• millchan

Har ingen julstämning innom mig =(

Jag vet inte riktigt hur jag ska säga det för hur jag än säger det så låter det väldigt dumt!
    Men från det att jag fick barn har min julstämmning försvunnit mer och mer för varje år!
    Det var jobbigt att köpa bebisleksaker till ett barn år efter år och nu har vi två barn med handikapp som vi bara kan köpa bebisleksaker till!
    Ena blir 7år snart andra 3år snart och båda leker med leksaker från 0år till 6månader mer avancerat går det inte att köpa och jag tycker det känns jätte jobbigt!
    Hälst när vi köper åt sambons barn 12 resp 9år saker som många vuxna leker med som datorer, Ipad, surfplattor mm!
    Jag kan retav säga att jag hatar julen och födelsedagar för det påminner mig om att mina barn inte utvecklas nästan nåt utan är kvar i bebis stadiet fortfarande!

Jag älskar mina barn av hela mitt hjärta och dom är verkligen mitt allt men dessa stunder är bara för jobbiga för mig, jag vet inte hur jag ska klirra även denna jul och nu är det bara en vecka kvar dit och jag börjar verkligen må dåligt för nu är det dags att handla julklapparna, vad ska jag köpa Rynkar på näsan    

• Svar på tråden Har ingen julstämning innom mig =(
  • SIN74

Jag blir oerhört tagen av det du skriver. Självklart vill man att sina barn ska utvecklas och göra framsteg. Jag vill så gärna skriva något som får dig lite lättare i dina tankar men det låter bara fel allt jag tänker skriva.
    Finns det något ställe de gillar tex simhallen? Kanske kan det vara en julklapp att få en dag där istället för leksak. Kanske favoritgodiset?

• Whitetrash86
    SIN74 skrev 2012-12-17 19:49:01 följande:
    Jag blir oerhört tagen av det du skriver. Självklart vill man att sina barn ska utvecklas och göra framsteg. Jag vill så gärna skriva något som får dig lite lättare i dina tankar men det låter bara fel allt jag tänker skriva.
    Finns det något ställe de gillar tex simhallen? Kanske kan det vara en julklapp att få en dag där istället för leksak. Kanske favoritgodiset?
    tänkte samma.. kanske en upplevelse skulle vara roligare för hela familjen?
  • millchan

Båda älskar vatten men båda har stor immunbrist så dom blir direkt svårt sjuka efter att ha varit till simhallen vintertid så vi badar bara sommartid!
    Det finns tyvärr inte så många upplevelse ställen här som är anpasat för barn med funktionshinder!
    Sonen kan gå men har jätte dålig balans och dottern kan inte ens stå och väger nästan 14kg så det blir väldigt tungt att gå och bära på henne!
    Favorit godiset får dom varje lördag så det känns inte som nåt utöver det vanliga!

Kan berätta att våra småttingar kan inte prata alls, kan inte pussla eller bygga klossar eller hålla penna, tuggar på allt 3åringen äter allt som kommer i hennes väg oavsett det är ätbart, hon hasar på rumpan, 3åringen har svåra sömnstörningar och vaknar 10-15ggr/natt trots 2 olika sömnmediciner har epilepsi!
    7åringens favoritleksaker är tvättkorgslock och snurra på och pet-flaska med lite vatten i och skaka på och blinkande speldosor som han har otalet många av! 

• Whitetrash86

vilken svår situation. Förstår verkligen att du tappat lusten.
    Fast man får ju inte glömma bort att julen inte bara handlar om att köpa julklappar och öppna dom! Utan det handlar om att vara med dom man älskar. 

Cirkus och djurparken kanske inte är något heller antar jag? Verkligen svårt eftersom dom fastnat på så låg ålder. 

• millchan
    Whitetrash86 skrev 2012-12-17 20:24:15 följande:
    vilken svår situation. Förstår verkligen att du tappat lusten.
    Fast man får ju inte glömma bort att julen inte bara handlar om att köpa julklappar och öppna dom! Utan det handlar om att vara med dom man älskar. 

Cirkus och djurparken kanske inte är något heller antar jag? Verkligen svårt eftersom dom fastnat på så låg ålder. 

Cirkus och djurparker har vi intte öppet så här års och dom har ingen tidsuppfattning så det går inte att säga åt dom att vi ska åka då och då!
    Dom tar helt enkelt dagen som den kommer för dom vet inget annat!
    Dom vet inte att klocka och veckodagar existerar!!! Då vet inte vad "sen" är , grabben förstår orden (kom, nej, ajaj, sitt, stå är) det är det enda!
  • Whitetrash86
    millchan skrev 2012-12-17 20:48:44 följande:

Cirkus och djurparker har vi intte öppet så här års och dom har ingen tidsuppfattning så det går inte att säga åt dom att vi ska åka då och då!
    Dom tar helt enkelt dagen som den kommer för dom vet inget annat!
    Dom vet inte att klocka och veckodagar existerar!!! Då vet inte vad "sen" är , grabben förstår orden (kom, nej, ajaj, sitt, stå är) det är det enda!
    fast cirkus finns visst vinter tid, jag och min dotter var på cirkus för inte ens 2 veckor sedan. Dock kanske ni inte bor så nära en större stad?

Förstår att dom inte har den tidsuppfattningen. Det är ju något min 4 åring håller på och lär sig nu.

Det finns inga andra föräldrar du kan komma i kontakt med som har samma typ av problem. barn med samma funktionshinder?
    Kolla vad dom hittar på? 
  • millchan
    Whitetrash86 skrev 2012-12-17 20:56:13 följande:
    fast cirkus finns visst vinter tid, jag och min dotter var på cirkus för inte ens 2 veckor sedan. Dock kanske ni inte bor så nära en större stad?

Förstår att dom inte har den tidsuppfattningen. Det är ju något min 4 åring håller på och lär sig nu.

Det finns inga andra föräldrar du kan komma i kontakt med som har samma typ av problem. barn med samma funktionshinder?
    Kolla vad dom hittar på? 

Har försökt i snart 7års tid att få bra kontakt med andra men det är svårt då allas funktionshinder är såååå olika!
    Vissa klarar mer vissa mycket minder och man får nästan alltid samma svar att gå till bebis avdelningen eller kolla spec sidor där grejerna är ohyggligt dyra!
    Nä det blir nog som innan att jag får sörja mig igenom julen med bitringar, speldosor och hundleksaker till barnen Gråter eventuellt lite kläder som ändå måste köpas!
    Funderar på att be dom stora barnen fira julen hos deras mor istället för här!  
  • elinaehn

Finns något händelserike inom er Habilitering? Kan ni skapa något för barnen hemma med idéer från det som julklapp? Blir så tagen av det du skriver.

• millchan
    Pojkemamma skrev 2012-12-17 22:01:03 följande:
    Har inget bra att säga, men sänder dig en varm kram.

Tack så jätte mycket...
Svar på tråden Har ingen julstämning innom mig =(