• calabalic

barn med downs - problem med nattsömnen

Har en kompis med ett barn med downs syndrom som är 9 år. De har hela tiden haft problem med nattsömnen, barnet vaknar flera gånger varje natt och vill sova hos föräldrarna, känna närhet och värme. Det har varit så sedan barnet var ½ år. Föräldrarna sover dåligt med barnet bredvid sig (barnet sparkar och rör sig hela tiden och vill helst sova på förälderns arm) och de är aldrig utsövda verkar det som, och samtidigt verkar de inte komma på någon lösning på problemet. Finns det någon annan här som har eller haft samma problem och har förslag på hur man kan lösa det?

• Svar på tråden barn med downs - problem med nattsömnen
  • marienna

Det är ofta barn med utvecklingsstörning har sömnsvårigheter - vår dotter har lindrig eller ev måttlig utvecklingsstörning och får Melatonin för att kunna somna på kvällen. För långvarig effekt kan man få circacid som är en tablettform av Melatonin där effekten sitter i under längre tid. Däremot har hon fortfarande stort närhetsbehov och sover emellan oss men rätt lugnt numera. De borde prata med habiliteringsläkaren om ev medicinering. Melatonin är ett kroppseget hormon som dessa barn kan producera mindre av.

• anne h
    calabalic skrev 2012-12-08 15:02:24 följande:
    Har en kompis med ett barn med downs syndrom som är 9 år. De har hela tiden haft problem med nattsömnen, barnet vaknar flera gånger varje natt och vill sova hos föräldrarna, känna närhet och värme. Det har varit så sedan barnet var ½ år. Föräldrarna sover dåligt med barnet bredvid sig (barnet sparkar och rör sig hela tiden och vill helst sova på förälderns arm) och de är aldrig utsövda verkar det som, och samtidigt verkar de inte komma på någon lösning på problemet. Finns det någon annan här som har eller haft samma problem och har förslag på hur man kan lösa det?
    Varför vaknar barnet?

Är man två föräldrar kan man ju turas om att sova, gör de det? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • marienna

Allvarligt talat Anne vilken värld lever du i? Den perfekta med 4 perfekta barn som sover toppenbra eller? Eller vill du bara provocera med ditt inlägg? Vill du provocera gör det i någon sandlåde-tråd då.

• calabalic

Av praktiska skäl har den ena ett större ansvar för "nattarbetet", men jag tycker inte att problemet ligger i vem som gör jobbet. Vanliga barn vänjer sig ju oftast vid att sova själva efter åtminstone nåt år, men att gå med samma problem i nio år utan några tecken på förbättring tycker jag verkar riktigt jobbigt. De själva verkar ha gett upp liksom, men jag tänker att det måste finnas något man kan göra. Kanske är jag naiv, för jag vet inte hur det är att ha ett handikappat barn, men jag vill åtminstone kolla läget.

Tack marienna för råd. Jag tror att de helst vill undvika mediciner om det går, men det kanske är så alla andra gör för att lösa problemet?

• anne h
    marienna skrev 2012-12-12 16:48:32 följande:
    Allvarligt talat Anne vilken värld lever du i? Den perfekta med 4 perfekta barn som sover toppenbra eller? Eller vill du bara provocera med ditt inlägg? Vill du provocera gör det i någon sandlåde-tråd då.
    eh.. jag har fyra perfekta barn, ja, vad har det med mitt inlägg att göra? Eller menar du att du inte ser dina barn som det bästa och mest perfekta som finns, precis så som de faktiskt är?

kan upplysa dig om att ett av mina perfekta barn har DS, därtill har det barnet inte sovit en hel natt på drygt 13 år, så jag tror jag har en viss erfarenhet av just det TS undrar över.. har du?

Sandlådetrådar håller jag mig ifrån, jag har varken kraft eller vilja att ägna mig åt dylika ting,.
  • marienna

Jo Anne jag har också erfarenhet av en dotter m sömnstörning och med utvecklingsstörning som huvuddiagnos. Vad jag menar med mitt inlägg är att för min dotter spelar det ingen roll att hon har en som jag tycker perfekt pappa. Har bara varit jag som kunnat få henne lugn och prata henne till sömns alla år utan Melatonin. Har i 4 års tid sovit på min arm alla nätter utom 3. Man kan ha goda intentioner om föräldraskapet men så vill ens barn ngt annat, att få varannan dag sovmorgon eller dylikt. Men i min värld så låter min dotter mig aldrig sova vidare - drar i mig tills jag går upp Calabalic, Melatonin är ju ett kroppseget ämne och har inte de biverkningar som andra sömn och lugnande mediciner har. Ger barnet en chans till återhämtning om det får mer djupsömn och kan slappna av. Min dotter hade så svårt att lära sig ngt alls innan sömnen blev bättre - nu lär hon sig så mkt mer på förskolan.

• anne h

Jag undrar fortfarande: varför vaknar barnet? Har det gjorts någon sömnstudie och vad kom de isf fram till?

Svar på tråden barn med downs - problem med nattsömnen