• Eira

Obefintlig sömn nybliven förälder...

Hej!
    Vår son föddes för snart fem veckor sedan och han sover inte särskilt mkt på nätterna och definitivt inget på dagarna. Jag sover mellan 2-4 timmar per natt (pga amning och att han är vaken), är det någon mer som sover så extremt lite? Jag hade inte förväntat mig 8 timmars sömn som nybliven förälder men så här lite sömn är ju ohållbart...? När kan man hoppas på att bebisen sover mer...? 16-18 timmar som det står på vissa sidor låter som rena skämtet..

• Svar på tråden Obefintlig sömn nybliven förälder...
  • Eira

Tack för hoppet om att det blir bättre:) Är svårt att hålla humöret på topp när man inte Sover...är lätt att gråta för allt då och det känns Så hemskt när man samtidigt är så tacksam För sitt lilla underverk..ett tag trodde jag att jag Skulle ramla ihop av sömnbrist men nu känns det Lite bättre...:) Tack för alla inlägg!

• Takex

Jag tyckte inte heller att min son sov. Sen förstod jag att det inte var meningen att jag skulle lägga ifrån mig honom. Det bar något jag gjorde för det är ju det man sett andra göra, på tv, på riktigt, men då är barnen oftast 4m+

Så fort jag slutade lägga ifrån honom och lät han sova på mig så sov han mer. Sen kom nästa grej, att jag skulle fatta att vanliga 8-24 vaken tider för vuxna bara var idioti med en bebis. Nu är min som 2.5 månader och jag har levt rena tonårslivet, sover äter och är vaken på helt sjuka tider utan rutin. Men trött har jag inte varit sen första veckan efter förlossningen.

• violatricolor
    Eira skrev 2012-12-17 12:16:43 följande:
    Tack för hoppet om att det blir bättre:) Är svårt att hålla humöret på topp när man inte Sover...är lätt att gråta för allt då och det känns Så hemskt när man samtidigt är så tacksam För sitt lilla underverk..ett tag trodde jag att jag Skulle ramla ihop av sömnbrist men nu känns det Lite bättre...:) Tack för alla inlägg!

Känner igen mig så väl! Men hjälper det med babynest, då blir det mer ombonat? Och så kan du ha en arm över.... Eller linda? Men det kan vara farligt - lär dig linda rätt! Sele, sjal, vagn - dagtid sover min dotter ingen annanstans än på mig i selen eller ibland i vagnen.
  • Loriyana

Jag hade det likadant till en början med. Dottern kunde sova så lite som fyra timmar per dygn, och då tio minuter i taget. Var ett rent helvete. Men fick tillslut bukt på hennes sömnproblem och sedan dess har hon sovit hur bra som helst.

• violatricolor

Om du känner att du verkligen mår dåligt, kom ihåg att du då kan sjukskriva dig så att även pappan/andra föräldern (om sådan finns) kan vara hemma. Finns även psykologhjälp genom BVC.

• violatricolor

Varför är det prat om ersättning i tråden? "Absolut inte någon ersättning", "fyll på med ersättning" och "inte amma till varje pris". Har TS sagt något om att barnet inte är mätt?

Men på tal om mat så måste jag ge ännu ett förslag, låt pappan (?) ta en matning per natt när/om amningen (?) är etablerad.

• ollie
    annakarin75 skrev 2012-12-16 17:51:05 följande:
    Sov hon 14 timmar i sträck på natten??? Det är ju över ett halvt dygn???
    Japp, det gjorde hon. Jag frågade bvc om dom tyckte att jag skulle väcka henne, dom bara skrattade typ och sa att låt henne sova du. Hon har alltid legat 25% över kurvan så det fanns liksom ingen anledning att väcka henne. Hon vaknar om hon är hungrig. Fortfarande när hon är 17 mån sover hon 12 timmar i sträck och 2 timmar i vagnen! Skönt för oss föräldrar=)
  • violatricolor
    ollie skrev 2012-12-18 21:22:42 följande:
    Japp, det gjorde hon. Jag frågade bvc om dom tyckte att jag skulle väcka henne, dom bara skrattade typ och sa att låt henne sova du. Hon har alltid legat 25% över kurvan så det fanns liksom ingen anledning att väcka henne. Hon vaknar om hon är hungrig. Fortfarande när hon är 17 mån sover hon 12 timmar i sträck och 2 timmar i vagnen! Skönt för oss föräldrar=)
    Underbart!
  • mandelblomma

mmm vidrigt jobbigt
    Mina två första barn sov som stockar från de var nyfödda. Tvillingarna har sovit som krattor.
    Mellan de var 8 månader fram till de fyllde drygt 3 år sov de inte en hel natt...

• violatricolor
    mandelblomma skrev 2012-12-18 22:11:20 följande:
    mmm vidrigt jobbigt
    Mina två första barn sov som stockar från de var nyfödda. Tvillingarna har sovit som krattor.
    Mellan de var 8 månader fram till de fyllde drygt 3 år sov de inte en hel natt...
    Å fy, du ger mig inte hopp! Min dotter började sova sämre runt åtta månader :-/ Men jag fick en hel natt i natt, underbart och hon sover bättre hos oss än i sin säng. Å andra sidan är det inte så farligt om hon vaknar och somnar om hos oss. Det jag gillar sämst är långa vak mitti natten, som det fortfarande är ibland.
  • Copyjulia

Åh, jag skulle vara överlycklig om jag fick sova 2-4 h på natten. Vår 6 veckors bebis sover bara högst 20 min på hela natten från 00.00-07.00. Han sover förstås mer på dagen och vi kämpar utan framgång för att få honom att vända på dygnet.

• violatricolor
    Copyjulia skrev 2012-12-26 22:52:34 följande:
    Åh, jag skulle vara överlycklig om jag fick sova 2-4 h på natten. Vår 6 veckors bebis sover bara högst 20 min på hela natten från 00.00-07.00. Han sover förstås mer på dagen och vi kämpar utan framgång för att få honom att vända på dygnet.
    Han är bara 6 veckor! Vet att det är vidrigt när det är så! Men det tar normalt 2 månader för dem att vända dygnet. Därefter blir det långsamt bättre och bättre så att de sover mer och mer på natten, så var det i alla fall för min dotter, som också var vaken mycket på natten som nyfödd. Fortsätt kämpa så ska du se att han vänder på dygnet. Sedan är det tyvärr inte säkert att han sover 2-4 timmar i sträck men vi får hoppas det! Många gör ju det!
  • LillyLolo

Ge ersättning på kvällen så kanske han sover hela natten. Det gör vår dotter

• annakarin75
    LillyLolo skrev 2012-12-28 06:17:16 följande:
    Ge ersättning på kvällen så kanske han sover hela natten. Det gör vår dotter
    Det är inte alls säkert. Min son får ersättning, och extra mycket på kvällarna, men han vaknar fortfarande var 3:e timme och vill ha mat. Han är 10 veckor och det har alltid varit så. 
  • Läntandelavendel

inga tips mer än att härda ut och försök få så mkt avlastning som möjöigt.

Båda mina barn "hatar" att sova. Den första börja sova bättre när hon fyllde två. Nu e det helt hanterbart (3 1/2)

vaknar till på natten men sover hyfsat bra om hon får ligga nära oss.

Nu är det bebisen på 10 mån som sömntorterar mig, vaknar hela nätterna igenom, sover bättre i en kort period, sen skitdåligt i nåra veckor, sen bättre igen. Tiden går. de blir större och man klarar det.

Snart fyller även min tvåa två år och vi får sova mer normalt. Man får ha det lite som tidsperspektiv och försöka "köpa läget". det har hjälpt oss i alla fall. Sova på helgerna, hela dagen om det behövs. Inte kul, men man måste få ta igen lite sömn. Sov när du kan. Dela mellan er (om du har en partner). Det blir bättre!!! KRAM          

• Eira
    Copyjulia skrev 2012-12-26 22:52:34 följande:

Hej! Måste säga att det har blivit mkt bättre av sig självt! Se till att bebisen är riktigt mätt när ni försöker få den Att sova och ha tänt på dagen och ljud fr tv etc. Ha mörkt och tyst på natten. Det kommer att bli bättre så småningom, håll ut! /eira
Svar på tråden Obefintlig sömn nybliven förälder...