• Miemi

När slutade ert barn sova på dagis?

Hej,
    Min son som är 2 år och 8 månader är galet kvällspigg. På helgerna sover han inte på dagen och då somnar han i alla fall runt 21-21.30 tiden och sover ca 10 timmar. Det verkar som det räcker för honom, för han vaknar glad och pigg.

På veckodagarna därmot är det helt omöjligt att få honom att somna före 22.30. Oftast är han vaken ända till 23:00 och det går verkligen inte att få honom att somna trots 20 godnattsagor etc. Han är pigg och glad och ställer sig och hoppar i sängen Liite jobbigt med tanke på att jag själv vill lägga mig vid 22.
    När jag ska väcka honom vid 7 på morgonen är han jättetrött och vill sova mer, vilket inte är så konstigt.

Han sover på dagis en timme. (Fattar inte hur de får honom att sova där, men det har han alltid gjort) Jag har sagt att jag tror att det är bäst att han inte sover på dagis så att han får in en bättre rytm med att somna tidigare på kvällen och vakna utvilad. Personalen tror inte på att det är bra, för de menar att han behöver sin timmes sömn på dagtid eftersom det är så livligt och stojigt på dagis övrig tid.

Jag vet inte vad som är bäst, men det känns som att det är jag som har rätt. Vill inte tjafsa med personalen, men jag tycker att det är lite konstigt att de så promt vill att han ska sova.

`Därför är jag mycket nyfiken på när era barn slutade sova på dagis?

tack!                

• Svar på tråden När slutade ert barn sova på dagis?
  • Loriyana

Hon hade precis fyllt 5 år då hon slutade sova på förskolan.

• Pumpkin

I ert fall skulle jag testa att ta bort sovstunden på förskolan, det där låter ju ohållbart. Vår son är 2 år och 7 månader och han sover ibland och ibland inte (sover aldrig middag hemma), snart tror jag att han helt kommer att sluta sova dagtid. Vad jag förstår är det rätt vanligt att de slutar sova middag kring 2,5 år (på vår förskola alltså). 

• Natulcien

Jag skulle definitivt prova att ta bort sovstunden på förskolan. Det är föräldrarna som bestämmer det, inte personalen.

Vår son är drygt 2 år och är just i gränslandet mellan att sova eller inte sova. Hemma sover han ibland inte alls, ibland bara 30 min. På förskolan sover han fortfarande ca 45 min., men vi ska nog prova att ta bort den sömnen efter nyår.

• Mercurialis

Första barnet var ganska precis tre år, när han slutade att sova på förskolan.
    Andra barnet fyller tre år om någon vecka och han sover fortfarande på förskolan och i nuläget har vi inga planer på att han ska sluta med det. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Alexi

Vi drog ner dagsömnen till 30 min för vår dotter när hon var 2 år och tog bort den helt vid sommarlovet när hon var 2,5 år. Gjorde underverk för läggningarna!

Sonen är två år och sover fortfarande 1,5 timme dagtid

• J 1981

Vår son var 2 år och 9 mån när han slutade sova på förskolan. Somnade som en stock på kvällarna. Ett par månader senare började han bli väldigt trött på em och sov ibland en stund efter dagis (jag hämtar vid 14) och somnade utan problem på kvällen... Sömnbehovet går lite upp och ner, han kan fortfarande sova om han behöver fetisch han blir 4 i vår. I ert fall hade jag dock sagt till dagis att ni vill ta bort sovstunden.

• MalinEddie

Ett par månader efter att han hade börjat om jag inte minns helt fel. Han var 2 år och ett par månader. Först sov han 45 min, sedan kortade vi ner det till 30 min för att sedan ta bort dagsömnen helt. På vår förskola väcker pedagogerna barnen efter den tid föräldrarna önskar. Barn som inte sover vilar med en pedagog och bokläsning t.ex.
    Vår dotter sov aldrig på förskolan, hon var 21/2 år när hon började och hon sov inte dagtid då.

Avskyr CIO-metoder.
  • hannis

Min son slutade sova på dagen både hemma och på dagis för några veckor sedan. Han blir 3 i februari så 2 år och 10 månader.

Han somnar runt 19.00 och vaknar mellan 06-07 på morgonen.

Svar på tråden När slutade ert barn sova på dagis?