• Zixi

Vad väljer ditt barn att äta först?

När du ställer fram en tallrik med mat (lunch eller middag) framför ditt barn, vilket typ av mat väljer barnet då? Ni med flera barn får svara utifrån medel eller ett av era barn.

Skriv gärna hur i vilken ordning barnet väljer övriga typer av mat och hur du säkerställer att barnet får i sig vad denne behöver.

Min dotter går direkt för grönsakerna och sedan är det lite beroende på vilken typ av protein eller kolhydrat som serverats, pasta och couscous går före protein men övriga kolhydrater äts sist. Sås äter hon inte alls.

2010-07-20 3040/50
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-11 20:14
    Skriv gärna barnets ålder oxå
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad väljer ditt barn att äta först?
  • sina

Det varierar från gång till gång beroende på mat och humör. Dock är det sällan så att hon äter allt av en sak först och sen går vidare till nästa, utan hon tar en böna, en makaron, en bit kyckling, och så vidare. Med två ur.dantag - hon äter inte sås, och körsbärstomater går alltid först. Hon är tre.

• Zixi
    Ollibolli skrev 2012-12-11 20:51:01 följande:
    Händer ju ibland att jag ser tydligt att han bara skulle vilja äta köttet t.ex, men då brukar jag "förbereda" en potatis på gaffeln så tar han den i nästa tugga.  
    Vad praktiskt att kunna göra så. Hon dotter hade fått ett sammanbrott och vägrat äta något mer om jag hade gjort så. Jag kan inte häller lägga till något på tallriken efter att jag satt den på bordet, då har jag fördärvat all maten och hon vägrar äta. Min dotter är alltid på gränsen till katastrof
    2010-07-20 3040/50
  • annca

Korven! (3-åringen)
    Pastan! (8-åringen)

Grönsakerna får vi truga och trixa för att öht få dem att äta - Om det inte är paprika, för då åker den in först av allt.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • mammatilljames

Min son är normalt en matglad kille. Ganska nyttig, trotts att han älskar sött. Ställer vi fram en tallrik med exempelvis falukorv, potatismos och broccoli. Då börjar han oftast med broccolin. Och varvar med korv. Ibland åker moset också ner (kolhydraterna) men oftast bryr han sig inte om det, utan ber om mer korv och broccoli istället. Vi tycker det är okej just för ibland kommer han "konstiga" perioder då potatismos, pasta och ris med sås går före allt. Hans favoriter är broccoli, kokta mortotsstavar, majs och ärtor. Är det mat han inte är överförtjust i brukar vi servera grönsakerna efter maten (annars äter han bara grönsaker) och det brukar funka kanon! Ett tips till er som har grönsaks-barn. Just nu är det total matvägran hemma. BARA korv (grillkorv, kokt med ketchup) funkar. Ingen frukt, ingen frukost, inget till kvällen..

• Flickan och kråkan

Jag har två pojkar som har haft olika perioder.

Båda har haft "pasta"-perioder.
    Båda har haft "korv-kött"-perioder.
    Båda har haft "broccoli"-perioder.

För tillfället ratar lillebror (3,5) nästan allt utom kokt pasta à naturell. Det kan slinka ner någon liten köttbit eller fiskbit men men mycket sparsamt. Sås var tidigare hans favorit men nu vill han nästan aldrig ha det.

Storebror (5 år) har hamnat i en "röra-allt-till-en-salig-röra"-period. Innan skulle allt vara var för sig och ve den som tillsatte någon form av sås. Serveras det majs är det dock detta som åker ner först och i störst mängd. 

Mercurialis skrev 2012-12-11 22:01:07 följande:
    Min 3-åring äter först av kött/fisk. Potatis rör han inte i någon form men ris och pasta duger ibland. 
    Nej, men så trevligt. Min 3,5-åring rör inte heller någon form av potatis. Har känt mig lite ensam om detta .
  • YokohamaNr2
    Mrs Green skrev 2012-12-11 20:37:51 följande:
    Kolhydraterna går alltid först. Sen lite proteiner + all mjölk. Sist paprika (ungefär den enda grönsak hon äter).
    Här med förutom att den enda grönsak som går ner är riven morot
  • Fine ass mommy to be

Grönsaker, gurka och tomat är mest poppis. Sedan protein, favoriten är nog korv och till sist det kolhydraterna.

Pojke 2 år.

• Paisley

Alla tar proteinet förutom yngsta som tar kolhydraterna med såsen.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Jag säkerhetsställer inte på något vis, bara erbjuder varierad mat och minst 2 grönsaker varje middag. Sen får de äta som de behagar, precis som vi vuxna gör.

Detaljerna är helheten
  • Zixi
    Paisley skrev 2013-01-02 15:43:25 följande:
    Jag säkerhetsställer inte på något vis, bara erbjuder varierad mat och minst 2 grönsaker varje middag. Sen får de äta som de behagar, precis som vi vuxna gör.
    Precis så jag tänker, att mitt jobb är att erbjuda bra mat men att barnet själv får välja vad som äta, med lite uppmuntran ibland
    2010-07-20 3040/50
  • Paisley
    Zixi skrev 2013-01-02 16:43:04 följande:
    Precis så jag tänker, att mitt jobb är att erbjuda bra mat men att barnet själv får välja vad som äta, med lite uppmuntran ibland

Kan tillägga att jag har en matvägrare pga speciella orsaker, en som äter okej och två som äter riktigt bra!
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Vad väljer ditt barn att äta först?