Flisan79 skrev 2012-12-07 19:29:30 följande:
Barn är olika!! Vissa är mer självständiga och föredrar att sova själva medan andra behöver mycket närhet. De som fått förstnämnda barn har ofta lite förståelse för de andra nämnda. Många verkar inbilla sig att det var deras "metod" som avgjorde.
Well, jag har tre barn. Alla har jag gjort exakt lika dant med. Ändå var det två som var betydligt mer "närhetsberoende" och ett som kunde somna i babygymet, i babysittern, sov hela nätter från 6 mån osv. Inte alla samma behov. Trean som är av närhetsslaget är nu 15 månader och NU känner jag att nattamningen börjar bli ett problem. Inte för barnet men för mig. Jag måste få sova och hon vaknar var 40:e min så, ja, dags att ta tag i saken.
har inte ammat mina 2, men det var samma scenario..
1a barnet hade ett ENORMT närhetsbehov särskilt när han skulle sova och medan han sov..
det gick INTE att lägga ner honom utan att han vaknade på studs...
behövde ligga i famnen/vaggas/köras i vagnen för att ens kunna somna.. åt på nätterna fram till 10-11mån ålder..
sov aldrig/somnade aldrig i egen säng, spjälsängen låg han kanske i max 3-4ggr under sitt 1a år... samsov med oss, och gör det faktiskt fortfarande en del nätter.. han blir 4 i vår.. :P
medan vårt 2a barn helst somnade själv i egen säng lr i vagnen..
han sov hela nätter från 3mån ålder, utan nattmatningar.. ! vi la honom i eget rum vid 8mån då det slog oss att han blev störd av oss på nätterna (han knölade,vaknade och var missnöjd!!) och då sov han jättebra sen!
däremot så vände det helt vid 1års ålder och han vägrade somna i sin spjälsäng, varje kväll blev en kamp på liv och död ungefär där han vrålskrek i timtal... innan han slutligen gav upp och somnade i spjälsängen!
när jag jämför våra 2 barn så har 2an ett mycket större sömnbehov än 1an..
och han sover gärna längre på morgonen, och då somnar de i regel samtidigt...
ts fortsätt som du gjort, ta upp honom när han är ledsen, ge honom all den närhet som han behöver och låt honom somna vid bröstet om det är vad han vill :)
det är hans trygghet som står i 1a rummet.. :))) tycker du har gjort helt rätt!