• E Maria

2 små barn, vilket sitter fram i bilen?

Hej! Har en 1-åring och om ett par veckor kommer nästa bebis.. Just nu sitter 1-åringen fram i bilen i bakåtvänd bilbarnstol.. Vet inte riktigt hur jag ska göra när det kommer en liten plutt nu.. Vem ska sitta fram? Hur gör ni o varför? Tänker att den minsta kanske behöver tryggheten att kunna se mig? Samtidigt så kanske en 1-åring behöver mer "stimulans"? Bollar gärna tankar med er som har 2 små barn o hur ni gör/valde att göra..

• Svar på tråden 2 små barn, vilket sitter fram i bilen?
  • Höghus

älskarlivet1981: Då ser jag fram emot länken när du loggat in på datorn nästa gång :). Det fina när man har bebisen fram är att man inte behöver "hålla på" eftersom de flesta bebisar blir lugna av att se den vuxne. Och kanter att stanna vid finns det ju inte alltid.....

• Hemligkvinna

Våra barn har alltid suttit bak. Det känns säkrast så. Om någon gnällt har jag kört åt sidan om det inte räckt med att prata med de. Lite svårare kanske om man blir vrålstressad av skrikande barn.

• älskarlivet81
    Höghus skrev 2013-01-03 11:02:12 följande:
    älskarlivet1981: Då ser jag fram emot länken när du loggat in på datorn nästa gång :). Det fina när man har bebisen fram är att man inte behöver "hålla på" eftersom de flesta bebisar blir lugna av att se den vuxne. Och kanter att stanna vid finns det ju inte alltid.....
    Vår dotter hade inga problem med att vara lugn ändå. Tror att vi stannat en gång under 2,5 år...
    Dröjer nog innan jag sitter vid datorn dock, så förvänta dig inga länkar eller annat idag, däremot tycker jag det säger sig själv att börjar man plocka upp nappar från golvet eller gulla med bebis under körning så är inte uppmärksamheten riktad på vägen.. Och tyvärr är det många som gör så..
  • Mabaja

Vi hade vårt första barn i baksätet... När andra barnet kom fick bebisen sitta fram. Sen köpte vi ny bil som inte har några öglor att fästa bilstolen i så när vi bytte stol fick båda sitta bak!

Nu väntar vi en till liten en och då kommer bebis åka fram och kommer lämna in bilen för att fästa öglor i golvet.

• tilj75

Vi har alla ungarna i baksätena och vi vuxna sitter fram. När nya bebis kommer kommer han eller hon sitta fram om det bara är en vuxen, är vi två så åker bebis bak.
    Har airbag fram som kopplas ur med nyckeln och en "polis" i femåringen som säger till så fort lampan lyser eller inte lyser när den ska (lampan som visar om airbagen är urkopplad eller inte).

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • skogsvitter

Hade alltid bebisen fram eftersom båda våra är sådana som haft stort närhetsbehov och behövt bekräftelse och att kunna se mig som kör. Visst skulle det ha gått om någon vuxen satt bak, men oftast körde jag ju själv och bebisen behövde helt enkelt se mig för att kunna hålla sig lugn.

Barn är självklart olika och är bebisen nöjd i baksätet så är det såklart jättebra, men att sitta och lyssna på hysterisk gråt i baksätet utan att kunna göra ett dyft för att trösta är knappast en bättre lösning än att tex snabbt klappa den lilla på huvudet, eller ge någon leksak etc, medan man kör och bara genom detta få en halvledsen bebis nöjd igen.

• skogsvitter
    älskarlivet81 skrev 2013-01-03 10:22:38 följande:
    Många olyckor beror just på att man koncentrerar sig mer på barnet än på vägen, vilket är lätt hänt när man har barnet där framme..
    Själv anser jag raka motsatsen med tanke på hur mina barn har varit. Kan man inte vara överens om att man placerar bebisen där det kräver minst av den som kör helt enkelt? Att sitta och behöva vända sig bakåt i tid och otid för en missnöjd bebis som behöver bekräftelse är knappast en lämplig lösning.
  • iser
    Alexi skrev 2013-01-03 08:52:39 följande:
    Men varför sitter du bak? Barnen klarar sig utmärkt där bak själva så sitter jag och pappan fram. Om barnen alltid är vana att sitta där ensamma utan vuxen kommunicerar de med varandra och är nöjda med det. Enda gångerna pappan krånglar sig bak hos oss är på långresa om barnen tokledsnar sista biten.
    Bebisen är bara tre månader och vi använder nästan bara bilen när vi åker långt och jag är nojjig, Vill kunna serva med nappen   Ofta är min tonåriga bonusdotter med också och då får hon sitta fram. Vi testade att ha babyskyddet i mitten men den platsen är för smal och då tänkte vi att det kanske blir mindre bökigt att ha stora stolen fram. Men nu inser jag att det nog bara är att stå ut med böket eller börja tänka på större bil.

hur gör man om man har tre barn under tex sex år? Vilka bilar har ni? (förlåt TS om jag snor din tråd lite?
  • Aileen Allannah
    iser skrev 2013-01-04 22:21:05 följande:
    Bebisen är bara tre månader och vi använder nästan bara bilen när vi åker långt och jag är nojjig, Vill kunna serva med nappen   Ofta är min tonåriga bonusdotter med också och då får hon sitta fram. Vi testade att ha babyskyddet i mitten men den platsen är för smal och då tänkte vi att det kanske blir mindre bökigt att ha stora stolen fram. Men nu inser jag att det nog bara är att stå ut med böket eller börja tänka på större bil.

hur gör man om man har tre barn under tex sex år? Vilka bilar har ni? (förlåt TS om jag snor din tråd lite?
    En bebis i fram, en i mitten bak och det äldre barnet bakom passagerarsätet.

Jag har en bebis i fram, alltid, eftersom äldre barn kan lugnas av att man pratar med dem på ett annat sätt än en liten plutt. En napp stoppar jag i utan att titta på barnet, liksom jag håller i en liten hand om det behövs.
  • tilj75
    iser skrev 2013-01-04 22:21:05 följande:

Vi har en folka maxi caddi med två baksäten, totalt sju platser. Kommer att behövas när bebis kommer för då blir det fem barnstolar i bilen (men femåringen och fyraåringen sitter på bältesstolar längst bak och kan spänna fast sig själva.)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • cloudberry79

Jag har en sexmånaders som skriker som besatt om hon sitter i baksätet men är tyst som en mus om hon sitter fram, så hon sitter självklart framme och storebror sitter bakom henne.

(M)amma till V -07 och E -12
Svar på tråden 2 små barn, vilket sitter fram i bilen?