• Anonym (Ruvar´n)

är jag så elak som inte följer med? (nybliven ruvare)

Igår fick jag tillbaka vårt första ägg efter får första IVF.
    Ledig idag med div.julstök mm.
    Vart ruskigt trött hela behandlingen vilket gubben VET.
    Imorgon ska jag jobba 12-timmars pass.
    hans familj ska ha lilla julafton m släkt långt bort ifrån på dagen.
    NU fick jag vet att dom ska även fortsätta på kvällen + byta julklappar.
    Jag slutar 19.00 och nu är jag så hemsk som vill åka HEM då och inte till dom.
    (han säger att jag visst ska till dom)
    Har dessutom inte nån julklapp då jag fick veta detta ikväll runt 18.00

Jag vill ju ta det easy nu med ägget och hinna vila innan jag ska upp kl 05.30 igen på söndagen för ett nytt pass.

vad skulle ni ha gjort? 

• Svar på tråden är jag så elak som inte följer med? (nybliven ruvare)
  • Anonym
    Anonym (Ruvar´n) skrev 2012-12-07 19:41:10 följande:
    ..exakt. Å du har nog rätt. Hade inte velat åka dit även om jag inte ruvat tror jag.. 
    Nej, det förstår jag. Det hade inte jag heller gjort.
    Jag tycker du ska fråga din sambo vad som är viktigast. Att han får visa upp dig på julfesten eller att du mår bra.
  • Anonym

Gör det du tror är bäst för ägget, annars kommer du ju undra om du gjorde fel om det inte tar sig.

Herregud hela processen med IVF och så ett 12-timmarspass på det... Jag hade inte ens orkat jobba. Supparna man tar är också en hormonbehandling, det är inte som att kroppen är fri från IVF-hormoner nu!

• Anonym (Ruvar´n)
    Fanny b skrev 2012-12-07 19:42:27 följande:
    Nu kan detta ha varit en gång företeelse, men spontant skulle jag inte tolka ts sambos reaktion som att han gärna vill ha henne med, utan för att han blir sur när ts inte gör som han vill. Att man blir trött av att arbeta en hel dag, för att sedan arbeta 12 timmar nästa dag, tycker jag är givet, det är inget man ska behöva för någon annan.

Om ts sambo gärna velat haft med ts så borde han föreslagit sina föräldrar att denna aktivitet kunde göras en kväll där ts inte skulle jobba ett långt pass dagen efter. Om detta inte gått, då förstått varför ts inte vill följa med.
    Vad läskigt... du har så rätt i det du skriver.
    Känns också mer som att det är mer makt än stolthet liksom. Att jag SKA med. Med tanke på hur arg han blev.

När han lugnat sig kommer jag förklara att jag inte kommer att åka dit och ställa frågan vad som är viktigast? Att jag mår bra eller att jag är där... eh 
  • Fanny b
    Anonym (Ruvar´n) skrev 2012-12-07 19:40:27 följande:
    ...tycker ju jag med men nu vänder han detta emot mig å ska helt plötsligt dra in hela julen i detta.

Vi skulle ha halva dan hos hans päron å halva hos mina på jul.
    Nu säger han att han inte tänker va med min familj. vafan håller han på med?
    Å jag är så jäkla känslig nu ändå med alla hormoner jag pumpar i mig.

Nä jag åker fan hem imorgon. Jobba 12h, ledig i 12 å sen jobba i 12 igen. 

Jag tycker inte du är överkänslig i detta fall, din sambo beter sig på ett respektlöst sätt emot dig. Jag skulle bemöta hans larviga krav genom att fira jul hos min familj. Han får då välja mellan att fira jul utan dig, hos sina föräldrar, eller fira jul med dig, hos dina föräldrar.

Jag tycker också att vid ett passande tillfälle ska prata med honom om denna attityd.  För om ni får barn, blir det ännu viktigare att din sambo respekterar dig.
  • Anonym (Ruvar´n)
    Anonym skrev 2012-12-07 19:44:57 följande:
    Gör det du tror är bäst för ägget, annars kommer du ju undra om du gjorde fel om det inte tar sig.

Herregud hela processen med IVF och så ett 12-timmarspass på det... Jag hade inte ens orkat jobba. Supparna man tar är också en hormonbehandling, det är inte som att kroppen är fri från IVF-hormoner nu!
    Har varit hemma av div anledningar sen i tisdags så känner verkligen att jag måste imorgon.. men kommer ta det lugnt och inte lyfta tungt, skyller på axelskada;) haha.
    Har ett ganska slappt jobb så kommer inte rinna svett direkt...

ja jag tar suppar + 2 andra mediciner. En för slemhinnan och en för blodet, flööödet ;)
    Så stoppar i mig en massa prylar hela dagarna.. idag började jag böla i telefonen för min nya blomma såg död ut. Ocoolt

Du har så rätt i det med ägget, skulle fundera ihjäl mig om nått hände...  
  • Anonym

Kan det vara så att han känner att allt har handlat om dig nu i månader, och så kommer den här grejen också... Har själv gått igenom IVF och det var ju väldigt fokus på mig som kvinna, fast min sambo säkert var lika orolig och nervös som jag. Men han skulle vara den som stöttade.

Är bra att ge varandra lite utrymme för att bete som icke-perfekt. Både att du ska få stanna hemma och att han ska få bli sur utan att det blir nån stor grej.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-07 19:44:57 följande:
    Man kan inte påverka om det tar sig så pass för man är trött eller åker på en julfest!!! Snälla nån, nån måtta får det väll vara.
  • Anonym (Ruvar´n)
    Fanny b skrev 2012-12-07 19:48:20 följande:

Jag tycker inte du är överkänslig i detta fall, din sambo beter sig på ett respektlöst sätt emot dig. Jag skulle bemöta hans larviga krav genom att fira jul hos min familj. Han får då välja mellan att fira jul utan dig, hos sina föräldrar, eller fira jul med dig, hos dina föräldrar.

Jag tycker också att vid ett passande tillfälle ska prata med honom om denna attityd.  För om ni får barn, blir det ännu viktigare att din sambo respekterar dig.
    Blir alldeles rörd och hormonig av alla stöttande å fina ord... piplisan:/
    ja du har en poäng i allt ju..

jag älskar ju honom galet mycket men ibland blir han så här och jag har sagt åt han hundra gånger att han fan får skärpa sig. "vuxna karln"

jag blir hemma. punkt ;) 
  • Anonym (Ruvar´n)
    Anonym skrev 2012-12-07 19:49:11 följande:
    Kan det vara så att han känner att allt har handlat om dig nu i månader, och så kommer den här grejen också... Har själv gått igenom IVF och det var ju väldigt fokus på mig som kvinna, fast min sambo säkert var lika orolig och nervös som jag. Men han skulle vara den som stöttade.

Är bra att ge varandra lite utrymme för att bete som icke-perfekt. Både att du ska få stanna hemma och att han ska få bli sur utan att det blir nån stor grej.
    Kan mycket väl stämma... 

fast det har ju hänt liknande grejer förr när man börjar tänka efter.
    Men ja, allt sista tiden har ju handlat om mig och mina äggstockar typ...  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-07 19:49:19 följande:
    Man kan inte påverka om det tar sig så pass för man är trött eller åker på en julfest!!! Snälla nån, nån måtta får det väll vara.
    Nej, men min erfarenhet som IVF:are är att man ändå tänker så.

Man får oftast ingen förklaring på varför det inte blev nått, och då letar man efter allt man kan komma på. Lätt att börja skylla på sig själv, särskilt om man inte har fått göra som man ville utan gått emot det som kändes rätt för kroppen.
  • Anonym (Ruvar´n)
    Anonym skrev 2012-12-07 19:53:01 följande:
    Nej, men min erfarenhet som IVF:are är att man ändå tänker så.

Man får oftast ingen förklaring på varför det inte blev nått, och då letar man efter allt man kan komma på. Lätt att börja skylla på sig själv, särskilt om man inte har fått göra som man ville utan gått emot det som kändes rätt för kroppen.
  • Fanny b
    Anonym skrev 2012-12-07 19:49:11 följande:

Jag förstår din tanke om detta men tycker ändå ts sambo överdriver i sin reaktion. Ts ska arbeta hela dagen, och sedan arbeta ett 12-timmars pass dagen efter. Oavsett om hon inte fått denna behandling, så är det naturligt att hon vill ta det lugnt på kvällen innan detta pass. Detta borde ts sambo förstå.
  • Anonym (HMM)
    Anonym skrev 2012-12-07 19:49:19 följande:

Nä, men har du genomgått IVF och vet vilken jäkla pärs det faktiskt är?

Efter min första IVF hade jag fixat detta med 12-timmars pass och julfest men efter andra inte ens en timme på jobbet. Jag var skitdålig!!

TS, gör det du känner du mår bäst av oavsett IVF eller arbete.
  • Anonym (Ruvar´n)
    Anonym (HMM) skrev 2012-12-07 19:57:53 följande:

Nä, men har du genomgått IVF och vet vilken jäkla pärs det faktiskt är?

Efter min första IVF hade jag fixat detta med 12-timmars pass och julfest men efter andra inte ens en timme på jobbet. Jag var skitdålig!!

TS, gör det du känner du mår bäst av oavsett IVF eller arbete.
    Jobbet är lugnt så det klarar jag. är dessutom ledig många dagar efter dessa två långa. Men varför ska JAG köra skiten ur migsjälv för andras skull då JAG inte vill/mår 100% bra?
    Nä tack för alla hjälpande ord, jag blir hemma imorgon efter jobbet.

IVF-resan har varit låååång och jobbig. Svårt sätta sig in i om man inte gjort den men förstår åsikten, men OM det INTE tar sig skulle man ju säkerligen fundera på om JAG gjort nått fel... 
  • Anonym
    Fanny b skrev 2012-12-07 19:55:56 följande:

Jag förstår din tanke om detta men tycker ändå ts sambo överdriver i sin reaktion. Ts ska arbeta hela dagen, och sedan arbeta ett 12-timmars pass dagen efter. Oavsett om hon inte fått denna behandling, så är det naturligt att hon vill ta det lugnt på kvällen innan detta pass. Detta borde ts sambo förstå.
    Borde är nyckelordet, uppenbarligen så förstår han inte och då var min tanke att det kan finnas en anledning. Precis som man som kvinna med kroppen full av IVF-hormoner ibland beter sig annorlunda än vad man borde, så kan säkert en man bete sig knäppt pga att det känns som att IVF tagit över livet. Jag säger inte att det är rätt, utan bara att i vissa situationer måste man lämna lite utrymme åt varandra att vara knäppa.

Sedan om detta är att sätt mannen har även i andra situationer så låter ju det trist, men det är kanske inte rätt läge att ta en stor strid om hans personlighetsdrag just nu när hon ruvar. Bättre att köra sitt eget rejs, han kan förhoppningsvis inte tvinga henne till festen.
  • Anonym

Ja just det ja, så kommer vi till det här med att man inte får ha en åsikt om man inte har gjort ivf själv...

Nej det har jag inte men väl gått igenom sprutbehandling ändå för att stimulera äl.

• Anonym (Ruvar´n)
    Anonym skrev 2012-12-07 20:02:17 följande:
    Borde är nyckelordet, uppenbarligen så förstår han inte och då var min tanke att det kan finnas en anledning. Precis som man som kvinna med kroppen full av IVF-hormoner ibland beter sig annorlunda än vad man borde, så kan säkert en man bete sig knäppt pga att det känns som att IVF tagit över livet. Jag säger inte att det är rätt, utan bara att i vissa situationer måste man lämna lite utrymme åt varandra att vara knäppa.

Sedan om detta är att sätt mannen har även i andra situationer så låter ju det trist, men det är kanske inte rätt läge att ta en stor strid om hans personlighetsdrag just nu när hon ruvar. Bättre att köra sitt eget rejs, han kan förhoppningsvis inte tvinga henne till festen.
    Du har helt rätt och kan så vara. Förstår hur du menar..
    Nej inga strider nu, bara att stänga dörren och låta han svalna det.
    Men ajg är ingen pokal man visar upp, jag är min egna.. ju.
    Dumma karlar ;) 
  • Anonym (HMM)
    Anonym skrev 2012-12-07 20:05:25 följande:
    Ja just det ja, så kommer vi till det här med att man inte får ha en åsikt om man inte har gjort ivf själv...

Nej det har jag inte men väl gått igenom sprutbehandling ändå för att stimulera äl.

Självklart får du ha en åsikt men i mina ögon såg din kommentar rätt brysk ut. Med tanke på mina egna minnen reagerade jag ganska starkt.
    Självklart kan man ha förståelse fastän man inte gjort IVF eller som du sprutbehandling. I alla fall jag var riktigt nojig för att göra fel så det skulle påverka.
  • Fanny b
    Anonym skrev 2012-12-07 20:02:17 följande:

Min spontana reaktion är att även om ts inte genomgått en IVF-behandling, så är det fullt naturligt att efter en lång arbetsdag vilja ta det lugnt, speciellt om man ska arbeta 12 timmar dagen efter. Och att då inte vilja träffa släkten på kvällen är inte alls konstigt. Detta är vad jag tycker att ts sambo borde förstå. Han gör ju inte detta, så därför tycker jag ts ska ta reda på varför han verkar anse att hans vilja i sådana här situationer ska styra över ts behov av att få ta det lugnt.

Han verkar också, medvetet eller ej, också vilja bestämma vad ts ska göra, så mycket att han börjar prata om att han inte vill träffa hennes släkt på julafton. Jag tycker att ts senare ska prata med sambon om hur hans attityd,inte minst för de planerar att skaffa barn.   
Svar på tråden är jag så elak som inte följer med? (nybliven ruvare)