• millchan

Har ingen julstämning innom mig =(

Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det för hur jag än säger det så låter det väldigt dumt!
    Men från det att jag fick barn har min julstämmning försvunnit mer och mer för varje år!
    Det var jobbigt att köpa bebisleksaker till ett barn år efter år och nu har vi två barn med handikapp som vi bara kan köpa bebisleksaker till!
    Ena blir 7år snart andra 3år snart och båda leker med leksaker från 0år till 6månader mer avancerat går det inte att köpa och jag tycker det känns jätte jobbigt!
    Hälst när vi köper åt sambons barn 12 resp 9år saker som många vuxna leker med som datorer, Ipad, surfplattor mm!
    Jag kan retav säga att jag hatar julen och födelsedagar för det påminner mig om att mina barn inte utvecklas nästan nåt utan är kvar i bebis stadiet fortfarande!

Jag älskar mina barn av hela mitt hjärta och dom är verkligen mitt allt men dessa stunder är bara för jobbiga för mig, jag vet inte hur jag ska klirra även denna jul och nu är det bara en vecka kvar dit och jag börjar verkligen må dåligt för nu är det dags att handla julklapparna, vad ska jag köpa Rynkar på näsan    

• Svar på tråden Har ingen julstämning innom mig =(
  • Pojkemamma

[quote=67992475][quote-nick]millchan skrev 2012-12-17 23:18:19 följande:[/quote-nick]

Pojkemamma skrev 2012-12-17 23:13:54 följande:
    www.clasohlson.com/medias/sys_master/88734515... Kan en lavalampa vara något? Eller en discokula? Finns på br leksaker.
    Har en vanlig lavalampa men den blir väldigt varm och han vill gärna känna på den, disco kula har storebror den är sonen livrädd för! Glitter lät ju lite roligt har nog inte tänkt på det, vad vill du ha för den? Jag skall bara dubbelkolla imorgon så jag inte slängt den, men jag tror inte det, och finns den kvar så skickar jag den gärna, då var det meningen att ni skulle ha den :) vill inget ha för den, det är jul. Jag kollar direkt imorgon på morgonen, så får du inboka mig din adress, så skickar jag imorgon. Så finns det en liten chans att den kommer fram innan jul!
  • MalinEddie

Vad får ni för hjälp idag? Ni har inte fått några tips där? Annars tänker också jag på upplevelser eller ett riktigt husdjur. Rätt husdjur kan ge mycket. Jag förstår att det är tufft. Känn absolut inte skuld. Du ger dem så mycket bara genom att finnas där. Julklappar är en petitess i jämförelse. Vad har de för funktionsnedsättning?

Avskyr CIO-metoder.
  • Margaux

Kram till dig! {#emotions_dlg.flower}

Kanske det kan funka med såpbubblor till stora grabben? Maracas? En fiberoptiklampa?

Till lilla tjejen kanske en badbok eller en fin tygbok med plassliga sidor och speglar? Finns ju de med text i också så att ni kan läsa saga..... 

• MalinEddie

Vi har en del saker som vi hade tänkt lägga ut på tradera men som jag gärna ger bort om du inboxar mig. Det är saker barnen lekte med när de var väldigt små så det kanske är det du vill komma ifrån men om du tror att dina barn skulle uppskatta det får du gärna höra av dig. De är fortfarande i bra skick.

Avskyr CIO-metoder.
  • millchan
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-17 23:26:32 följande:
    Kanske kan ett husdjur till familjen vara något?

Min son med autism har ett stort utbyte av katten ,kaninen och marsvinen. 
    Djur har vi 15st chinchillor och tre katter varav en är dräktig mer djur har vi tyvärr inte plats med i lägenheten trots att jag själv har ett otroligt stort djur intresse!
    Echo skrev 2012-12-17 23:25:01 följande:
    Borde ju gå att hitta billigare, det är ju en vanlig lampa. Något sånt här kanske skulle vara något?

www.conrad.se/EFFEKTLAMPA-PLASMABOLL.htm?webs...

Eller någon annan typ av lampa? Finns ju många med lite kitschiga effekter som dina barn kanske skulle uppskatta.

Jag kan ju inte alls sätta mig in i din situation, hoppas bara du kan hitta lite julstämning... 
    Tack för tipset ska bara kolla att inte bollen går att ta av från hållaren!
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-17 23:29:25 följande:
    Badskum kanske.....tvålkritor?
    Enda kruxet är att dom sätter allt i munnen =(
    Echo skrev 2012-12-17 23:31:12 följande:
    Jag var också lite inne på vatten. Tänkte på såna där duschmunstycken som ändrar färg beroende på om vattnet är kallt eller varmt.
    Sån har vi redan men den var inte så kul som vi trodde men tack för tipset
    Liten elak och intelligent skrev 2012-12-17 23:32:46 följande:
    Badbomb med glitter och "fizz"?
    Vad är det???
    MalinEddie skrev 2012-12-17 23:39:34 följande:
    Vad får ni för hjälp idag? Ni har inte fått några tips där? Annars tänker också jag på upplevelser eller ett riktigt husdjur. Rätt husdjur kan ge mycket. Jag förstår att det är tufft. Känn absolut inte skuld. Du ger dem så mycket bara genom att finnas där. Julklappar är en petitess i jämförelse. Vad har de för funktionsnedsättning?
    I dagsläget har vi hjälp av HAB habiliteringen men vi har tyvärr inte fått mycket till tips därifrån mer än motorisk träning!
    Margaux skrev 2012-12-17 23:39:37 följande:
    Kram till dig! {#emotions_dlg.flower}

Kanske det kan funka med såpbubblor till stora grabben? Maracas? En fiberoptiklampa?

Till lilla tjejen kanske en badbok eller en fin tygbok med plassliga sidor och speglar? Finns ju de med text i också så att ni kan läsa saga..... 
    Tack så mycket!
    Såpabubblor har vi hemma och maraccas med dock inger fiberoptik lampa kanske ska kolla upp det!
    Prasselböker ligger det massor på vardagsrums golvet nu och spegelböker från goboken finns också!

Vill tacka alla för svar och tips det värmer Hjärta    

• millchan
    Pojkemamma skrev 2012-12-17 23:33:23 följande:
    [quote=67992475][quote-nick]millchan skrev 2012-12-17 23:18:19 följande:[/quote-nick] Har en vanlig lavalampa men den blir väldigt varm och han vill gärna känna på den, disco kula har storebror den är sonen livrädd för! Glitter lät ju lite roligt har nog inte tänkt på det, vad vill du ha för den? Jag skall bara dubbelkolla imorgon så jag inte slängt den, men jag tror inte det, och finns den kvar så skickar jag den gärna, då var det meningen att ni skulle ha den :) vill inget ha för den, det är jul. Jag kollar direkt imorgon på morgonen, så får du inboka mig din adress, så skickar jag imorgon. Så finns det en liten chans att den kommer fram innan jul!
    Tack så jätte mycket inboxar dig kram
    MalinEddie skrev 2012-12-17 23:47:01 följande:
    Vi har en del saker som vi hade tänkt lägga ut på tradera men som jag gärna ger bort om du inboxar mig. Det är saker barnen lekte med när de var väldigt små så det kanske är det du vill komma ifrån men om du tror att dina barn skulle uppskatta det får du gärna höra av dig. De är fortfarande i bra skick.

Tack så jätte mycket inboxar dig med kram 
  • millchan

Pojkemamma: Tack för lampan, vi har fixat lampan i den och testkört och den funkar fin fint, tror lilleman kommer att älska den, den var riktigt frän!
    Sambon tackar också!

Kram och god jul Tomte{#emotions_dlg.flower}   

• Noran

Julen handlar om att vara tillsammans, umgås leka och mysa med familj, släkt eller vänner. Kanske julmusik, tomte, god mat och vad man nu gillar. Strunt i prylarna.

• Pojkemamma

Härligt att höra ! God Jul :)

millchan skrev 2012-12-22 16:28:44 följande:
    Pojkemamma: Tack för lampan, vi har fixat lampan i den och testkört och den funkar fin fint, tror lilleman kommer att älska den, den var riktigt frän! Sambon tackar också! Kram och god jul    

• millchan
    Noran skrev 2012-12-22 16:57:42 följande:
    Julen handlar om att vara tillsammans, umgås leka och mysa med familj, släkt eller vänner. Kanske julmusik, tomte, god mat och vad man nu gillar. Strunt i prylarna.
    Jo det vet jag att julen handlar om men samtidigt vill jag ju inte skita i att köpa nåt åt mina små ner sambons barn vill ha julklappar, jag vill att det ska vara rättvist åt alla barnen!
    Däremot är det jobbigare att köpa åt dom små som har så svårt att förstå och klara av saker!
    Klart vi kommer att mysa med familjen ändå trots att det är jobbigt!
    Det värsta är att det blir värre för varje år, ju äldre barnen blir detso mer ser man hur lite dom utvecklas att ha en 7åring som kan mindre än en normalt utvecklad 1åring är faktiskt jobbigt och hälst när det kommer till presenter för det känns jobbigt att gå alltid till bebis avdelningen!   
  • millchan
    MalinEddie skrev 2012-12-17 23:39:34 följande:
    Förlåt att du har fått vänta på svar men nu kommer det!

Båda har måttlig utvecklingsstörning psykiskt & motoriskt!
    Grabben har utöver det ett stort hjärtfel!
    Dottern har utöver det epilepsi, sömnstörning, saknad av vit hjärnsubstans och en systa i hjärnan!
    Båda har dåligt immunförsvar och stor IGA brist mm.

Ingen av barnen kan prata, saknar helt ord, kan inte teckna heller, grabben kan gå hjälpligt, dottern kan inte ens stå utan mänsklig stöd men rumphasar, båda behöver matas då dom inte klarar det själv, båda utforskar allt med munnen, dom kan inte se faror öht mm mm mm.  

Svar på tråden Har ingen julstämning innom mig =(