• MachuPicchu

Ont i blygdbenet efter förlossning

Fick min dotter för 4,5 vecka sedan. Har sedan förlossningen haft ont i blygdbenet, det har blivit bättre men är fortfarande kännbart. Har tänkt att det är foglossning men kom på att jag inte är helt säker. Någon med liknande erfarenheter? Hur gick det för er?

• Svar på tråden Ont i blygdbenet efter förlossning
  • Trolle78

Det kan mkt väl vara foglossning. Jag har fortfarande mkt ont av foglossning, födde barn för 6 veckor sen. Det var bättre ett tag en har blivit sämre igen när jag fått dra omkring barnvagen i all snö. Var på efterkontroll på mvc igår och pratade med bm om det, och hon menade att det inte alls är ovanligt. 

Men är det inte foglossning så är 4 1/2 vecka kort tid efter en förlossning och jag tänker att det inte är så konstigt att man är lite mör i underlivet.

• Loreena

Det låter som foglossning. Var försiktig med tunga lyft, snedbelasta inte bäckenet och gör knipövningar ( det hjälper till att hålla ihop bäckenet igen). Vänta minst 3 mån med träning och ta bara lugna promenader (gärna korta steg). Inga raska promenader i uppförsbackar med barnvagnen och bära babyskydd och grejer alltså. Jag belastade mig för mycket efter min första förlossning så då höll foglossningen i sig i 9 månader. Den här ggn har jag tagit det lugnare och mår mkt bättre!

• MachuPicchu

Hur har det gått för dig Trolle78? Loreena - jag ska nog försöka följa dina tips. Jag gjorde lite övningar som sjukgymnasten gav mig, tog i rätt mycket för tyckte det var skönt att "träna" igen, och nu har jag haft mer ont sedan dess, det var i söndags. Så ska ta det lugnt nu :)

Svar på tråden Ont i blygdbenet efter förlossning