Arg och orolig-Pevaryl ska inte användas under 2a och 3e trimestern!
Hej,
Jag har under de senaste veckorna haft svampinfektion. Frågade barnmorskan om jag kunde ta något receptfritt medel mot svampen. Hon rekommenderade Pevaryl eller Canesten.
Jag gick till apoteket och sa att jag var gravid och undrade om det verkligen funkar att ta vagitoriet och hon i kassan sa glatt att ja, du kan ta krämen och vagitoriet, men ej en sådan med aplikator.
Jag gick hem och trots allt använde jag bara krämen och dessutom rätt sparsamt, bara 2 ggr per dag i tre dagar. Nu är svampen tillbaka och jag fick för mig att läsa i bipacksedeln. Där står det att Pevaryl inte rekommenderas under 2a och 3 trimestern!!! Jag är i vecka 27.
Orolig har jag försökt leta efter info om hur barnet kan ha skada. Hittar bara info om att djurförsök har visat en viss incidens av ökade fosterskador och att verkningen på människor är okänd.
Preparatet har märkning B3 vilket innebär:
Kategori B:3
Reproduktionstoxikologiska studier på djur har givit hållpunkter för ökad uppkomst av fosterskador eller andra skadliga effekter på reproduktionsprocessen, vilkas betydelse för människan bedömts vara oklar.
Vi har verkligen fått kämpa för det här barnet och jag har verkligen försökt göra allt rätt hela graviditeten. Är så himla besviken på min barnmorska och på apoteket för att ha missat detta. Ha läst mig till att ändringen i fass är relativt ny, från 2011, men ändå. Har nu lärt mig att dubbelkolla ALLT.
Är så orolig över att barnet ska ha tagit skada. Kan någon som använt Pevaryl under graviditet ge lite peppning?
Har haft svårt att hitta info om hur barnet skulle kunnat ta skada. Är det någon som vet?
Millan