• Goofina

Förälder till dövt/gravt hörselskadade barn

Jag är mamma till en idag fyra årig dotter som bär CI. Att vår dotter skulle vara döv kom som en chock och precis som för er så hade vi absolut ingen erfarenhet eller kunskap kring hörselnedsättning. Min dotter fick sitt första CI inopererat när hon var 9 månader och det andra kom ca 6 månader efter. Hon utvecklar både sitt tal och sin hörsel varje dag, på olika sätt. Du skrev att du önskar bolla tankar och få stöttning, jag stöttar gärna om det känns bra för dig/er. Du skrev att det skickas remisser hit och dit, vad är ert nästa steg i processen? Har ert barn fått prova en "vanlig" hörapparat?

• Goofina

Vi gjorde så här att en utav oss föräldrar (jag) lärde sig teckenspråk eftersom det bara fanns ett sånt intresse hos ena föräldern. Mitt val att lära mig detta baserades dels på att när vår dotter inte har CI:na på sig måste hon eller vi kunna kommunicera med varandra samt att jag har ett stort intresse för språk. Teckenspråksundervisning erbjöds vi efter att hörselhabiliteringen presenterat sin verksamhet för oss (detta gjordes innan CI-operationen). 

Att barn får CI i så pass tidig ålder är främst för att deras tal ska komma igång samt främja utvecklingen av deras hörsel. I huvud sitter det något som heter hörselnerv, och det är precis som en muskel. Stimuleras inte den ersätts den funktionen med något annat, därav ytterligare en anledning till att barnen får sina CI i tidig ålder.

Idag väljer vår dotter själv vilken kommunikationsväg hon vill använda. Till mig använder hon främst teckenspråk, trots att hon bär sina CI, medan hon använder talet till sin pappa och övriga i hennes omgivning. Dem gånger hon inte använder sina CI är när hon ska lägga sig, bada och i vissa miljöer då ljudet blir för intensivt, exempelvis i en gymnastikhall.

• Goofina

* Jag glömde skriva att vi människor har två hörselnerver, en på vardera sida. Dessa gör så att signalerna (ljudet) kan gå vidare upp till hjärnan så att vi på så sätt hör och uppfattar ljud.

• Goofina
    lillajag02 skrev 2012-12-17 13:40:20 följande:
    Detta med nerverna känner jag väl till då jag själv är hörselskadad och fullt teckenspråkig men har även talet
    Jag ville bara ge en liten beskrivning generellt för CI och teckenspråk för alla som läser tråden ;)
  • Goofina

Vägen till CI (långt inlägg)

När vår dotter föddes fick hon precis som så många andra barn utföra hörseltestet som nyfödda barn gör. Testet gav inget utslag och hon fick alltså göra om det. Oavsett hur många gånger min dotter testade sig blev svaret detsamma och en remiss skickades till Audionommottagningen. Likaså där blev svaren detsamma och ytterligare en remiss skickades till CI-teamet i Linköping. Under den tiden hade dottern provat hörapparat och vi upplevde att hennes problematik kvarstod. Vi kunde också under den här perioden inse att hon inte var fullt hörande då hon upplevdes bli rädd om någon kom från något håll hon inte såg/tittade åt.

I Linköping fick hon sövas ner ett flertal gånger, dels för att upptäcka vad som kan vara orsaken till hörselnedsättningen, då både graviditeten och förlossningen var helt i sin ordning. Sista gången hon sövdes ner (innan operation) var för att ta reda på hur pass "bra" hon hörde och hur funktionella hörselnerverna var. Vid 7-8 månaders ålder konstaterades det att hon var döv. Docenten "såg" att det fanns lite hörselrester kvar, men att de var så pass minimala att det ändå inte räckte till "full" hörsel.

Nästa steg blev en presentation av CI och dess funktion, samt kontakt med hörselhabilitering etablerades. Det var hörselhabiliteringens specialpedagog som berättade om deras verksamhet och att de erbjöd gratis teckenspråksundervisning. Hon (specialpedagogen) berättade också om den förskola som inriktar sig på barn med hörselnedsättning (precis som ni fick vi besöka den).

Efter noggrann övervägan tackade vi ja till en CI-operation. Vi ville och vill fortfarande att vår dotter ska ha möjligheten till tvåspråkighet (teckenspråk och svenska) och erbjuda en hörande miljö.

Väl på operationsdagen fick vi komma in på morgonen och hon opererades vid lunchtid. En operation plus uppvak tog ca 3-4 timmar. Vi stannade kvar på sjukhuset i ca två dagar, om jag inte minns helt fel. Hon återhämtade sig väldigt bra och läkarna tyckte att allt såg bra ut.

Inkopplingsdagen (dagen då vår dotter skulle få testa sina CI) var fylld av förväntan och spänning. Som så många andra barn reagerade hon genom att hoppa till, ungefär som när någon klappar till på axeln och man inte hört personens fotsteg, samt blev rädd och ledsen. Känslan som uppstod för mig som mamma var obeskrivlig. "Min dotter har uppfattat ett ljud", helt otroligt :) :)

Idag är vår dotter som sagt fyra år och hon går på hörselkontroller en gång i halvåret (efter operationen gör barnet tättare besök). Sedan har hon logopedbesök samt träffar på hörselhabiliteringen. Hennes CI fungerar jättebra, det märks att det är ett positivt hjälpmedel för henne. Men självklart beror det mycket på i vilken miljö hon befinner sig i. Är hon i en idrottshall där det exempevis utförs innebandymatch och det är mycket folk runt omkring blir det svårare för henne att höra (och då är jag väldigt tacksam över att vi kan kommunicera via teckenspråket). Är det bara hon och jag hemma hon uppfattar hon i princip alla ljud. Jag har då lättare att kommunicera med henne via talet, om det inte är allt för mycket omkring ljud i hennes närhet. Givetvis väljer även hon själv vilken kommunikationsväg hon vill gå. Ibland tecken, ibland tal och ibland en kombination av båda. Mycket beror på vem hon kommunicerar med.

Vi har valt att låta vår dotter gå i två olika förskolor, en där det finns enbart hörande barn och en där det endast är anpassat för barn med hörselnedsättning. Under vägens gång har vi tränat mycket på att låta henne få upptäcka och höra olika ljud, mycket talträning (AVT) varvat med teckenspråk. På den förskola där det endast är hörande barn har hon en assistent som hjälper henne i kommunikationen med andra, men med åren har hennes behov av assistenten minskat, men fortfarande är en nödvändig resurs. Vad gäller försäkring osv, är jag riktigt dålig på sånt, men vet att vi har nåt i och med att CI-apparaterna är väldigt väldigt dyra, likaså är batterierna detsamma.

Hoppas min text har gett er en liten inblick i hur processen har sett ut för vår dotter.

• Goofina
    Love78 skrev 2013-01-12 22:24:08 följande:
    Vi har också ett dövt barn.. Han är 11 år.
    Fast vi har valt att ej op ci pga hans ovanliga hörsel fel. Är coda barn själv och har flera döva i släkten. Är fullt teckenspråkig! Har haft barn i Linköping på förskola och nu i skolan i Örebro... Tänkte att ni som prisis börjat er resa i "dövas" värld kanske har funderingar så fråga gärna mig eftersom det är min värld så att säga.... Teckenspråk är ju mitt första språk!!! Lycka till på er "resa" det kommer gå bra ska ni se!!!
    Vad gjorde ni för val till ert barn när h*n skulle börja i grundskolan? Själv är jag lite fundersam, jag vill ju välja det som är lämpligast för mitt barn och i nuläget är det att gå i skolan där vår flicka får gå med liknasinnande elever, alltså barn med hörselnedsättning. Hon har precis som ni, teckenspråket som första språk. Men jag känner mig ändå osäker då hon bär CI. Vill också tillägga att hon börjar grundskolan om ca 1,5 år.
  • Goofina
    Love78 skrev 2013-01-13 13:10:40 följande:
    Vår son gick på förskola i Linköping!!! Därfinns ju möjlighet att gå i skolan som ligger prisis brevid.... Men detvar/är mest barn medci som går där så vi bestämde ganska direkt att han skulle gå i Örebro.... Men hans kompisar på förskolan blev de flesta kvar i Linköping i skolan för föräldrarna tyckte inte det behövdes "döv" skola för dem.... Jag var ju med mycket på förskolan under perioder och träffat dessa barn och sa att jagtrodde de bara kommer klara ett visst antal år i integrerad skola och att de i slutendan kommer hamna i Örebro.. Och de gjorde det! De går idag i samma skola/klass som min son nu!!! Frågade specialpedagogen också hur statistiken såg ut och hon sa att det var ganska vanligt att om man går i Integrerad skola att man i slutendan hamna i "döv" skola... Men olika hur lång tid det tog förstås. En del tidigt en del inte förens i högstadiet! Men jag tänker som så att ska de endå nån gång byta så är detbättre när de är mindre än när de är tonåringar.... Så tycker jag iaf!!!! För övrigt så går det väldigt många barn med ci i "döv" skolan där min son går.. De delar upp klasserna i tal/tecken och tecken klass... De är en klass men har inte alla lektioner tillsammans!!! Eftersom de har olika förutsättningar... Tycker ni borde åka och hälsa på skolan som i så fall vore aktuell och se hur det fungerar !!! Det gjorde vi.... Lycka till nu och tveka inte att fråga mer om du undrar ngt!!!

Eftersom jag är förskollärare så ser jag hennes utbildning ur ett långsiktet perspektiv och tror lite som du beskriver det. Att det är vanligt att barnen börjar uppe i Örebro, sen när det sker kanske det är olika. Jag kan inte säga exakt hur det blir just för min dotter men som det känns just nu så kommer hon att gå på den "special" skola som finns i Jönköping eftersom hon redan nu går på deras "förskola" vissa dagar i veckan, och förskolans lokaler ligger i samma hus som skolan gör. Jag tror att så småningom börjar hon i Örebro om det känns rätt för henne. Hur gick ni tillväga för att få ett besök på skolan, tänker på den i Örebro? Ansökte ni om besök eller anordnar dem öppet hus? 
  • Goofina

Det glädjer mig verkligen att det funkat så bra för er. Vi har en specialpedagog så jag ska fråga henne lite mer om hur utbildning och vad det finns för skolalternativ för dottern. Tack så jättemycket för att du ville dela dina erfarenheter..

• Goofina
    Amatullah skrev 2013-01-16 00:26:17 följande:
    Hej! Jag undrar om det är någon här som har barn med CI som fått implantaten innan 1 års ålder och som inte haft någon annan funkionsnedsättning förutom dövheten, hur har ert barns utveckling gått i tal osv?

Hej! Min dotter bär CI och fick sina vid 8-9 månaders ålder. Efter 3,5 år med CI har hennes tal utvecklats nåt enormt, särskilt efter att hon började på "special" - avdelningen (förskola) som ligger ca 7 mil ifrån vår hemort. Hon har ett brett ordförråd och en god ordförståelse. Det vi arbetar med idag är satsdelar och längre meningar, exempelvis: lägg dockan i vagnen. Sedan arbetar vi mycket med AVT, beskriva det som sker i hennes närhet och upprepa ord, samt inbjuda henne till en dialog och prata ständigt med henne. Hennes talutveckling kommer att ständigt att utvecklas och vi arbetar varje dag för att främja den till något positivt.
  • Goofina
    Gheorghe skrev 2013-03-17 14:17:12 följande:

Hej!

Jag själv är döv och det gör hela min familj också - Mina föräldrar, mina syskon och även min katt :)

En sak vill jag varna dig, tro inte att CI alltid fungerar. Det är variant på olika barn. Själv är jag glad att mina föräldrar beslöt inte att vi skulle ha CI. Jag har det bra i livet trots nedsatt hörsel och det finns ALLTID LÖSNING!

Vi döva får hjälpmedel, det finns dövskolor, det finns döv tolkar, många döva läser på universitetet.

Det finns även massor erbjudande från SDR (Sverige Dövas Riksförbund) kolla dit du www.sdrf.se 

Jag jobbade som lärare på ett par dövskolor och jag fick se att många barnen "kastade" sina CI i ryggsäcken när de var på skolan. Eller många döva barn som har det och har valt inte använda det mer efter 18 årsålder. Dessutom om ditt barn ska ha CI, det innebär att barnet inte får leka "normal" som andra t;ex under vatten, klättra högt, och olika "grovt" aktiviteter för det kan skada i hjärnan i så fall om huvudet slås ner på marken.

Uppfatta mig inte att jag tycker CI är negativt, utan jag säger som det är. Jag har inget emot att folk låter sina barn opereras till CI. Jag skulle aldrig göra om det var mitt barn. Jag tar allt naturligt som finns.

Döva folk i Sverige är en folk som andra, förutom hörsel.

/ Gheorghe                  
    Jag kan förstå ditt resonemang. Anledning till att vi valde CI till vår dotter var för att ge henne en valmöjlighet, att kunna kommunicera både genom tal och tecken, samt att vi tror att hon får ett bredare utbud vad gäller utbildning och dylikt. Men visst, hon väljer själv vilken kommunikation hon vill använda beroende på i vilken miljö hon befinner sig i. Vill hon "kasta" sina CI så är det okej, då har hon ändå fått det svenska språket och kan ta till det när hon själv känner sig trygg i det. Vill tillägga att nu finns det hjälpmedel för badaktiviteter till CI, så när barnet vill bada kan han/hon göra det utan problem, både över och under vattnet. Sedan kan alla barn slå sig i huvud oavsett om de klättar högt eller utövar "grova" aktiviteter, dock kan det vara känsligare för de barn som har magneter inopererat, hoppas du förstår mitt resonemang. Menar ingen kritik på det du skriver utan feedback. 
  • Goofina

Jag vill också tillägga att jag är väldigt nöjd över vårt beslut om att låta vår lilla tjej få CI. Hon väljer som sagt själv vilken kommunikation hon vill använda beroende på i vilken situation hon befinner sig i. Jag är fullt hörande och vår kommunikation oss emellan sker via teckenspråket (oavsett om hon bär CI eller inte) medan kommunikationen mellan henne och hennes pappa sker via talet (det svenska språket). 

Svar på tråden Förälder till dövt/gravt hörselskadade barn