• Anonym (:-()

Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!

Jag väntar barn med mitt ex. Vi är alltså inte tillsammans längre och har gjort slut pga av att han hotat och misshandlat mig. Han är även dömd för detta.

Efteråt så lugnade det sig och han sa att han skulle hålla sig borta. Nu har han dock fått för sig att han ska ha rätt till barnet och vara fullt delaktig med gemensam vårdnad osv. Även börjat hota mig till livet om jag inte går med på det, om jag träffar nån annan osv. samt dyker upp utanför mitt hus på nätterna och vill ta sig in.
    Jag öppnade en gång vilket slutade med att han knuffade runt mig, drog mig i håret och sparkade på mig.
    För att jag inte sa det han ville höra.

Går hos en samtalskontakt och efter alla dessa turer kommer hon nu göra en orosanmälan till soc. Inte över min lämplighet men över att jag lever under hot.

Vet någon om detta kan drabba mig negativt? Om det på något sätt kan anse mig som olämplig förälder eller vad händer?

• Svar på tråden Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2012-12-12 18:59:46 följande:

Vadå åka med?
    Inte fan kan väl jag anses som medbrottsling till att han hotar, trakasserar och misshandlar mig??
    Jag har ju försökt säga upp kontakten, talat om för mvc och min samtalskontakt vad jag utsätts för. Jag har varit tydlig mot honom att jag är rädd och inte vill ha med honom att göra!
    Jag bor i en storstad och kan inte gå ny lägenhet på 5 minuter. Det är omöjligt.

På vilket sätt menar du att jag inte är en säker mamma om jag söker hjälp för att jag inte kan hantera eller stå ut med det här längre?
    Jag vill gärna att du refererar till något fall där den utsatta kvinnan fått skulden för mannens våldsamma beteende och därmed blivit av med sitt/sina barn?!

Hej! Har du anmält honom till polisen?

Kan inte tänka mig att du skulle råka illa ut med socialen.

Bra att du vet att det inte är ditt fel, ingenting av det som har hänt är ditt fel! {#emotions_dlg.flower}   
  • Kjell2
    Anonym ( ) skrev 2012-12-12 18:59:46 följande:

Vadå åka med?
    Inte fan kan väl jag anses som medbrottsling till att han hotar, trakasserar och misshandlar mig??
    Jag har ju försökt säga upp kontakten, talat om för mvc och min samtalskontakt vad jag utsätts för. Jag har varit tydlig mot honom att jag är rädd och inte vill ha med honom att göra!
    Jag bor i en storstad och kan inte gå ny lägenhet på 5 minuter. Det är omöjligt.

På vilket sätt menar du att jag inte är en säker mamma om jag söker hjälp för att jag inte kan hantera eller stå ut med det här längre?
    Jag vill gärna att du refererar till något fall där den utsatta kvinnan fått skulden för mannens våldsamma beteende och därmed blivit av med sitt/sina barn?!

Om den miljö som du erbjuder barnet inte anses trygg och vettig kan det ske ett omhändertagande. Alltså bör du göra mycket för att undvika honom, anökan om besöksförbud, inte släppa in i bostade, hantera alla umgängesfrågor via familjerätten osv.

Du kommer inte anses vara en medbrottsling men kan du inte skydda barnet kan soc ingripa.  
    Kjell2 skrev 2012-12-12 19:13:12 följande:
    Om den miljö som du erbjuder barnet inte anses trygg och vettig kan det ske ett omhändertagande. Alltså bör du göra mycket för att undvika honom, anökan om besöksförbud, inte släppa in i bostade, hantera alla umgängesfrågor via familjerätten osv.

Du kommer inte anses vara en medbrottsling men kan du inte skydda barnet kan soc ingripa.  

Vadå skydda barnet?

Det handlar väl även om mitt liv?

Han är inte ute efter att skada barnet utan mig!!

Om miljön inte är trygg är det väl snarare för att jag inte får den hjälp jag behöver trots att jag flaggat för att jag är rädd för mitt liv.

Ska de då ta barnet och sen låta han slå ihjäl mig för att jag inte gör som han säger???? Kan inte vara möjligt.
  • Anonym

Du måste göra ditt yttersta för att trygga ditt barns säkerhet. Annars kan du anses vara en olämplig mamma. Om du gör ditt yttersta så har du fullgjort din föräldraplikt. Skulle gissa på att du bör polisanmäla allt olagligt han gör och klippa alla band till honom. Med det menas att du avstår från all direkt interkation med honom. Inte släppa in honom i ditt hem. Inte prata med honom i telefon. Etc. Kontakta en familjerätten och någon familjerättsjurist för råd.

• Kjell2
    Anonym ( ) skrev 2012-12-12 19:19:06 följande:

Vadå skydda barnet?
    Det handlar väl även om mitt liv?
    Han är inte ute efter att skada barnet utan mig!!
    Om miljön inte är trygg är det väl snarare för att jag inte får den hjälp jag behöver trots att jag flaggat för att jag är rädd för mitt liv.
    Ska de då ta barnet och sen låta han slå ihjäl mig för att jag inte gör som han säger???? Kan inte vara möjligt.

Det ena utesluter inte det andra. Hotar han dig så kan du anmäla honom via polisen för olaga hot samt ansöka om besöksförbud.

Men återigen, din ursprungsfråga var om en orosanmälan mot fadern kunde drabba dig. Nej - du kan inte bli straffad för det enligt brottsbalken. Däremot kan det startas en utredning om hur barnet har det i sin dagliga miljö. Anses den så pass dålig, riskfylld odyl och du t ex inte samarbeter kring åtgärder kan ett onhändertagande ske.

Men sluta oror dig och ta chansen att få hjälp kring din situation med pappan. Ansök om besöksförbud,  polisanmäl för våld och trakaserier mm.

Anonym skrev 2012-12-12 19:05:23 följande:
    Hej! Har du anmält honom till polisen?

Kan inte tänka mig att du skulle råka illa ut med socialen.

Bra att du vet att det inte är ditt fel, ingenting av det som har hänt är ditt fel!    

Han är dömd för 5 fall av misshandel samt hot mot mig. Sen avtog allt, men han började åter komma med små hit och dylikt och då kontaktade jag polisen för ett besöksförbud. Fick till svar att "men om du bara pratar med honom så lugnar det nog ner sig..."

Sen har det eskalerat och han är ömsom aggressiv ömsom spelar väldens gulligaste. Är jätte obehagligt och han är riktigt oberäknelig.

Har gått och hoppats och trott att det ska bli bättre men nu mår jag så dåligt att allt brast inför min samtalskontakt. Jag har inte polisanmält något sen rättegången för att bara det var ett trauma i sig att behöva gå igenom.

Är JÄTTEOROLIG över att de ska ta mitt barn pga av att denna galning gör mitt liv till ett helvete
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2012-12-12 19:26:16 följande:

Han är dömd för 5 fall av misshandel samt hot mot mig. Sen avtog allt, men han började åter komma med små hit och dylikt och då kontaktade jag polisen för ett besöksförbud. Fick till svar att "men om du bara pratar med honom så lugnar det nog ner sig..."

Sen har det eskalerat och han är ömsom aggressiv ömsom spelar väldens gulligaste. Är jätte obehagligt och han är riktigt oberäknelig.
    Har gått och hoppats och trott att det ska bli bättre men nu mår jag så dåligt att allt brast inför min samtalskontakt. Jag har inte polisanmält något sen rättegången för att bara det var ett trauma i sig att behöva gå igenom.

Är JÄTTEOROLIG över att de ska ta mitt barn pga av att denna galning gör mitt liv till ett helvete
    Jag tror att du ska göra som någon annan redan skrivit. Gör din del genom att anmäla, söka besöksförbud, inte ha någon kontakt med honom osv...

Jag hoppas verkligen att du kan få ett slut på det här för ditt och ditt barns skull! {#emotions_dlg.flower} 
  • Anonym
    Anonym (plutt) skrev 2012-12-12 18:58:59 följande:
    Tycker inte du ska oroa dig alls för detta. Så länge det är som du säger, att han förföljer och hotar dig och att du gör ditt bästa för att hålla honom ifrån dig och ditt barn så länge han beter sig på detta sätt. I ek utredning försöker de komma fram till barnets bästa och har du rent mjöl i påsen ska du ej vara orolig. Var ärlig och tydlig med vad du själv gjort för att motverka denna situation och din egen oro så ska allt lösa sig. Jag har själv gått igenom ek utredning som mitt barns pappa startade av illvilja. Men det slog bak ut för honom då jag är ek normal, ärlig och bra mamma. Fick hjälp med familjesamtal med terapeut för att försöka reda ut situationen mellan mig och barnets far och det har det bästa som kunde hänt då vi nu har ek fungerande relation isär. Lycka till!!

Vad betyder ek?
  • Anonym

Det är väl klart du åker med om du inte kan garantera en trygg uppväxt miljö pga han. Även om han inte gör ingen nåt så säger du att det är dig och ni kommer ju ha kontakt för ungen ska ju ha ug

Nu har jag varit i kontakt med både de som tar emot anmälan och pratar med med samtalskontakt.

Måste säga att det är väldigt få här som har koll utan folk verkar häva ur sig det mest idiotiska sakerna utan grund!

Anmälan gäller INTE MIG, det är inte jag som utreds utan enbart huruvida pappan till barnet utgör fara för BÅDE MIG OCH BARNET.

En mamma under dödshot räknas inte som att hon utsätter barnet för fara!

Det är förövaren som gör fel!

Det enda som kan och förhoppningsvis kommer hända är att jag får stöd och hjälp i att hålla honom borta från mitt liv och att reglera ett umgänge.

Ni som påstått att jag drabbas av detta på ett negativt sätt och att jag kan bli av med vårdnad etc. är helt ute och cyklar!

Bara att jag har berättar om detta och ber min samtalskontakt om hjälp påvisar att jag absolut vill mitt eget och mitt barns bästa. Inget annat.

Tack ni som gav lugnande råd och faktiskt visste vad ni pratade om!!!

• Anonym (***)

Jag tycker att du ska göra en sak till. Ta kontakt med kvinnojouren. Prata med dom om hjälp med att få kontaktförbud som det numera heter. Dom vet hur du ska gå tillväga. I och med att ni inte är gifta och bor tillsammans så tycker jag att du ska vägra skriva på för gemensam vårdnad, du får enskild med automatik vid födseln. Så länge du inte gör det har du själv rätt att fatta alla juridiska beslut rörande barnet tex pass, läkarvård, vaccinationer, dagis, skola etc. Ingen kan tvinga dig eller ska övertala dig att skriva på gemensam. För att det ska bli gemensam vårdnad i ert fall, om du inte skriver på, måste han gå till rätten och kräva det. I ert fall om hans sätt fortsätter så tror jag att hans möjlighet är nästintill noll att få igenom det. Samarbetssvårigheter är en anledning till enskild vårdnad. MEN - trots hur han är mot dig så har ditt BARN rätt till umgänge med sin pappa. Man kan därmed säga att han har rätt till umgänge. På grund av rådande situation så skulle jag kräva att umgänget är övervakat. I början så kommer det att rekommenderas att han träffar barnet tillsammans med dig. Kolla om det finns möjlighet med hjälp från tex socialen, att dom finns med. Om inte så ska du i vilket fall som helst ALDRIG träffa honom ensam. Sen - får du igenom kontaktsförbud - då får han inte träffa dig eller ta kontakt med dig. Du ska inte heller kontakta honom, då bryts förbudet. Då kan du absolut få hjälp med övervakat umgänge.

• Anonym

Ingen har sagt att du blir av med vårdnaden men att barnets boende kan flyttas om du inte lyckas hålla han borta. Det är skillnad, du kan ha ev men barnet bor i jourhem med el utan dig. Läs på innan så du vet hur saker funkar. Vårdnad är inte lika med att huvudsakliga boendet är där

• Kjell2
    Anonym ( ) skrev 2012-12-13 13:55:33 följande:
    Nu har jag varit i kontakt med både de som tar emot anmälan och pratar med med samtalskontakt.

Måste säga att det är väldigt få här som har koll utan folk verkar häva ur sig det mest idiotiska sakerna utan grund!

Anmälan gäller INTE MIG, det är inte jag som utreds utan enbart huruvida pappan till barnet utgör fara för BÅDE MIG OCH BARNET.
    En mamma under dödshot räknas inte som att hon utsätter barnet för fara!
    Det är förövaren som gör fel!

Det enda som kan och förhoppningsvis kommer hända är att jag får stöd och hjälp i att hålla honom borta från mitt liv och att reglera ett umgänge.
    Ni som påstått att jag drabbas av detta på ett negativt sätt och att jag kan bli av med vårdnad etc. är helt ute och cyklar!
    Bara att jag har berättar om detta och ber min samtalskontakt om hjälp påvisar att jag absolut vill mitt eget och mitt barns bästa. Inget annat.

Tack ni som gav lugnande råd och faktiskt visste vad ni pratade om!!!
    Men det är ju precis vad många här ha skrivet. Se till att du får hjälp att hålla honom borta från dig och barnet så kommer inget hända.
    Anonym skrev 2012-12-13 18:21:38 följande:
    Ingen har sagt att du blir av med vårdnaden men att barnets boende kan flyttas om du inte lyckas hålla han borta. Det är skillnad, du kan ha ev men barnet bor i jourhem med el utan dig. Läs på innan så du vet hur saker funkar. Vårdnad är inte lika med att huvudsakliga boendet är där

FEL!!

Det är inte mitt ansvar att se till att han håller sig borta! Det är polisen och myndigheternas ansvar när man har flaggat för faran!

Jag ska ju givetvis inte bjuda in men jag straffas INTE genom att de omplacerar barnet om DE brister i att ge mig skydd!!
    Kjell2 skrev 2012-12-13 18:25:53 följande:
    Men det är ju precis vad många här ha skrivet. Se till att du får hjälp att hålla honom borta från dig och barnet så kommer inget hända.

Det är väl inte vad många har skrivit. Många har däremot skrivit att jag dras med i det och får ta konsekvenserna för hans beteende - vilket inte stämmer.

De omplacerar inte ett barn utan de skyddar hela familjen och jag kommer isåfall få hjälp med skyddat/nytt boende MED barnet. Inget annat.
  • Kjell2
    Anonym ( ) skrev 2012-12-13 19:29:06 följande:

Det är väl inte vad många har skrivit. Många har däremot skrivit att jag dras med i det och får ta konsekvenserna för hans beteende - vilket inte stämmer.
    De omplacerar inte ett barn utan de skyddar hela familjen och jag kommer isåfall få hjälp med skyddat/nytt boende MED barnet. Inget annat.

Ja - men det förutsätter att du går med på skydd, anmäler och samarbeter.

Finns tyvär exemple på mammor, som i sig är bra mammor, men låter en väldigt olämplig pappa eller ny pojkvän dyka upp i hemmiljön och skapa en dålig miljö för barnet. Kan dra med sig bråk, missbruk, droger, våld t ex.

Om då mamman inte samrbetar med myndigheterna, efter en orosanmälna,  utan låter det fortsätta kan det bli tal om ett omhändertagande. Detta trots att mamman är en vettig mamma.

Kjell2 skrev 2012-12-13 19:36:32 följande:
    Ja - men det förutsätter att du går med på skydd, anmäler och samarbeter.

Finns tyvär exemple på mammor, som i sig är bra mammor, men låter en väldigt olämplig pappa eller ny pojkvän dyka upp i hemmiljön och skapa en dålig miljö för barnet. Kan dra med sig bråk, missbruk, droger, våld t ex.

Om då mamman inte samrbetar med myndigheterna, efter en orosanmälna,  utan låter det fortsätta kan det bli tal om ett omhändertagande. Detta trots att mamman är en vettig mamma.

Nu är det ju jag som bett min samtalskontakt om hjälp så att säga jag inte vill samarbeta är ju inte överensstämmande med vad jag efterfrågat.
  • Anonym
    Anonym ( ) skrev 2012-12-13 19:25:59 följande:
    FEL!! Det är inte mitt ansvar att se till att han håller sig borta! Det är polisen och myndigheternas ansvar när man har flaggat för faran! Jag ska ju givetvis inte bjuda in men jag straffas INTE genom att de omplacerar barnet om DE brister i att ge mig skydd!!

Ja, det var så jag menade. Ledsen om jag var otydlig. Det är INTE ditt ansvar att se till att han håller sig borta. Ditt enda ansvar är att inte bjuda in honom i ditt liv.
Svar på tråden Orosanmälan till SOC - blir jag drabbad trots att det är fadern som är problemet?!