• Lilia

Kan jag äta kött till jul?

För fem månader sedan blev jag vegetarian och har inte ätit varesig kött, fisk eller skaldjur sedan dess. Jag har funderat på hur jag ska göra över jul och kommit fram till att jag ska äta kött på julafton. Men klarar jag det? Jag har hört att man ska må dåligt om man inte har ätit kött på länge. Eller har jag varit vegetarian för kort tid för att må dåligt?

• Svar på tråden Kan jag äta kött till jul?
  • Jennie med ie

Lilia. Nej, jag var inte elak och korkad nu heller. Och håller mig dessutom ifrån personangrepp. Men alla kan vi ha en dålig dag, vi är ju bara människor, så du kan ju få läsa igen och se om du vill ändra ditt bemötande. Och var så god för mitt svar och tips.

• Lilia
    Jennie med ie skrev 2012-12-09 20:05:19 följande:
    Lilia. Nej, jag var inte elak och korkad nu heller. Och håller mig dessutom ifrån personangrepp. Men alla kan vi ha en dålig dag, vi är ju bara människor, så du kan ju få läsa igen och se om du vill ändra ditt bemötande. Och var så god för mitt svar och tips.

Jag säger bara sanningen!
  • AnnaMoberg
    Lilia skrev 2012-12-09 19:30:54 följande:

Är du alltid så här elak och korkad? Eller vill du bara ha uppmärksamhet?

Och vad är ditt problem egentligen? Nä hörru, dags att be om ursäkt.
  • La Lola
    AnnaMoberg skrev 2012-12-09 21:54:39 följande:

Jag håller med.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • MattiasFru

Men TS, hursom. Äter du lite kött och blandar upp det med annat så borde det vara lugnt. :) Ska du äta klassiskt julbord med köttbullar, skinka, korv och allt vad det är så tror jag du kommer få ont i magen, allt handlar om mängden. Och jag tycker att det är bättre att du äter vegetariskt, även om du väljer att återgå lite kring julen, än att du inte hade ätit vegetariskt alls. So go you! :) Många liv du räddat under den tid du vart vego och kommer fortsätta rädda efter julen om du tänkt fortsätta då :)

• Jennie med ie
    MattiasFru skrev 2012-12-09 22:17:14 följande:
    Men TS, hursom. Äter du lite kött och blandar upp det med annat så borde det vara lugnt. :) Ska du äta klassiskt julbord med köttbullar, skinka, korv och allt vad det är så tror jag du kommer få ont i magen, allt handlar om mängden. Och jag tycker att det är bättre att du äter vegetariskt, även om du väljer att återgå lite kring julen, än att du inte hade ätit vegetariskt alls. So go you! :) Många liv du räddat under den tid du vart vego och kommer fortsätta rädda efter julen om du tänkt fortsätta då :)
    Tror inte heller det blir nåt problem, inte minst med tanke på den ganska korta tiden med vegetarisk kost. Men det känns ändå vettigt att inte chansa, utan att som sagt testa nån gång först så inte självaste julafton bjuder på en otrevlig överraskning.
  • Lilia
    AnnaMoberg skrev 2012-12-09 21:54:39 följande:

Det är Jennie som ska be om ursäkt. Läs vad hon sa.
  • Lilia
    MattiasFru skrev 2012-12-09 22:17:14 följande:

Tack! :) Jag tänkte inte äta kött under hela julen bara på julafton under en måltid. Ska ta det lite lugnt och se hur det går. Tack ännu en gång för all hjälp.
  • AnnaMoberg
    Lilia skrev 2012-12-09 23:36:31 följande:

Å herregud. Undrar vem som behöver läsa

Hon "sa" att etter såpass kort tid är det nog inga problem för dig att äta lite kött om din mage är normal i övrigt. Inget att be om ursäkt för.

Hon "sa" ett tips om att inte chansa på julafton ändå utan testa innan och se hur magen reagerar. Inget att be om ursäkt för.

Efter en fråga från dig om varför hon inte kallar dig vegetarian (som f ö var en liten bisats inom parantes i ett längre inlägg och således inte själva huvudpoängen) "sa" hon att man inte har tagit det ställningstagande man tar som vegetarian om man sitter och planerar sitt köttintag för enkelhetens skull. Inget att be om ursäkt för.

Hon frågade dig vari det krångliga ligger i att avstå från köttet på julafton om man ändå bara tänkt äta så lite av det. Inget att be om ursäkt för.

Du däremot kommer med personangrepp. D v s nåt att be om ursäkt för. Busenkelt.

I sakfrågan håller jag helt med. Efter en kortare period utan kött och fisk lär magen inte reagera så himla mycket men är du orolig tycker jag inte heller du ska chansa utan antingen avstå på julafton också (så kan du ju med lite mer tyngd bakom verkligen kalla dig vegetarian också om det nu är viktigt) eller prova med kött och fisk i förväg, börja i liten skala.
  • Krösamos

5månader skall nog inte va några problem, min sambo hade vart vegetarian i några år innan han började äta kött igen, men magen kan nog bli lite gasig! Kör på lite smakportioner till en början och känn efter själv.

• Jennie med ie
    AnnaMoberg skrev 2012-12-09 23:44:59 följande:

Å herregud. Undrar vem som behöver läsa

Hon "sa" att etter såpass kort tid är det nog inga problem för dig att äta lite kött om din mage är normal i övrigt. Inget att be om ursäkt för.

Hon "sa" ett tips om att inte chansa på julafton ändå utan testa innan och se hur magen reagerar. Inget att be om ursäkt för.

Efter en fråga från dig om varför hon inte kallar dig vegetarian (som f ö var en liten bisats inom parantes i ett längre inlägg och således inte själva huvudpoängen) "sa" hon att man inte har tagit det ställningstagande man tar som vegetarian om man sitter och planerar sitt köttintag för enkelhetens skull. Inget att be om ursäkt för.

Hon frågade dig vari det krångliga ligger i att avstå från köttet på julafton om man ändå bara tänkt äta så lite av det. Inget att be om ursäkt för.

Du däremot kommer med personangrepp. D v s nåt att be om ursäkt för. Busenkelt.

I sakfrågan håller jag helt med. Efter en kortare period utan kött och fisk lär magen inte reagera så himla mycket men är du orolig tycker jag inte heller du ska chansa utan antingen avstå på julafton också (så kan du ju med lite mer tyngd bakom verkligen kalla dig vegetarian också om det nu är viktigt) eller prova med kött och fisk i förväg, börja i liten skala.
  • Jennie med ie
    Krösamos skrev 2012-12-09 23:45:38 följande:
    5månader skall nog inte va några problem, min sambo hade vart vegetarian i några år innan han började äta kött igen, men magen kan nog bli lite gasig! Kör på lite smakportioner till en början och känn efter själv.
    Ja magen gasar gärna på vid större förändringar av kosten, oavsett vad den förändringen består i (been there done that ) Å andra sidan är det nog vanligt med lite halvmosiga magar ö h t efter julborden p g a överätande...
  • Marina80

Tror nog att det sitter mest i huvudet. Jag har ätit vegetarisk kost i över 15 år. Någon enstaka gång genom åren har det missats att jag ej äter kött. För att krångla till det för mycket så har jag låtit bli att påpeka misstaget och ätit köttet. Tex när jag blev bjuden på en 7 rätters nyårsupe hos en bekants bekant. Har aldrig haft några som helst problem med magen.

• La Lola
    Lilia skrev 2012-12-09 23:36:31 följande:

Vi är många som läst och den ska be om ursäkt för de personliga påhoppen är du.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Marina80
    Marina80 skrev 2012-12-10 00:07:27 följande:
    Tror nog att det sitter mest i huvudet. Jag har ätit vegetarisk kost i över 15 år. Någon enstaka gång genom åren har det missats att jag ej äter kött. För att krångla till det för mycket så har jag låtit bli att påpeka misstaget och ätit köttet. Tex när jag blev bjuden på en 7 rätters nyårsupe hos en bekants bekant. Har aldrig haft några som helst problem med magen.

Ha ha ha. För att INTE krångla till det för mycket skall det stå :):)
Svar på tråden Kan jag äta kött till jul?