Martiiinas skrev 2012-12-17 22:06:56 följande:
förlår, läste nu att din dotter var 4 år :) men berätta gärna lite om eran process, och hur fungerade det med försäkring och så för er? Vårat försäkringsbolag vet inte om det tänker betala ut ersättning osv. Så berätta så mycket som möjigt om allt ( som du vill berätta givetvis ) :)
Hej!
Jag själv är döv och det gör hela min familj också - Mina föräldrar, mina syskon och även min katt :)
En sak vill jag varna dig, tro inte att CI alltid fungerar. Det är variant på olika barn. Själv är jag glad att mina föräldrar beslöt inte att vi skulle ha CI. Jag har det bra i livet trots nedsatt hörsel och det finns ALLTID LÖSNING!
Vi döva får hjälpmedel, det finns dövskolor, det finns döv tolkar, många döva läser på universitetet.
Det finns även massor erbjudande från SDR (Sverige Dövas Riksförbund) kolla dit du
www.sdrf.se
Jag jobbade som lärare på ett par dövskolor och jag fick se att många barnen "kastade" sina CI i ryggsäcken när de var på skolan. Eller många döva barn som har det och har valt inte använda det mer efter 18 årsålder. Dessutom om ditt barn ska ha CI, det innebär att barnet inte får leka "normal" som andra t;ex under vatten, klättra högt, och olika "grovt" aktiviteter för det kan skada i hjärnan i så fall om huvudet slås ner på marken.
Uppfatta mig inte att jag tycker CI är negativt, utan jag säger som det är. Jag har inget emot att folk låter sina barn opereras till CI. Jag skulle aldrig göra om det var mitt barn. Jag tar allt naturligt som finns.
Döva folk i Sverige är en folk som andra, förutom hörsel.
/ Gheorghe