Vägen till CI (långt inlägg)
När vår dotter föddes fick hon precis som så många andra barn utföra hörseltestet som nyfödda barn gör. Testet gav inget utslag och hon fick alltså göra om det. Oavsett hur många gånger min dotter testade sig blev svaret detsamma och en remiss skickades till Audionommottagningen. Likaså där blev svaren detsamma och ytterligare en remiss skickades till CI-teamet i Linköping. Under den tiden hade dottern provat hörapparat och vi upplevde att hennes problematik kvarstod. Vi kunde också under den här perioden inse att hon inte var fullt hörande då hon upplevdes bli rädd om någon kom från något håll hon inte såg/tittade åt.
I Linköping fick hon sövas ner ett flertal gånger, dels för att upptäcka vad som kan vara orsaken till hörselnedsättningen, då både graviditeten och förlossningen var helt i sin ordning. Sista gången hon sövdes ner (innan operation) var för att ta reda på hur pass "bra" hon hörde och hur funktionella hörselnerverna var. Vid 7-8 månaders ålder konstaterades det att hon var döv. Docenten "såg" att det fanns lite hörselrester kvar, men att de var så pass minimala att det ändå inte räckte till "full" hörsel.
Nästa steg blev en presentation av CI och dess funktion, samt kontakt med hörselhabilitering etablerades. Det var hörselhabiliteringens specialpedagog som berättade om deras verksamhet och att de erbjöd gratis teckenspråksundervisning. Hon (specialpedagogen) berättade också om den förskola som inriktar sig på barn med hörselnedsättning (precis som ni fick vi besöka den).
Efter noggrann övervägan tackade vi ja till en CI-operation. Vi ville och vill fortfarande att vår dotter ska ha möjligheten till tvåspråkighet (teckenspråk och svenska) och erbjuda en hörande miljö.
Väl på operationsdagen fick vi komma in på morgonen och hon opererades vid lunchtid. En operation plus uppvak tog ca 3-4 timmar. Vi stannade kvar på sjukhuset i ca två dagar, om jag inte minns helt fel. Hon återhämtade sig väldigt bra och läkarna tyckte att allt såg bra ut.
Inkopplingsdagen (dagen då vår dotter skulle få testa sina CI) var fylld av förväntan och spänning. Som så många andra barn reagerade hon genom att hoppa till, ungefär som när någon klappar till på axeln och man inte hört personens fotsteg, samt blev rädd och ledsen. Känslan som uppstod för mig som mamma var obeskrivlig. "Min dotter har uppfattat ett ljud", helt otroligt :) :)
Idag är vår dotter som sagt fyra år och hon går på hörselkontroller en gång i halvåret (efter operationen gör barnet tättare besök). Sedan har hon logopedbesök samt träffar på hörselhabiliteringen. Hennes CI fungerar jättebra, det märks att det är ett positivt hjälpmedel för henne. Men självklart beror det mycket på i vilken miljö hon befinner sig i. Är hon i en idrottshall där det exempevis utförs innebandymatch och det är mycket folk runt omkring blir det svårare för henne att höra (och då är jag väldigt tacksam över att vi kan kommunicera via teckenspråket). Är det bara hon och jag hemma hon uppfattar hon i princip alla ljud. Jag har då lättare att kommunicera med henne via talet, om det inte är allt för mycket omkring ljud i hennes närhet. Givetvis väljer även hon själv vilken kommunikationsväg hon vill gå. Ibland tecken, ibland tal och ibland en kombination av båda. Mycket beror på vem hon kommunicerar med.
Vi har valt att låta vår dotter gå i två olika förskolor, en där det finns enbart hörande barn och en där det endast är anpassat för barn med hörselnedsättning. Under vägens gång har vi tränat mycket på att låta henne få upptäcka och höra olika ljud, mycket talträning (AVT) varvat med teckenspråk. På den förskola där det endast är hörande barn har hon en assistent som hjälper henne i kommunikationen med andra, men med åren har hennes behov av assistenten minskat, men fortfarande är en nödvändig resurs. Vad gäller försäkring osv, är jag riktigt dålig på sånt, men vet att vi har nåt i och med att CI-apparaterna är väldigt väldigt dyra, likaså är batterierna detsamma.
Hoppas min text har gett er en liten inblick i hur processen har sett ut för vår dotter.