• Michaela

Fira jul Själv med barnet, ensamt i år med

Jag blir ledsen när jag tänker på denna jul.
    Mitt barn och jag satt hemma själv, utan en krona på fickan och inte en julklapp till barnet ifjol. Det var bara att gråta över situationen. Jag var helt knäckt och bestämde mig för att denna julen så skulle det bli bättre... Men ack nej det blir inte bättre denna jul heller. 
    Jag blir ledsen över detta och vill ge så mycket mer till mitt barn än en tråkig jul med endast få julklappar. Och ingen familj att spendera dagen hos. Knäcker mig igen.
    Jag har ingen just nu. vännerna är få och familjen är jag hemskt trött på efter deras attacker och sätt att behandla mig på. 
    Jag är ledsen som bara den. Pappan skapar bara problem och inte ens ett försök till försoning.
    Nu till saken.
    Jag vägrar ha en till misslyckad jul. Inte för min skull men för barnet mitt. Jag vill att hen ska ha det bra och roligt och få leka med andra barn och få en riktig jul, så jag undrar vart kan man gå?
    Finns det ställen där andra i samma situation går på julen eller är det någon familj som vill öppna sina dörrar för oss. Jag vet att detta är sjukt.. Att ens behöva skriva om detta men mitt hjärta svider. Och mitt samvete... ja jag tycker synd om mitt barn.
    Känner mig som en dålig mor som inte ens kan ge mitt barn en fin jul. Jag har i alla fall en stor fin riktig gran som är underbar och julkänslan finns. Men inte en klapp ännu under granen men det löser sig i veckan.
    Men ändå, tanken att vara själv igen är så smärtsam att jag ber om råd här. Vad ska jag ta mig till?  

• Svar på tråden Fira jul Själv med barnet, ensamt i år med
  • Clear1

Hej!

Jag är ensam mamma och bor i Malmö!

Det finns något som heter Barn till Ensamma mammor, på fryshuset,
    de har klädbytar dag och fika den 27e December, de hade en Julfest förra veckan,
    och de har träffar vanligtvis på torsdag kvällar. Man träffas ensamstående mammor och där finns volontärer som leker och pysslar med barnen. De är jättesnälla och man behöver inte vara "fattig" för att vara där, det enda som krävs är att man är ENSAMSTÅENDE alltså inte SAMBO eller gift med någon.
    Jag ska FÖRSÖKA ta mig dit den 27e December, men vet inte om jag är i Malmö då!

OM du vill ta en fika eller prata av dig, kan du skicka ett privat meddelande till mig,
    jag vet hur det känns. Det är tufft ibland och vissa kvällar sitter jag och gråter efter jag lagt mitt barn.
    Men SAKER är inte det viktigaste i livet, pengar kan man alltid få mer av, tänkt tillbaka till när du var liten,
    vad var mysigast med julen? (Nu vet jag inte hur gammal ditt barn är) men baka pepparkakor, sätt nejlikor i apelsiner och häng upp, gör snöstjärnor av papper och sätt upp i fönstret...       

maila [email protected]        om du vill veta mer om barn till ensamma mammor eller om du vill komma dit den 27e!!

• Omega83

Se det istället som att du får en fin jul med det bästa du har, ditt barn! :) vet ju inte alls hur din ekonomi ser ut men iaf här så delar Frälsningsarmén ut båda julmat och julklappar till familjer som har det lite sämre under jul. Planera en heldag med mycket kul. Ät en god frukost ihop, gör er fina och ta en liten fika någonstans ( om något har öppet) eller kanske till en lekplats. Fixa ihop lite papper, toarullar, knappar, ja vad som helst och ha en mysig pysselstund. Har du basvaror hemma så kan jag tipsa om lite julgodis som ni kan göra tillsammans och mumsa på till Kalle. Det viktigaste för din 2 åring är att han/hon får vara med dig!

• Omega83

Ja just det, om du tänker att barnet får "för få" klappar så köp småsaker! En studsboll för en 5a på Ica, några tuggummin etc. Min 2,5 åring bryr sig inte ett dugg om vad som är i paketen. Han skulle bli glad för en inslagen clementin :)

• Michaela
    Michaela skrev 2012-12-18 10:57:26 följande:
    Jag blir ledsen när jag tänker på denna jul.
    Mitt barn och jag satt hemma själv, utan en krona på fickan och inte en julklapp till barnet ifjol. Det var bara att gråta över situationen. Jag var helt knäckt och bestämde mig för att denna julen så skulle det bli bättre... Men ack nej det blir inte bättre denna jul heller. 
    Jag blir ledsen över detta och vill ge så mycket mer till mitt barn än en tråkig jul med endast få julklappar. Och ingen familj att spendera dagen hos. Knäcker mig igen.
    Jag har ingen just nu. vännerna är få och familjen är jag hemskt trött på efter deras attacker och sätt att behandla mig på. 
    Jag är ledsen som bara den. Pappan skapar bara problem och inte ens ett försök till försoning.
    Nu till saken.
    Jag vägrar ha en till misslyckad jul. Inte för min skull men för barnet mitt. Jag vill att hen ska ha det bra och roligt och få leka med andra barn och få en riktig jul, så jag undrar vart kan man gå?
    Finns det ställen där andra i samma situation går på julen eller är det någon familj som vill öppna sina dörrar för oss. Jag vet att detta är sjukt.. Att ens behöva skriva om detta men mitt hjärta svider. Och mitt samvete... ja jag tycker synd om mitt barn.
    Känner mig som en dålig mor som inte ens kan ge mitt barn en fin jul. Jag har i alla fall en stor fin riktig gran som är underbar och julkänslan finns. Men inte en klapp ännu under granen men det löser sig i veckan.
    Men ändå, tanken att vara själv igen är så smärtsam att jag ber om råd här. Vad ska jag ta mig till?  
    Jag kan uppdatera...
    Jag har löst de. Jag stannar hemma med mitt barn, lagar en spektakulär måltid, en buffe som vi kan frossa i hela dagen om vi så vill. De som vill komma förbi är välkomna.  Vill de inte, nej, då har vi varandra. Julklappar ska jag ut och köpa imorgon, blir inte mycket med det som som slås in är säkert roligt för mitt barn att få. Jag mår ganska bra, Jag får spendera julen med DEN mest viktigaste person i mitt liv. 
    När vi frossar färdigt går vi till kyrkan och kollar läget där, är det tråkigt ja då sticker vi till en lekplats och gungar tills vi inte orkar mer.
    Jag ser ju hur andra har det.. finns de som har de värre... Och mitt barn kommer ha det kul hur som helst. För mamma ska släppa alla regler.. och hen får göra som hen vill. God jul ALLA där ute... Det ska vi ha
  • bastardized

Nu har jag inga ekonomiska trångmål alls men för mig vore det en dröm att få fira julen enbart tillsammans med min son,skilda världar. 

Hoppas nu ni får en riktigt härlig jul trots allt! 

• Michaela
    bastardized skrev 2012-12-22 00:12:32 följande:
    Nu har jag inga ekonomiska trångmål alls men för mig vore det en dröm att få fira julen enbart tillsammans med min son,skilda världar. 

Hoppas nu ni får en riktigt härlig jul trots allt! 
    Vad menar du? är ni inte tillsammans i jul?
  • bastardized
    Michaela skrev 2012-12-22 00:13:50 följande:
    Vad menar du? är ni inte tillsammans i jul?
    Nej det är vi inte då jag och sonens mor har gått skilda vägar sedan länge.
    Även om julafton säkerligen kommer att bli trevlig så finns den där klumpen i magen hela tiden och det dåliga samvetet ska vi inte tala om. Men det är så det är så det är bara att göra det bästa av situationen.
  • Michaela
    bastardized skrev 2012-12-22 00:17:53 följande:
    Nej det är vi inte då jag och sonens mor har gått skilda vägar sedan länge.
    Även om julafton säkerligen kommer att bli trevlig så finns den där klumpen i magen hela tiden och det dåliga samvetet ska vi inte tala om. Men det är så det är så det är bara att göra det bästa av situationen.
    Jag hade gått i bitar om det var min situation.. Jag förstår dig men kan du inte spendera tid med din son ändå? Är det omöjligt? har du pratat med ditt ex om det?

• bastardized
    Michaela skrev 2012-12-22 00:32:56 följande:
    Jag hade gått i bitar om det var min situation.. Jag förstår dig men kan du inte spendera tid med din son ändå? Är det omöjligt? har du pratat med ditt ex om det?

Jag träffar honom ganska mycket ändå men storhelger vill hon ha honom hos sig då de ofta reser utomlands till deras sommarhus. Jo visst har jag pratat med henne om detta men iom att det var jag som gjorde slut får jag finna mig i konsekvenserna och jag orkar inte ta strid då hon är väldigt vass.

Nu var det inte meningen att lasta din tråd med mina bekymmer så jag ber om att få önska en riktigt god jul! 
  • Michaela
    bastardized skrev 2012-12-22 00:42:16 följande:
    Jag träffar honom ganska mycket ändå men storhelger vill hon ha honom hos sig då de ofta reser utomlands till deras sommarhus. Jo visst har jag pratat med henne om detta men iom att det var jag som gjorde slut får jag finna mig i konsekvenserna och jag orkar inte ta strid då hon är väldigt vass.

Nu var det inte meningen att lasta din tråd med mina bekymmer så jag ber om att få önska en riktigt god jul! 
    Äsch du lastar ingen, bara dig själv... Orkar inte ta strid? Naww.. Det är jul... inga strider får utövas... bara kärlek. Ring och snacka med henne... utav kärlek till din son. Vass kan hon vara alla andra 364 dagar om året. 
    Kram på dig 
  • bastardized
    Michaela skrev 2012-12-22 00:48:36 följande:
    Äsch du lastar ingen, bara dig själv... Orkar inte ta strid? Naww.. Det är jul... inga strider får utövas... bara kärlek. Ring och snacka med henne... utav kärlek till din son. Vass kan hon vara alla andra 364 dagar om året. 
    Kram på dig 
    {#emotions_dlg.flower}
  • Omega83

TS, underbart!! Alla barn tycker det är roligare att öppna julklappen och tänker inte mycket på vad som finns i. Hoppas ni får en fantastisk jul! :)

• singel pappa83

Blev julen som du hoppats på ? =)  här va man utan barn på julaftonen, men vi hade julafton på lillejulafton ist, tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på vilken dag det är . 

• mia maria

Fast vad som är "en riktig jul" är ju upp till varje familj!

Om du TS anser att "en riktig jul" är att vara tillsammans med en massa familj o vänner så förstår jag om du tycker att det känns misslyckat att "bara" vara med din son.

Själv har jag inget som helst emot att "bara" vara med mina barn, vare sig det handlar om jul, nyår eller midsommar eller någon annan dag på året.

Vill man så finns det ju dessutom olika evenemang att gå på, beroende på var man bor o vilken slags högtid det är.
    God mat kan man äta, o oftast är det okej program på TV.
    Spela spel kan man göra, gå ut o åka pulka eller ta en promenad om vädret tillåter.

I år var jag o mina barn i fjällen o åkte skidor på julafton - o det blev en toppenjul det med även om vi missade Kalle Anka

Hoppas att du kan lära dig att trivas i ditt eget o barnets sällskap framöver, o försök att se glädjen i det du har istället för att fokusera på det du inte har.  

Svar på tråden Fira jul Själv med barnet, ensamt i år med