• Mamma Anna 87

Ni som är smala, vad äter ni??

Som överviktig söker man sig ofta till andra som är eller har vart överviktiga för att diskutera bantningsmetoder m.m. Det är i alla fall min erfarenhet. Tänkte vända på det hela och fråga er som är smala hur ni äter en vanlig dag..  hade vart kul att veta va som krävs för att hålla sig smal...Jag är själv överviktig men håller på att ge ner, har 26 av 41kg kvar till normalvikt. Ingen i min familj av normalviktig så är inte så van vid att se hur smala människor äter under en hel dag. Är väldigt nyfiken

• Svar på tråden Ni som är smala, vad äter ni??
  • Lovis111

Ja, en vanlig dag ser väl ut som så: frukost: 1 smörgås med kaffe, ägg eller yoghurt. Lunch: vanlig husmanskost, alt macka/pastasallad ute. Kaka till efterrätt ibland bakverk. Middag: husmanskost. Kvällsmål: smörgås och te. Dricker: 4-5 koppar kaffe, 2 glas (2,5 dl) mjölk, 3 glas vatten. Ev vanlig tallrik består uppskattningsvis utav 30% sallad, 20% protein och resterande del kolhydrater.

• sisley

(Skriver från padda så styckena försvinner) Jag är 169 cm lång och min kropps trivselvikt är vid 59 kg. Jag får "kämpa" lite för att hålla den där eftersom jag mycket lätt tappar i vikt och jag vill absolut inte bli smalare, tvärtom. Just nu tränar jag hård styrketräning och försöker äta mer än jag brukar för att gå upp ett par kilon men det är en kamp. Jag har knappt lyckats gå upp ett kilo än så länge och jag har försökt sedan nyår. En typisk matdag ser ut så här. Frukost: 1 kaffe latte, 1 smörgås med rejält med bregott kalkon och ost, havregrynsgröt med sylt och standardmjölk Fika: espresso, bulle/semla/choklad/kladdkaka etc Lunch: rester från gårdagens middag, alltid lagad mat Mellanmål: proteinshake Middag: pasta bolognese, lasagne, wok, et . Vatten. Kvällsmat: fil med flingor, rester från middagen, knäckemackor etc. Vi dricker nästan aldrig läsk eller juice, använder ALDRIG lightprodukter och vi lagar alltid mat från grunden med riktligt med grädde, olja och smör. Min man är också han smal och vi kommer båda från familjer där man är smala men glada i god mat.

• oraklet från delphi

Ni som väger lite/normalt ni är väl yngre än 30 år tänker jag :) ts i vilken ålder är du ?man får inte glömma att åldern också kan spela roll

• sisley
    oraklet från delphi skrev 2014-02-09 22:06:45 följande:
    Ni som väger lite/normalt ni är väl yngre än 30 år tänker jag :) ts i vilken ålder är du ?man får inte glömma att åldern också kan spela roll

Jag är 36. Min smale man är 40.
  • k girl

Jag är 37, mitt BMI är 20. Är mer fit än vad jag var vid 20 års ålder.
  • Roxanan

Fyller 30 i år och mäter 170/53. Äter det jag vill utan att överdriva intaget.
    Göteborgare i hjärtat
  • Limpan3

170 com väger 63.. Ätit lchf kost i tre år..

• Oleg

Helt vanlig mat men försöker undvikaför mycket socker eller färg- och tillsatsämnen. På helgerna blir det mer avancerad matlagning, och på veckorna en del färdiglagad mat som t.ex. köttbullar eller fiskpinnar. Försöker att äta mycket grönt när vi hinner. Äter bröd och vanlig pasta, ris etc. Inte LCHF eller liknande. Pizza , Mc Donalds och liknande väldigt sällan.

Mellanmålen är viktig aför vikthållning och humör, motverkar trötthet. Frukt eller om jag har gott om tid - smoothies med bär och kanske protein och kokosolja etc. Ibland bladsmoothie, grön. Nötter och frön.

Har Bregott och smör, gammaldags mjölk och fil, inga lättprodukter. Ibland grädde eller creme fraiche i matlagningen eller en efterrätt.

Dricka är oftast vatten , kaffe, te, ibland juice eller saft. Nästan aldrig läsk. Något glas vin eller öl , ibland mer, ibland mindre.

Har alltid med mig torkad eller färsk  frukt i väskan dels för egna mellanmål, dels för att göra dagishämntningen enklare. På helgerna har vi fika med kanske någon kaka eller bulle, ibland två bakelser på fyra pers, kanske glass. Inga enorma mängder lösgodis och chips. Barnen får varsin liten skål, ingen får sitta och vräka i sig en hel påse. Gärna mörk choklad eller naturgodis, även till barnen.

Går en hel del, tränar ibland på gym eller simmar, gör yoga, leker med barnen.

Är smal, väger 58 kg till 162 cm.

• Ronja 551

26 år, 155 cm 53-54 kilo.

Frukost: 2-3 mackor med kalkon eller ägg. Alternativt gröt eller kvarg/keso

Lunch: kyckling/kött, rotfrukter sallad. Vatten

Mellis: frukt, proteinshake

Middag: kött/fisk, rotfrukter/bönor/linser/råris, sallad. Vatten

Kvällsmål: kvarg/keso alternativt frukt eller gröt.

Har varit rejält överviktig tills för ett år sedan.

sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • SnurriggirrunS
    Jag är 30. Har hört från "alla" att man ökar i vikt när man blir äldre...folk har sagt det sedan jag var 16 så jag går här och väntar :P

(170/50-52)
  • Lovis111
    SnurriggirrunS skrev 2014-02-10 11:16:49 följande:
    Jag är 30. Har hört från "alla" att man ökar i vikt när man blir äldre...folk har sagt det sedan jag var 16 så jag går här och väntar :P (170/50-52)

Samma här. En annan sak man fick höra var "vänta bara tills du får barn, då blir det annorlunda" Är 28.
  • Triemer
    SnurriggirrunS skrev 2014-02-10 11:16:49 följande:
    Jag är 30. Har hört från "alla" att man ökar i vikt när man blir äldre...folk har sagt det sedan jag var 16 så jag går här och väntar :P (170/50-52)

Jag är 40 och väntar fortfarande på viktökningen. /171 cm och 53 kg.
  • sisley

Jag väger också mindre än innan jag fick barn. 3 barn senare är jag smalare än någonsin. Alla människor är olika  men överlag tror jag inte faktorer som ålder är det som orsakar övervikt. Snarare är det bekvämt att ha en orsak att skylla på, som man ändå inte kan rå på, när det egentligen handlar om felaktiga kostval och för mycket stillasittande. 

• Marie0201

171 cm, ca 55-56 kg. Äter vanlig mat och tränar lite då och då, inte överdrivet. Skulle gärna gå upp ca 5 kg. Undviker snabbmat, läsk och halvfabrikat. Dricker inte alkohol och använder ingen tobak.

Svar på tråden Ni som är smala, vad äter ni??