• MalinEddie

Har samsovning haft en negativ påverkan på ert sexliv?

Tråden riktar sig till föräldrar som samsover i samma säng med sina barn eller har gjort. I trådar där samsovning kommer upp ställer ofta icke samsovande föräldrar frågor om om de samsovande föräldrarnas sexliv och undrar hur det ens är möjligt att ha sex om man samsover. Många tar för givet att samsovande föräldrar har mindre sex än andra föräldrar enbart för att de samsover. Det börjar bli lite tröttsamt. Ett exempel:
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m67971482.html
    Vi samsover inte med våra barn idag och har inte gjort på länge (om man räknar bort de gånger de knallar in till oss och kryper ner nattetid) men vi har gjort det i perioder, speciellt när de var spädbarn för att få mesta möjliga sömn. Vi hade lika mycket sex då som idag. Jag tror dock att vi hade haft mindre sex då om vi hade valt en annan väg än den lata, den som gav mest sömn för oss och barnen. Den som underlättade amning och gav barnen den närhet de behövde utan att vi direkt behövde anstränga oss. Som passade barnen och oss bäst. Som sagt, vi valde den lata vägen vilket jag tror hade positiv påverkan på vår relation och barnens mående. Trötthet om något kan ha en negativ påverkan..
     Hur ser/såg det ut för er andra samsovare? Det är ju uppenbarligen väldigt intressant för de som inte samsover så vi kanske kan reda ut det en gång för allaGlad

Avskyr CIO-metoder.
  • Svar på tråden Har samsovning haft en negativ påverkan på ert sexliv?
  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-12-17 22:03:54 följande:
    Jag tror att problemet kan komma när man just har många barn och en eller ett par som är lite äldre. Vi har två små barn och har ju så mycket tid tillsammans helt för os själva under kvällarna så det utgör på intet sätt något hinder.
    Vi väntar tredje nu, men tror inte det kommer att bli problem än på ett tag heller eftersom de äldre bara kommer att var 4 respektive 5,5 år och fortfarande ha relativt tidiga kvällsvanor. Problemet blir ju när man får tonåringar som är uppe lika länge som en själv och samtidigt har liten i den egna sängen.
  • Mad  as  snow
    AnnaGreta 378 skrev 2012-12-17 22:03:36 följande:

Problemet uppstår lättare om man har fler barn. Har samma erfarenheter som du när det gäller vårt första barn.

Roligt att några får vara kaniner. Skrattande 

Det tror jag också, att det kan bli så med fler barn än ett. Men än så länge har jag inte upplevt något problem. 

Ja, kaninbiten är en välsignelse.   

• purple box

Javisst har det påverkat. Men inte negativt. Hade det varit en negativ påverkan hade inte det varit 14 månader mellan storasyster och lillasyster. Flört

• LiteniAugusti

Tar man bort sängen som plats för älskog så borde det ju försämras, eller?
    Hade man föredragit soffan, dusch eller varför inte trappavsats, så var ju de platserna tillgängliga innan också, tillsammans med sängen. Lägg tilll en bebis, som ju är anledningen för samsovningen, och ingen kan väl påstå att sexlivet förbättrats? 

Innan bebis "samsov" vi med två hundar. Vi har inte haft sex i sängen på säkert fem år.
    I mitt nästa liv ska jag varken ha hund eller barn.   Glad 

• Mad  as  snow
    purple box skrev 2012-12-17 22:41:39 följande:
    Javisst har det påverkat. Men inte negativt. Hade det varit en negativ påverkan hade inte det varit 14 månader mellan storasyster och lillasyster. Flört

• vampyria2

Det har aldrig varit något problem finns så många andra ställen att ha sex på

• Echo

Nej. Sexlivet påverkas inte av samsovning. Däremot går min sömn helt åt helvete, så vi har fått hitta andra lösningar.

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • dripdrop

Jag har inte sett samsovningen som orsaken, snarare föräldraskapet

Man är ju tröttare och orkar inte lika ofta. Särskilt med en kvällspigg krabat som lever rövare på kvällarna. Sex har vi om barnet har somnat i hyfsad tid så vi orkar. Vi har alternativa platser så det påverkar inte att barnet sover i samma säng som vi sover. För oss har det känts absolut mest rätt att vi sover tillsammans som en familj! Samsovningen kom naturligt.

• FruBecks
    dripdrop skrev 2012-12-18 03:47:54 följande:
    Jag har inte sett samsovningen som orsaken, snarare föräldraskapet
    Håller med! Vårt barn är rätt lättväckt också så det  blir mer snabbisar när han sover än de längre stunderna vi hade innan vi fick barn. Så visst påverkar det, men hos oss beror det inte på samsovningen utan mer pga trötthet och rädd för att väcka barnet. 
  • Lindsey Egot the only one

Vi har samsovit med tre av fem barn. Och ja det blir sex ändå. Man har det ju inte när barnen ligger bredvid.

• Butterscotch

Nej, tvärtom skulle jag tro. I och med att vi samsov med barnen när de var små behövde jag knappt vakna för att amma dem eller söva om dem = jag var mer utvilad än jag hade varit om vi inte hade samsovit. Min sexlust är starkt relaterad till hur trött jag är.

Svar på tråden Har samsovning haft en negativ påverkan på ert sexliv?