• jozelyn

Bör han sponsras med pengar?

Dottern bor med mig sen typ 6 år tillbaka. Pappan träffar henne då o då, på dagtid.
    Jag får barnbidrag o underhållsstöd varje månad.
    Nu är det dock planerat att hon ska åka upp o hälsa på honom en vecka efter jul.
    Han ska köra ner o hämta henne o när veckan har gått ska han köra ner o lämna henne.
    Han skrev i ett mail nyss att han inte hade råd att köpa presenten som han lovat henne för att bensinkostnaderna kommer bli över 4000:-

Och här kommer rubrikfrågan in. Bör han sponsras med pengar?
    Jag erbjöd mig köpa presenten, men han hade redan lämnat över det till sin mamma.

Borde han ändå ges en slant?
    Jag får bidrag för henne varje månad, visserligen går det åt oxå till mat o annat. Men när hon ska upp dit...?

Hjälp mig reda ut vad jag tänker!

• Svar på tråden Bör han sponsras med pengar?
  • bakawas

Om du vill.. Bensin är ju svindyrt. Och är det hans ansvar att hämta och lämna? Tkr eftersom han ÄVEN inte får barnbidrag, och ger dig underhållsstöd. Så ska du kanske dela bensinkostnaderna med honom, skulle ju vara snällt av dig

• morminmor

Han Har ju rätt till avdrag på uh o jag skulle nog ha betalat halva resekostnaden , varför ska han stå för hela den summan själv ??

• Guldhjärta

Är det långt om bensinen kostar 4000? Då kanske du ska vara med och dela allt över 10 mil tänker jag så ja jag hade hjälpt han

• elefantmamman

Om det är så långt och bilen drar så mycket soppa skulle det nog löna sig att ta tåg eller flyg

• tro  hopp  kärlek

Vem har flyttat av er två?

Den som flyttat får ta den största kostnaden. Sen så hade jag gjort allt i min makt för att mitt barn har en bra kontakt med sin pappa. Det kanske hade varit billigare med flyg?

Sen om han bor så långt undan så kanske han inte har så mkt umgänge i övrigt, så bensinkostnaden är en spottstyver vad andra föräldrar har då de kör varje vecka, både till aktiviteter samt för umgänge?

Gör vad som känns bäst för dig, har du råd så ge honom ett bidrag.. 

• Tittij

Varför köra bil om det är så dyrt? 4000 kr i bensinkostnad blir 2000 kr per väg.
    Säg att bilen drar 1 liter milen (många drar mindre idag), då är det 200 mil. Sverige är totalt 157 mil långt...

• Guldhjärta
    Tittij skrev 2012-12-15 13:53:49 följande:
    Varför köra bil om det är så dyrt? 4000 kr i bensinkostnad blir 2000 kr per väg. Säg att bilen drar 1 liter milen (många drar mindre idag), då är det 200 mil. Sverige är totalt 157 mil långt...

Men han åker ju ToR 2 gånger så uträkningen du gjort kanske inte stämmer helt
  • jozelyn

Blev att jag köpte den där presenten ändå, eftersom hon behöver den i bilen på vägen upp.

Dom träffas inte så ofta nu för tiden, nej.
    Han bodde här i stan förut då var det lättare, men för snart ett år sen flyttade han med sin nya familj till Skellefteå 713,6 km härifrån (enligt Eniro).
    Tyvärr går det inget flyg härifrån o dit, o dottern är för liten för att sättas själv på ett tåg eller så. Tågen känns i övrigt väldigt opålitliga just nu, dom kan ju bli inställda när som helst...
    Jag har varken bil eller körkort själv så kan inte hjälpa till med nån körsträcka.

Ja jag får räkna lite på det, kanske jag kan avvara barnbidrag eller uh..
    Klart jag vill att dom ska ha det bra, men det måste gå runt här oxå. Det är ändå här hon bor alla dom andra dagarna.

• bakawas

Resa för dit & tbx när han ska hämta blir 2000, och resa när han ska lämna dit & tbx blir 2000. Låter rimligt för mig om han bor en bit ifrån henne?

Tittij skrev 2012-12-15 13:53:49 följande:
    Varför köra bil om det är så dyrt? 4000 kr i bensinkostnad blir 2000 kr per väg.

Säg att bilen drar 1 liter milen (många drar mindre idag), då är det 200 mil. Sverige är totalt 157 mil långt...

Svar på tråden Bör han sponsras med pengar?