• Rauhas

Är min kost bra eller dålig? För mycket/för lite kcal? Hjälp tack!

Hej, jag är en 17årig tjej som verkligen suger på det här med att räkna kalorier och allt det där. Jag har ingen våg heller, så det är lite svårt.

Jag vill gärna veta om min kost räcker till, om den är stabil och acceptabel och inte för kaloririk och onyttig.

Till frukost äter jag typ havregrynsgröt, havremjölk, kanel och några skivor banan. Ibland kan jag dricka en smoothie med linfrön, havremjölk, sesamfrön och blåbär. Någon gång ibland blir det naturell yogurt med sockerfri müsli från paulúns. Lunchen hoppar jag oftast över men dom gånger jag äter det kan det bli ett äpple, en kopp grönsaksbuljong eller lite isbergssallad. Till middag äter jag nästan jämt en böngryta eller bönbiffar och en sallad. Bara böner och stärkelse eller krossade tomater och kryddor. I salladen är det isbergssallad, morot, paprika och zucchini. Ibland lyxar jag till det med frön och mineralvatten. De gånger jag ska vara riktigt onyttig blir det popcorn och mörk choklad. Bör tilläggas att jag är vegan och inte äter kött, mjölk eller ägg. Sedan undviker jag kolhydrater, mjöl och socker.

Vad tror ni? Finns det någon som är bra på kost eller någon som räknar kalorier? Skulle vada grymt tacksam! Tror jag äter typ 2000 kcal om dagen...

• Svar på tråden Är min kost bra eller dålig? För mycket/för lite kcal? Hjälp tack!
  • Jennie med ie
    130214 skrev 2012-12-04 11:40:53 följande:

Absolut! Fråga Sveriges främsta forskare inom ÄS. Jag har själv som ung haft anorexi och i stort sett alla börjar sin bana på detta vis. Har gått på otaliga föreläsningar inom området samt har en vän sim är Nutrionist på Sveriges största ÄS klinik.
    Frågor på det eller tror du mer på en fl omröstning!?
    Jadu DET var en källhänvisning som heter duga. Oj.
  • 130214

Du kan googla fram forskningen själv eller ringa en mottagning och fråga. Jag lämnar inte ut namn på mina vänner på nätet!

• Jennie med ie
    130214 skrev 2012-12-04 11:50:05 följande:
    Du kan googla fram forskningen själv eller ringa en mottagning och fråga. Jag lämnar inte ut namn på mina vänner på nätet!
    Alltså är svaret på frågan Nej. Tack, då kan vi lämna den biten.
  • 130214

Varsågod! Men du kanske fortfarande väljer att vara lat och inte orka läsa själv!

• Jennie med ie

Inte p g a lathet med p g a att det finns annat att göra kan jag inte läsa typ 15 sidor noga, och tycker att den som stenhårt hävdar nåt rimligen har det större intresset att visa belägg för det. Hittills har jag dock vid snabb översyn läst är att det efter att tillståndet (i det fallet gällande anorexia, som är en av flera typer av ätstörning), uppstått är vanligt att personen övergår till vegetarisk kost, inget nytt där. Och att övergång till vegetarisk diet tillhör det som kan vara ett tidigt tecken på ätstörning, inget nytt där heller. Har dock inte sett det du skrev, att 98% av alla ätstörda börjar sin bana med vegetarisk och vegansk kost. Du kanske kan säga vilken sida åtminstone?

Det är också hyfsat vanligt har jag förstått att personer med t ex anorexia vill arbeta med mat, som ett led i det där med kontroll... Några precisa siffror har jag varken belägg för eller vill hitta på.

Klart tycker jag däremot det är att TS verkar ha ett komplicerat förhållande till mat som inte enbart handlar om ren okunskap om näringslära och näringsinnehåll.       

• Loreena

Kan du inte överväga att bli lakto-ovo-vegetarian? Tar du några kosttillskott? Din kosthållning är helt åt skogen! Du måste ju få i dig näring!

Ät tex: Linfröolja och valnötter för omega3 och 6
    Mungbönor, kikärtor, linser etc.
    Soyaprodukter
    Olivolja, rapsolja, kokosolja, avocado, oliver
    rotfrukter, grönsaker, frukt
    nötter för mineralernas skull

Ta tillskott för veganer också så att du får i dig alla B-vitaminer och sån't.

Men för att må optimalt så behöver du åtm. lägga till ekologiska ägg i din kost! Och gärna fisk om du kan!

• 130214
    Jennie med ie skrev 2012-12-04 12:23:37 följande:
    Inte p g a lathet med p g a att det finns annat att göra kan jag inte läsa typ 15 sidor noga, och tycker att den som stenhårt hävdar nåt rimligen har det större intresset att visa belägg för det. Hittills har jag dock vid snabb översyn läst är att det efter att tillståndet (i det fallet gällande anorexia, som är en av flera typer av ätstörning), uppstått är vanligt att personen övergår till vegetarisk kost, inget nytt där. Och att övergång till vegetarisk diet tillhör det som kan vara ett tidigt tecken på ätstörning, inget nytt där heller. Har dock inte sett det du skrev, att 98% av alla ätstörda börjar sin bana med vegetarisk och vegansk kost. Du kanske kan säga vilken sida åtminstone?

Det är också hyfsat vanligt har jag förstått att personer med t ex anorexia vill arbeta med mat, som ett led i det där med kontroll... Några precisa siffror har jag varken belägg för eller vill hitta på.

Klart tycker jag däremot det är att TS verkar ha ett komplicerat förhållande till mat som inte enbart handlar om ren okunskap om näringslära och näringsinnehåll.       

Procentsatserna får du nog enbart genom att läsa materialet bakom det som publicerats. Som sagt, jag har läst dessa rapporter men vet inte om de ligger ute på nätet för allmän åskådan.

Vill du ha tag i dessa får du vända dig till klinikerna tror jag.

Men jag vidhåller att de är korrekt eftersom det är den forskning ovanstående fakta baseras på!

Anledningen till vegetarisk kost är enbart ett sätt att begränsa och kontrollera sitt ätande vilket är typiskt för samtliga ätstörningar. Förutom bingeeating utan kompensatoriskt beteende - men det är inte vad vi talar om i detta fall.
  • Jennie med ie
    130214 skrev 2012-12-04 12:42:28 följande:

Procentsatserna får du nog enbart genom att läsa materialet bakom det som publicerats. Som sagt, jag har läst dessa rapporter men vet inte om de ligger ute på nätet för allmän åskådan.
    Men jag vidhåller att de är korrekt eftersom det är den forskning ovanstående fakta baseras på!
    Anledningen till vegetarisk kost är enbart ett sätt att begränsa och kontrollera sitt ätande vilket är typiskt för samtliga ätstörningar. Förutom bingeeating utan kompensatoriskt beteende - men det är inte vad vi talar om i detta fall.
    Då är fortfarande svaret nej. Åter. Tack.
  • 130214
    Jennie med ie skrev 2012-12-04 12:46:48 följande:
    Då är fortfarande svaret nej. Åter. Tack.

Det är inte NEJ.

Men jag har inte läst dessa via nätet utan i pappersform på plats - det får du också söka isåfall!

Varför i helvete tror du att ALL forskning finns publicerat på webben?

Du låter extremt naiv och dessutom okunnig om hur medicinskforskning och statistik inom området fungerar.
  • 130214

Du har fått adekvat information och KAN söka underliggande information hos respektive författare. Det är källhänvisning. Att servera urklipp som passar dina ögon är INTE källhänvisning.

• 130214

Ring Cecilia Berg på Mandometerkliniken för att begära rapporter. Alternativt Gisela van der Ster dietist vid Uppsala ÄS mottagning

• Jennie med ie
    130214 skrev 2012-12-04 12:51:50 följande:

Det är inte NEJ.
    Men jag har inte läst dessa via nätet utan i pappersform på plats - det får du också söka isåfall!
    Varför i helvete tror du att ALL forskning finns publicerat på webben?
    Du låter extremt naiv och dessutom okunnig om hur medicinskforskning och statistik inom området fungerar.
    Var säger jag att jag tror att all forskning finns publicerat på webben? Ingenstanns. Men du har inte gett nån tillgänglig källa till påståendet att 98% av alla med ätstörning börjar sin bana med vegetarisk eller vegansk kost, och det står inte i de publikationer du hänvisade till. Bara ett konstaterande. Inget att bli så upphetsad och arg över och försöka dumförklara andra. Det blir inte så himla trevligt att diskutera ett ämne med massa onödiga svordomar och okvädningsord. Jag föredrar att diskutera sakligare och trevligare än så.
  • Jennie med ie
    tetrahydrofolate skrev 2012-12-04 11:31:42 följande:
     Som vegan måste man tänka på att man inte kan använda 100% av proteinet i maten om man inte kombinerar bönor och sädesslag (hellst vid samma måltid men som minst samma dag).
    Bra där. Just det där med fullvärdigt protein är det många som missar, bland annat därför är det t ex svårt att kombinera helvegetarisk kost med lågkolhydratkost.
  • 130214

Du tjatar om en webb sida och jag hänvisar till klinikerna som tillhandahåller dessa men det duger inte. Att du sedan fortsätter hävda att det inte finns källa är enbart uppnosigt och fånigt!

Har man lämnat källa är det upp till mottagaren att motbevisa felet - EFTER man läst källan. Det är inte vad du sysslar med.

• Tetti
    130214 skrev 2012-12-04 12:42:28 följande:

Jag håller inte alls med om att vegetarisk kost ENBART är ett sätt att begränsa och kontrollera ätandet hos personer med ätstörningar. Jag är själv vegetarian och är det strikt av etiska, känslomässiga och miljöskäl. Inget av det har med kalorier eller äs-tankar. Det finns ju massor av kalorisnål mat om man t.ex. äter kyckling och vit fisk så varför skulle man välja bort det bara pga en ätstörning? 
  • Zizzy Zimsson
    Rauhas skrev 2012-12-03 16:26:27 följande:
    Sedan undviker jag kolhydrater, 
    Undviker kolhydrater?

Havregrynsgröt = mest kolhydrater
    Havremjölk = mest kolhydrater
    Banan = mest kolhydrater
    Smoothie med linfrön, havremjölk, sesamfrön och blåbär = mest kolhydrater
    Naturell yogurt  med sockerfri müsli från paulúns = mest kolhydrater
    Äpple = mest kolhydrater
    Böngryta eller bönbiffar = Mest protein sedan kolhydrater
    Bönor = Mest protein sedan kolhydrater
    Stärkelse = Mest kolhydrater
    Isbergssallad, morot, paprika och zucchini = Mest vatten och sedan kolhydater
    Popcorn och mörk choklad
      = mest kolhydrater

Däremot är ovannämnda källor inte speciellt näringsrika så kolhydratintaget är kanske inte överväldigande.

Du behöver framförallt äta mer FETT och lite mer protein.

Svar på tråden Är min kost bra eller dålig? För mycket/för lite kcal? Hjälp tack!