• Emma999

milt lugnande

Hej,

Jag tycker att det är väldigt jobbigt just nu och har varit ett tag, fast jag är bra på att förneka detta för mig själv Flört.

Vårt barn ska utredas nu (misstänker adhd) med de senaste 4-5 åren har varit jobbiga med konflikter, tråkiga incidenter i skolan, med konpisar mm. Jag känner mig väldigt spänd och har själv nära ilskan när det blir stökigt eller när barnen bråkar med varandra.

Jag funderar på om jag skulle kunna ta någon mild lugnande tablett för att kunna hantera utbrott mm bättre. Men jag vill inte att körförmåga mm ska påverkas eller att jag ska bli trött eller oskärpt i övrigt, bara ta bort udden av spänningarna. Jag är trött på att gå och vara stressad och spänna käkarna som jag märker att jag gör. Jag är inte stressad på jobbet utan det är i bråkiga situationer med barnen och oro för vad barnet på utredning ska kunna hittat på, att höra med skolan hur hans dag varit mm. Jag hanterar inte barnet på bästa sätt känner jag när jag är späng och orolig, stressad.

Är det någon som ätit lugnande själv i en period och kan tipsa och något lämpligt att fråga läkaren om?
    Jag har inga problem att sova så det gäller dagtid och speciellt hemma. 

• Svar på tråden milt lugnande
  • Grandmother

Fråga din läkare så ser han nog bättre vad som passar dig?

• Clotilda

Eftersom det är ytterst individuellt hur man påverkas av medicin har varningstriangeln tagits bort och ansvaret ligger hos en själv att bedöma sin egen förmåga. Alltså kan ingen rekommendera dig något att köra på. Med det sagt så finns Atarax som är mild ångestdämpande som du kanske kunde prova.

• Grandmother
    Clotilda skrev 2012-12-17 15:30:10 följande:
    Eftersom det är ytterst individuellt hur man påverkas av medicin har varningstriangeln tagits bort och ansvaret ligger hos en själv att bedöma sin egen förmåga. Alltså kan ingen rekommendera dig något att köra på. Med det sagt så finns Atarax som är mild ångestdämpande som du kanske kunde prova.

Gäller bara att läkaren tycker samma sak{#emotions_dlg.flower}
  • Little Ms Chatterbox

Vi har 4 barn, äldsta är 10 år och har ADHD och Atypisk Autism, de andra är 6½ år och två stycken som är 5 år. De har inga diagnoser men är väldigt lik sin bror med vissa saker fast det är som de har fått det utdelat på var sitt barn istället Iaf, de är extra krävande.
    Sonen har en hel drös med olika mediciner (bla Atarax till kvällen) och kosttillskott. Bla så äter han Omega-3 kapslar som heter PlusEPA, den brukar även jag ta (underbar mot PMS ). Man får mer ork och tålamod. Man känner att man har ett par droppar till av lite pedagogisk ork att försöka lirka fram ett bra lösning och planering för att vardagen ska gå ihop. 

Om inte barnen själv äter någon Omega så testa även att ge dom det. PlusEPA eller Eye Q tror jag skulle vara bra att börja med för att se hur de reagerar. Min son äter bäde PlusEPA och 4-6 Eye Q kapslar för att han ska må bra och få en fungerande vardag. 

Bra böcker att läsa är Explosiva Barn av Ross W Greene och Problemskapande Beteende av Bo Hejlskov.
    Att ha rutiner och struktur gör att vardagen blir mer förutsägbar och det är oftast det som gör att stressen och det utåtagerande beteendet kommer, när man inte vet vad man ska göra, då utlöser det hyperaktivitet och den här hyperaktiviteten kan tex bli tjafs och bråk mellan syskon, eller kanske bara att de vill störa dom för att se vad de gör för något och på det viset få uppmärksamhet. 
    Om man istället har ett schema för vad man ska göra när man kommer hem, belöningssystem som morot för uppfyllda uppdrag och för att tydliggöra rutinerna. 
    Tänk på att inte jobba med mer än en eller två saker åt gången. Man kan inte sätta upp defusa mål, att de ska "sköta sig" utan tex Hänga upp jackan. Ställa rätt skorna. Skala potatis. Ta fram gryta. Bara 20 minuters datatid. (Finns Timstockar att få från BUP) Om sen vantarna ligger på hallgolvet har man ingen "rättighet" att som förälder gnälla över det för man har faktiskt inte gjort klart att det det ska göras. 
    Man förbereder innan, Nu när du kommer i innan för dörren klär du av dig, hänger upp jackan och lägger vantarna på elementet... När barnet sen smiter iväg och ena vanten ligger kvar på golvet så säger man bara Oj, här var det en vante kvar, kom och ta den innan du sätter dig vid datorn så blir det godkänt för belöning sen.  Det är här som PlusEPA gör att man orkar hålla en glad ton, att det inte hugger till i bröstet för att man bara tjatar, tjatar, tjatar... Att man upplever att det aldrig finns någon ände på det. Även om du behöver säga till barnet en gång till så blir det där ett plus i känslominnesbanken nånstans i hjärnan. Hade du istället morrat och tagit upp vanten själv eller kanske sagt att ska det vara så jä... så hade det blivit ett minus och ja, i slut ändan av dagen så är du där du är nu. Stress. Spänd. Sammanbitna käkar. 

Är man inte med när de kommer hem från skolan så får man ha påminnelse lappar, påminna de innan man går hemifrån, påminnelse på mobilen osv. Man kan skriva seriesamtal, sociala berättelser, varför man ska hänga upp saker, varför man ska göra lite tråkiga saker innan man gör de roliga sakerna.
    Seriesamtal/berättelser sociala berättelser www.google.se/search%C3%A4ttelser&aq=f&oq=seriesamtal+sociala+ber%C3%A4ttelser&sugexp=chrome,mod=16&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Jag kan fortsätta och svammla i evigheter med lugnar mig här, om det är något du undrar över så fråga gärna. Jag kan mycket om Omega och har även en tråd om det, klicka på länken i min sidfot om du vill läsa om vad andra tycker om Omega. 
    Ha en fortsatt bra dag{#emotions_dlg.flower} 

• Emma999

Tack för bra råd! Jag beställde Morepa till honom igår. Har alltid trott att de vanliga omegatillskotten i affären var ok så han har ju ätit dessa sen han var liten men jag ser ju nu att de inte alls innehåller samma höga nivåer av EPA.

Jag ska beställa Plusepan till mig själv och testa detta! Glad Tack!

Jag har heller ingen eg lust att äta lugnande och bli trött mm.

Seriesamtal har psykologen pratat om på skolan så det verkar som en bra grej.

• kaffemamma

Magnesiumtillskott (ca 300 mg / dag) gör min son lugnare ganska omedelbart. Det anses ofarligt som tillskott så vitt jag vet ( diarré är symptom på att du fått för mycket) och vid tex stress gör kroppen av med för mycket magnesium. Thornes har bra magnesiumtillskott.

Finns säkert betydligt bättre källor, men detta säger wiki:

Magnesiumbristen ger sig inte till känna som symtom förrän en tid efter att den uppkommit. Ett av de första tecknen kan vara ett ökat chokladsug. Vid magnesiumbrist märks framför allt mental påverkan, såsom nedsatt uppmärksamhet och irritation, men också problem med muskelkramper (tetani) och domningar.[1] Det finns en samsjuklighet mellan magnesiumbrist och migrän,[2] och Hortons huvudvärk.[3]

Om bristen förekommer tillsammans med hyperparatyreos kan det leda till en organisk psykos,[4] men magnesiumbristen kan också orsaka lindrigare psykisk påverkan, som yrsel, hyperaktivitet, stress, ångest och depression. Kroppslukten kan bli starkare och svettmängden öka. Magnesium påverkar histaminet, varför allergiska besvär kan uppstå.

Svårare magnesiumbrist kan påverka hjärtfunktionen, samt yttra sig i snabbare hjärtslag. Muskelkramper kan uppkomma oftare och värre, och man kan få känslor av stickningar i huden. De psykiska besvären kan tillta.[5]

Det förekommer magnesiumbehandlingar på försök mot ADHD.[6]

Magnesiumbrist kan också påverka fertiliteten och fosterutvecklingen.[7][8]

Vid misstanke om magnesiumbrist kan kosttillskott tas. Vid svårare fall behöver magnesium tillföras intravenöst.

Studier vid Birmingham Universitet visar att vid bad med Epsomsalt höjs magnesiumhalten i kroppen.[källa behövs] Magnesium är ett av de första ämnena som försvinner vid bl.a. stress.[källa behövs]

• Grandmother
    kaffemamma skrev 2012-12-18 13:15:24 följande:
    Magnesiumtillskott (ca 300 mg / dag) gör min son lugnare ganska omedelbart. Det anses ofarligt som tillskott så vitt jag vet ( diarré är symptom på att du fått för mycket) och vid tex stress gör kroppen av med för mycket magnesium. Thornes har bra magnesiumtillskott.

Finns säkert betydligt bättre källor, men detta säger wiki:

Magnesiumbristen ger sig inte till känna som symtom förrän en tid efter att den uppkommit. Ett av de första tecknen kan vara ett ökat chokladsug. Vid magnesiumbrist märks framför allt mental påverkan, såsom nedsatt uppmärksamhet och irritation, men också problem med muskelkramper (tetani) och domningar.[1] Det finns en samsjuklighet mellan magnesiumbrist och migrän,[2] och Hortons huvudvärk.[3]

Om bristen förekommer tillsammans med hyperparatyreos kan det leda till en organisk psykos,[4] men magnesiumbristen kan också orsaka lindrigare psykisk påverkan, som yrsel, hyperaktivitet, stress, ångest och depression. Kroppslukten kan bli starkare och svettmängden öka. Magnesium påverkar histaminet, varför allergiska besvär kan uppstå.

Svårare magnesiumbrist kan påverka hjärtfunktionen, samt yttra sig i snabbare hjärtslag. Muskelkramper kan uppkomma oftare och värre, och man kan få känslor av stickningar i huden. De psykiska besvären kan tillta.[5]

Det förekommer magnesiumbehandlingar på försök mot ADHD.[6]

Magnesiumbrist kan också påverka fertiliteten och fosterutvecklingen.[7][8]

Vid misstanke om magnesiumbrist kan kosttillskott tas. Vid svårare fall behöver magnesium tillföras intravenöst.

Studier vid Birmingham Universitet visar att vid bad med Epsomsalt höjs magnesiumhalten i kroppen.[källa behövs] Magnesium är ett av de första ämnena som försvinner vid bl.a. stress.[källa behövs]

Källhänvisning?
Svar på tråden milt lugnande