Gravid SSK - PM för läkemedelshantering??
Hej!
Är gravid i v 9 och har behövt berätta på jobbet sedan första stund då vi hanterar cytostatika på avdelningen. Patienter med i.v cytostatikakurer behöver gravida inte ha hand om, det är alla med på, så långt gott. Men sen känner jag verkligen att det är en gråzon.
Patienter med cytostatikatabletter, det borde ju utsöndras via kroppsvätskor 72h efteråt precis som i.v. Men det tycker andra gravida och mina kollegor att "äh, du kan ju ta tabletten med sked". Men om patienten kräks? Kissar ner sig? Svettas massor och behöver byta lakan? Jag vill faktiskt inte utsätta mig för det! Detta är dock ganska lätt att motivera så jag borde kunna snacka mig ur att behöva ha hand om dessa patienter.
Men sen börjar den riktiga gråzonen... Alla andra fosterfarliga läkemedel. Cymevene, ambisome och sandimmun skulle jag inte få för mig att blanda och koppla på/av. Men att ha hand om patienten? Utsöndras detta via kroppsvätskor och är skadligt för mig på samma sätt som cytostatika? Patienter som står på skadliga tabletter tex Thalidomide och Revlimid, om jag inte petar på tabletterna kan jag ha hand om patienten och tex bädda, tömma kissflaskor? (Vilket mina kollegor tycker att jag kan). Detta är ju omöjligt att läsa sig till och vi har inget PM!!
Läste på FASS att män som står på Revlimid för säkerhets skull ska använda kondom om de har samlag med en gravid kvinna, men att det utsöndras i så liten mängd i sperman. Och då tänker jag rent logiskt att om det är ok att en gravid kvinna har samlag med någon som äter Revlimid och utsätts för personens svett, saliv mm så borde ju jag kunna ta dessa patienter i hand och bädda deras sängar? Eller?
Förlåt långt osammanhängande inlägg men skulle gärna vilja veta om det är någon som jobbar på ett ställe där det finns ordentliga riktlinjer. Vill gärna inte behöva gissa mig till och lita på mina kollegor som inte tar detta på lika stort allvar som mig. Vill ju liksom inte gärna föda ett barn utan armar bara för att jag inte kunde låta bli att tömma den där kissflaskan ;)