• moasa

Gran Canaria-tips sökes!

Åker till Gran Canaria för första gången och har verkligen ingen erfarenhet av charter-resmål så jag är ute efter alla möjliga tips. Bra, billiga hotell med barnpool efterlyses. Var fixar vi hyrbil till ett rimligt pris? Har förstått att man måste köpa enkelbiljetter på bussar för att ta sig runt, till dyra priser, och tror därför att bil kan kännas som den bästa lösningen.

Egentligen vet jag inte ens vad jag undrar. Alla tips är så välkomna! 

• Svar på tråden Gran Canaria-tips sökes!
  • HelenaC78

Finns många fina hotell på GC. Var på ön hade ni tänkt bo? Hyrbil finns på de flesta orterna att hyra tänk dock på att bilstolar inte alltid finns och kanske inte i bästa skick. Charter är väldigt smidigt om ni inte åkt så mycket innan. Anfi är den finaste stranden (enligt mig) puerto de mogan är turistorten som är mest pittoresk. Playa del ingles är där allt party är men finns fina bra hotell där också. Ju mer du vet vad ni vill ha desto lättare att hitta ett ställe som passar just er.

• pluvdo

Jag gillar Maspalomas med Maspalomasöknen där de har dromedarridning.

De gånger jag varit på Gran Canaria så har jag/vi åkt taxi. Får för mig att det inte är jättedyrt där, men kanske minns fel. Så kanske det är svårt om man har barn för de har nog inga bilstolar.

Grejen med hyrbil är ju att man kanske inte åker runt så mycket. Åtminstone inte om man bor relativt nära havet.

• moasa

Vi har vänner som bor i Arinaga så egentligen vill vi bo så nära dem som möjligt, för att de ska kunna komma och hälsa på. Vi har rest mycket med barnen förut, men då back-packat oss fram bland billiga hostels, så det här är något nytt. Vi är fr.a. på jakt efter lite lugn och ro och en del skoj för barnen. Tänker att bamseklubbar och barnpooler är önskvärt. Tyvärr är det fullbokat på det hotell som våra vänner själva bor på ibland. Ska kolla upp den där stranden. Vet du några bra hotell där förresten?

• moasa
    pluvdo skrev 2012-12-04 21:59:06 följande:
    Jag gillar Maspalomas med Maspalomasöknen där de har dromedarridning.

De gånger jag varit på Gran Canaria så har jag/vi åkt taxi. Får för mig att det inte är jättedyrt där, men kanske minns fel. Så kanske det är svårt om man har barn för de har nog inga bilstolar.

Grejen med hyrbil är ju att man kanske inte åker runt så mycket. Åtminstone inte om man bor relativt nära havet.
    Ja, du kanske har rätt när det gäller taxi. Vi är en stor familj och ryms inte i en vanlig taxi men det kanske ändå är det enklaste. Barnen behöver tydligen egen biljett på bussen så det känns jobbigt dyrt. En tur till stranden skulle kosta 32 euro bara för bussen! 

Kanske ska tillägga att vi inte är ute efter partyn, men har egentligen inget emot att se andra parta åt oss. Att barnen får bada är viktigast.  
  • HelenaC78
    moasa skrev 2012-12-04 22:31:42 följande:
    Vi har vänner som bor i Arinaga så egentligen vill vi bo så nära dem som möjligt, för att de ska kunna komma och hälsa på. Vi har rest mycket med barnen förut, men då back-packat oss fram bland billiga hostels, så det här är något nytt. Vi är fr.a. på jakt efter lite lugn och ro och en del skoj för barnen. Tänker att bamseklubbar och barnpooler är önskvärt. Tyvärr är det fullbokat på det hotell som våra vänner själva bor på ibland. Ska kolla upp den där stranden. Vet du några bra hotell där förresten?

Arinaga ligger om jag inte minns fel, på östkusten och mellan Las Palmas och "turistorterna". Bamseklubben (måste bokas hemifrån) har du i Bahia Feliz och då måste ni åka med Fritidsresor. Ving har sitt Sunwing med barnklubbar och mer för barnen. Ligger i Arguinegin och där har ni fina stränder. Finns även hotell med engelsktalande barnklubbar. Men de vet jag ju inte om det passar era barn.
  • Proppset

Vi brukar åka till Puerto rico, älskar den "byn". Alltid sol.
    I januari bodde vi på "Blue star" där, riktigt, riktigt billigt...och absolut ingen lyx. Barnpool fanns och en liten lekpark. Slitet men helt ok tyckte vi. Vi åker inte för att sitta på rummet när vi åker, men har man små barn så är det ju viktigare med sånt. Vår yngsta var 5 och äldsta 11.
    Min bror m.fam bodde på "canaima", motsvarande som vårt men i bättre skick. Hälsade på en dag där och tyckte det var ett bra alternativ. Där hade varje sovrum(familjerum) egen wc.
    Hoppas ni får en fin resa.

• moasa

Tack för hjälpen angående hotell, det visade sig att vännerna som är på plats på ön hade hittat en sida där det inte var fullbokat(!). Nu har vi några dagar på Playa Feliz att se fram emot. 

• Hemik

Har varit på grancanaria många gånger, och den absolut bästa lilla byn är Puerto Rico i sydvästra delen..
    Klart solsäkraste dela av hela GC.
    Ett hotell som jag bara älskar är Altamar.. nu är det Ving som har det hotellet.. var en annan arrangör som hade det sist jag var där, men tror inte det e sämre nu..

Kolla in det, du kommer inte bli besviken
    www.ving.se/kanarieoarna/puerto-rico/altamar
    www.altamarhotels.com/en

• anelE

Du verkar redan ha fått kanontips ang. hotell så jag flikar in med ett om hyrbilar. Vi fick hjälp med det på hotellet. Alltså personalen bokade och hämtade en bil till vårt hotell. Har för mig att det kostade runt 2-300 för tre dagar.

• moasa
    anelE skrev 2012-12-05 21:16:42 följande:
    Du verkar redan ha fått kanontips ang. hotell så jag flikar in med ett om hyrbilar. Vi fick hjälp med det på hotellet. Alltså personalen bokade och hämtade en bil till vårt hotell. Har för mig att det kostade runt 2-300 för tre dagar.
    Ah, klart de gör! Typiskt en oerfaren hotellturist att inte komma på det. Det skulle ju vara perfekt. Men menade du 2-300 kronor eller euro? Kronor låter ju väldigt billigt, men Euro hemskt dyrt... Tack för tipset iallafall!
  • Kajsala

Var i Las Palmas för 1 månad sen och där betalade vi 500 kr för en hyrbil i 2 dagar.

• anelE
    moasa skrev 2012-12-07 00:25:16 följande:
    Ah, klart de gör! Typiskt en oerfaren hotellturist att inte komma på det. Det skulle ju vara perfekt. Men menade du 2-300 kronor eller euro? Kronor låter ju väldigt billigt, men Euro hemskt dyrt... Tack för tipset iallafall!
    Kronor menade jag :) så det var verkligen kanonbilligt.
Svar på tråden Gran Canaria-tips sökes!