• dalejo

Ni vana flerbarnsföräldrar - måste man potträna?

Hej!

Har ett barn på 2 år som har blöjor. Vi har faktiskt inte haft en tanke på det här med potträning men nu när jag pratar med kompisar med barn i samma ålder så verkar alla potträna sina barn. Nu undrar jag om man "måste" potträna sitt barn eller kommer det en dag då dom själva är mogna och inte vill ha blöjan längre och då per automatik lär sig kontrollera blåsa och tarm? Eller måste detta tränas fram? Att han har blöja stör varken mig eller min man - det gör oss inget att byta blöjor men om det är så att ett barn måste tränas i att vara utan blöja så ska vi naturligtvis börja med detta. Ni som är vana flerbarnsföräldrar hur har ni gjort?  

• Svar på tråden Ni vana flerbarnsföräldrar - måste man potträna?
  • Fridayyy
    Ekrlsn skrev 2012-12-17 17:44:57 följande:
    Min 5åriga dotter började pott-träna vid ca 2½ och hon va inte alls redo. Försökte igen vid 3 år och inte redo. Vid 3 år och 2 månader så sa hon ifrån om blöja och gick till dagis utan och kissade inte ner sig något på flera veckor. Vid 3½ så var hon fri på natten och oss gjorde det inget att det tog lite tid. Kommer köra samma med nästa dotter som nu e 2 år.

Mina döttrar var torra på natten när de var 2 år och de kissade inte många ggr utanför pottan när de väl börjat, men jag fick "tvinga" dem att sätta sig på pottan första gången. Eller muta kanske jag gjorde.
  • power

Har två perfekta barn och har aldrig pottränat. Det går så bra så.

• 3bairns

Jag tror att det beror på vad man lägger i begreppet träna. Jag anser att man bör potträna och med det menar jag att man visar på pottan, vad man har den till, visar att man själv kissar/bajsar i toan, låter dem gå nakna och pratar om vad som händer (åh nu kissar du). Om man aldrig visar på några alternativ till blöja är det ju svårt för barnet att själv välja.

Samma tycker jag med mat. Man kan ju inte tvinga ett barn att börja äta men man tränar det genom att det är med vid matbordet när man själv äter, barnet ser maten och blir kanske intresserad, man erbjuder smakportioner etc. Det är enligt mig att träna barnet att äta riktig mat. Precis som man tränar barnet på att gå genom att ställa det på fötterna ibland när man håller det i knät. Gillar barnet det så blir det oftare, annars inte. Man går med det i händerna etc.

• Queenie70

Man måste inte alla träna. Dumheter. Man föreslår presenterar olika alternativ. Har aldrig tränat en enda dag. Nån månad före tvåårsdagen beslöt sonen att sluta med blöja och då gjorde vi det, utan en enda " olycka"

• Aaglars
    3bairns skrev 2012-12-17 17:53:11 följande:
    Jag tror att det beror på vad man lägger i begreppet träna. Jag anser att man bör potträna och med det menar jag att man visar på pottan, vad man har den till, visar att man själv kissar/bajsar i toan, låter dem gå nakna och pratar om vad som händer (åh nu kissar du). Om man aldrig visar på några alternativ till blöja är det ju svårt för barnet att själv välja.

Samma tycker jag med mat. Man kan ju inte tvinga ett barn att börja äta men man tränar det genom att det är med vid matbordet när man själv äter, barnet ser maten och blir kanske intresserad, man erbjuder smakportioner etc. Det är enligt mig att träna barnet att äta riktig mat. Precis som man tränar barnet på att gå genom att ställa det på fötterna ibland när man håller det i knät. Gillar barnet det så blir det oftare, annars inte. Man går med det i händerna etc.
    Mina barn är med dagligen på toa och ser vad man gör där. De behöver inte tränas i att förstå det!
  • 3bairns
    Aaglars skrev 2012-12-17 18:00:04 följande:
    Mina barn är med dagligen på toa och ser vad man gör där. De behöver inte tränas i att förstå det!

Fast det tycker jag är att träna
  • msmalin

Inte träna i den bemärkelsen som många andra menar. Aldrig bett något av barnen sitta. Vi har köpt hem en potta ställt den på toa. Ofta har de följt med in när man suttit på toa och själva velat sätta sig på antingen toan eller pottan. Och få har det faktiskt kommit något. De måste ju liksom förstå vad som ska göras och hur man styr det själv. Inte att man bara sitter där

• Queenie70
    3bairns skrev 2012-12-17 18:02:14 följande:
    Fast det tycker jag är att träna

Är det att " träna" att barnet ser när jag skiter? I såna fall har kag tränat sedan ungen var två dagar. Varför hitta på en alldeles egen betydelse av ordet " träna" när betydelsen av ordet faktiskt är rätt vedertagen?
  • Tinnys

Träna och träna. Man vänjer barnet vid pottan, man visar och pratar om det. Jag tog helt bort blöjan en dag och bar med mig pottan i alla lägen, gick jättebra. Det är mycket som behöver träning. Man tränar på att äta själv, man tränar på att gå på pottan, man tränar på att gå själv osv. Men hur mycket eller hur lite träning och introduktion ett barn behöver innan de fattar känslan att behöva gå på pottan är olika. Sen om man kallar det träna eller inte. Runt två- två och ett halvt börjar de flesta introdusera pottan på sina barn.

• Ekrlsn
    Fridayyy skrev 2012-12-17 17:47:16 följande:

Mina döttrar var torra på natten när de var 2 år och de kissade inte många ggr utanför pottan när de väl börjat, men jag fick "tvinga" dem att sätta sig på pottan första gången. Eller muta kanske jag gjorde.
    Jag tvingar inte mina barn till att göra något och speciellt inte kissa på beställning när dom inte e redo.
  • 3bairns
    Queenie70 skrev 2012-12-17 18:06:25 följande:

Är det att " träna" att barnet ser när jag skiter? I såna fall har kag tränat sedan ungen var två dagar. Varför hitta på en alldeles egen betydelse av ordet " träna" när betydelsen av ordet faktiskt är rätt vedertagen?

Tänk dig motsatsen: Du går på toa med stängd dörr hela tiden och det finns ingen potta i hemmet och man pratar inte om vad som kommer i blöjan. Sen väntar man på att barnet är redo att sluta med blöja. Tror du inte att det kan ta ett tag? Genom att visa på alternativ så leder man barnet mot att sluta med blöja. Det finns en potta att sitta på som man kan göra en kul grej av är att träna enligt mig. Om du anser att man med träna menar att man tvignar ner ungen på pottan ett visst antal minuter, ett par gånger om dagen så håller jag med då ska man inte träna.
    Men jag anser att barnet tränar på att äta när det får börja gegga i maten och pilla i sig lite smågrejer själv också.  Är det ok om jag använder ordet "lära" istället då?
  • Queenie70
    3bairns skrev 2012-12-17 18:14:36 följande:
    Tänk dig motsatsen: Du går på toa med stängd dörr hela tiden och det finns ingen potta i hemmet och man pratar inte om vad som kommer i blöjan. Sen väntar man på att barnet är redo att sluta med blöja. Tror du inte att det kan ta ett tag? Genom att visa på alternativ så leder man barnet mot att sluta med blöja. Det finns en potta att sitta på som man kan göra en kul grej av är att träna enligt mig. Om du anser att man med träna menar att man tvignar ner ungen på pottan ett visst antal minuter, ett par gånger om dagen så håller jag med då ska man inte träna.

Men jag anser att barnet tränar på att äta när det får börja gegga i maten och pilla i sig lite smågrejer själv också.  Är det ok om jag använder ordet "lära" istället då?

Poängen är att det inte är att " träna" utan en del av vardagen.
  • 3bairns
    Queenie70 skrev 2012-12-17 18:20:36 följande:

Poängen är att det inte är att " träna" utan en del av vardagen.

En stor del av en bebis/småbarns dag går åt att träna på nya färdigheter och lära sig nya saker. Jag tror att det beror på om man anser träna/lära vara positivt eller negativt.
  • Queenie70
    3bairns skrev 2012-12-17 18:24:59 följande:
    En stor del av en bebis/småbarns dag går åt att träna på nya färdigheter och lära sig nya saker. Jag tror att det beror på om man anser träna/lära vara positivt eller negativt.

Att lära via omgivningen är en helt annan sak än att man som förälder "tränar" sitt barn.
  • Fridayyy
    Ekrlsn skrev 2012-12-17 18:13:25 följande:
    Jag tvingar inte mina barn till att göra något och speciellt inte kissa på beställning när dom inte e redo.

Nej, det gör inte jag heller men de vägrade ju att sitta på pottan av ren envishet.
  • Sereena

Vad bra att jag hittade denna tråd. Hade precis tänkt starta en likadan som TS.  
    (Vi är i samma läge, men ett år senare.
    Hon har fortfarande blöja, men det stör oss inte. Vi frågar ibland om hon vill gå på toaletten, men nej, det vill hon inte, utan hon vill gärna ha blöja på sig.

Bra med alla svar. Vi kommer nog fortsätta ta det lugnt då och inte känna oss stressade att aktivt träna.
    I begreppet träna lägger jag in att ha någon slags träningsstrategi med att ge belöningar/klistermärken/presenter mm varje gång hon kissar/bajsar på pottan/toaletten. Men det struntar vi nog i då.
    Dock så kommer vi ju visa henne hur man gör och hon kommer hon naturligtvis få massa beröm osv om hon kissar på toaletten, så det blir väl en liten minivariant av "träning". ;)

Svar på tråden Ni vana flerbarnsföräldrar - måste man potträna?