vilja att ta tag pedagoger som inte är så bra. Mitt råd är att gå dit och känn av läget, nu i veckan. Ring i och boka en tid.

• Snultan

Ja, vi ska dit imorgon så får se vad magkänslan säger.

Matheus 131002!
  • Snultan

Det gick bra. de fick ny chef för 2 år sen och har gjort om avdelningarna (1-5 år på båda). vi tyckte personalen var bra o de verkar bra så vi har tackat ja till platsen

Matheus 131002!
  • Lemondrop

Hur långt i förväg ska man söka? Är det tidigast ett halvår? Jag skulle vilja att min son börjar först augusti 2015.

Har inte kollat runt så mkt än vad det finns för förskolor än. Jag bor vid Eketrägatan. Vart ska man söka?

Ge mig alla tips ni har

• Rödtott

[quote=74342699][quote-nick]Lemondrop skrev 2014-11-15 06:55:22 följande:[/quote-nick]Hur långt i förväg ska man söka? Är det tidigast ett halvår? Jag skulle vilja att min son börjar först augusti 2015.

Har inte kollat runt så mkt än vad det finns för förskolor än. Jag bor vid Eketrägatan. Vart ska man söka?

Ge mig alla tips ni har [/

Jag har två barn på eketrägatan 13A och är supernöjd! De har sällan vikarier, pedagogerna verkar trivas bra ihop, hittar på mycket med barnen, stor fin gård och stora gräsmattor utanför.

Sedan har det öppnat en ny förskola på sälöfjordsgatan som verkar fantastisk. Egen kock, de ska odla på gården så barnen får följa matens väg, ett skapanderum som alltid är bemannat med egen pedagog. Man ser den från eketrägatan.

• Natta.A

Puffar upp tråden , någon mer som kan berätta om Östra Keillersgatans förskola? Hur gamla är pedagogerna ? Sist jag jobbade där var de flesta mellan 50-60 år. Har ni tips på vilka förskolor är bra i Lundby? Östra Keillersgatan ligger oss närmast men jag är tveksam...

• Natta.A
    Snultan skrev 2014-10-22 16:41:19 följande:

Nu skriver jag här ett år senare.. och jag fasas lite över vad ni skriver om förskolan på Östra Keillersgatan 3 eftersom att min son har fått plats där! 

Vi har inte varit och besökt den utan vi kollade på att det var en liten förskola och gården ser trevlig ut och det ligger nära. Så vi ska självklart besöka förskolan innan vi fattar ett beslut vilket ska göras om 1 vecka!!!! 

Fan.. Skickade in ansökan i Augusti och nu får vi svar.. vi fick visserligen en förskola som vi hade sökt till men att man bara ska få 1 vecka på sig att svara ja eller nej känns stressande..

Några fler som har nåt mer o säga om förskolan på Östra Keillersgatan?

Hej :) jag undrar hur det har gått för er på Östra keillersgatans förskola? Det är

två år sedan du skrev i denna tråd och tänkte kolla vad ni har fått för upplevelse : ) ?
  • Snultan
    Natta.A skrev 2016-04-15 11:01:18 följande:

Hej :) jag undrar hur det har gått för er på Östra keillersgatans förskola? Det är

två år sedan du skrev i denna tråd och tänkte kolla vad ni har fått för upplevelse : ) ?

Typ nån dag efter att vi varit och kollat på den så fick vi plats på en förskola i området där vi bor. Prästkragsgatan. Så vi tog den platsen istället. Sonen har gått där lite mer än 1 år och vi är nöjda. Så har tyvärr inte så mycket att säga om ö keillers.
    Matheus 131002!
Svar på tråden Förskolor i Lundby/Gbg??