• Anonym

Hur resonerar FK egentligen? Underhåll

Min man har ett barn från en tidigare relation, som han haft varannan helg och betalat ca 1200 i underhåll varje månad för.
    Men sedan i våras har han haft barnet tors-tis varannan vecka istället.  Mamman ville inte gå med på det först, men efter ett antal samtal på familjerätten gick hon med på att utöka umgänget.
    Ändå får han betala 1200 kr/mån i underhåll, för att mamman inte vill skriva på hur mycket han har barnet!
    Han har pratat med FK, och de säger att om inte mamman skriver på så måste det finnas en dom på umgänge innan de kan minska underhållet!

Hur sjukt som helst, ska det verkligen vara så? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-21 12:30
    Eftersom det tydligen kan missuppfattas: Det finns ett avtal från familjerätten på umgänget. Men det räcker inte, det ska finnas en dom från tingsrätten (och tiden för överklagan ska ha gått ut till och med!) enligt senaste svaret från FK.

• Svar på tråden Hur resonerar FK egentligen? Underhåll
  • Mrs Karlsson

Jag har inte läst tråden men jag har genomgått en vårdnastvist och jag är 100% säker på att OM min dotter skulle vara hos mig mer än hälften av månaden skulle jag helt säkert kunna ansöka om underhåll - och få det.

• Anonym
    hymafr skrev 2013-01-02 11:20:39 följande:
    Pappan har barnet 8 dygn per månad och mamman resten?

Då kan det ju inte vara några jättesummor vi talar om i minskat underhåll.
    Kanske bättre att inte bråka om det?  
    Bråka?
    Pappan har barnet minst 10 dygn/mån (eftersom mamman vägrar 50/50).
    Varför ska han då betala fullt underhåll?
    Även om inte 1200 varje månad är någon jättesumma för dig, så är det inget vi vill kasta bort.
    Särskilt när vi vet att mycket av pengarna går till mammans absurda cigarett och alkoholkonsumtion..

• Anonym
    Mrs Karlsson skrev 2013-01-02 23:07:54 följande:
    Jag har inte läst tråden men jag har genomgått en vårdnastvist och jag är 100% säker på att OM min dotter skulle vara hos mig mer än hälften av månaden skulle jag helt säkert kunna ansöka om underhåll - och få det.
    Inte 1200 kr/mån, det kan du glömma.
    Det är om barnet bor på heltid hos den andra föräldern. 
    Vilket verkligen inte är fallet här. 
  • vetvadjagvill

man kan göra 2 olika sorters acdrag.
    Ett avdrag som man gör i efterhand då man räknar med alla nätter man  haft barnet och skickar in månadsvis till fk.

Då krävs inga avtal eller domslut.

Man kan inte göra avdrag för mindre än 6 nätter i månaden så umgänge fre-sön varannan helg går alltså inte att göra avdrag på.  

Det andra sättet är att man gör ett nettoavdrag, dvs man räknar ihop alla årets dagar man kommer ha barnet på och sedan delar  fk avdraget på 12 så man betalar lika mycket varje månad även om man inte haft några nätter alls en månad och hela lov den andra månaden..  om man har barnte mer eller mindre kan inte påverks utan man har gjort denna nettobräkning och kan inte göra avdrag för fler nätter.

På detta sätt räknas alla nätter på ett helt år, så man kan alltså göra avdrag för umgänge fre-sön även om det är mindre än 6 nätter per månad.. man gör ett avdrag efter hur mycket man har barnet per år.

Det krävs något typ av avtal/domslut för att fk ska kunna göra denna nettoberäkning eftersom de annanrs inte vet om umgänget i sig stämmer.

Sedan är det ju alltid en fråga om man verkligen haft umgänge eller inte..  sånt går inte att bevisa eftersom det måste finns ett avtal/domslut för att detta ska gå igenom.      

TS har barnen  35% och räknas det inte som vv boende så några förfrågningar på barnbidraget kan inte ts ha även om ts nu skulle vilja det.
    Ts måste ha barnet över 40% för att det ska räknas som vv boende och vid vv boende så ska ts inte ens betala underhåll.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-10 19:25:24 följande:
    man kan göra 2 olika sorters acdrag.
    Ett avdrag som man gör i efterhand då man räknar med alla nätter man  haft barnet och skickar in månadsvis till fk.

Då krävs inga avtal eller domslut.

Man kan inte göra avdrag för mindre än 6 nätter i månaden så umgänge fre-sön varannan helg går alltså inte att göra avdrag på.  

Det andra sättet är att man gör ett nettoavdrag, dvs man räknar ihop alla årets dagar man kommer ha barnet på och sedan delar  fk avdraget på 12 så man betalar lika mycket varje månad även om man inte haft några nätter alls en månad och hela lov den andra månaden..  om man har barnte mer eller mindre kan inte påverks utan man har gjort denna nettobräkning och kan inte göra avdrag för fler nätter.

På detta sätt räknas alla nätter på ett helt år, så man kan alltså göra avdrag för umgänge fre-sön även om det är mindre än 6 nätter per månad.. man gör ett avdrag efter hur mycket man har barnet per år.

Det krävs något typ av avtal/domslut för att fk ska kunna göra denna nettoberäkning eftersom de annanrs inte vet om umgänget i sig stämmer.

Sedan är det ju alltid en fråga om man verkligen haft umgänge eller inte..  sånt går inte att bevisa eftersom det måste finns ett avtal/domslut för att detta ska gå igenom.      

TS har barnen  35% och räknas det inte som vv boende så några förfrågningar på barnbidraget kan inte ts ha även om ts nu skulle vilja det.
    Ts måste ha barnet över 40% för att det ska räknas som vv boende och vid vv boende så ska ts inte ens betala underhåll.

Tack för ett bra och kunnigt svar!

• vetvadjagvill
    Mrs Karlsson skrev 2013-01-02 23:07:54 följande:
    Du kan bara få underhåll om barnet är folkbokfört hos dig och det ska anses som ett permanent boende.

Om tex dena ndra föräldern blivit sjuk och barnet måste bo heltid hos dig i 3 månader eller tom om soc flyttat ett barn från den andra till dig så innebär inte det att du får underhåll.

Bara den som har barnet folkbokfört hos sig får underhåll.

Det du kan få är underhållsstöd för växelvist boende.. om det inte bara är tillfälligt alltså utan permanent.

Att genomgå en vårdnadstvist innebär inte att man kan sin sak till 100 %           

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-12-21 12:32:17 följande:
    Ja, precis!   Men ett avtal behöver inte betyda att barnet verkligen varit där enligt avtalet.  Säger FK...
    FK är inte lagen.
    De kan faktiskt ofta säga felaktiga saker för att de är okuuniga själva.. tex när det gäller barnbidraget.

Om FK inte följer lagen om avdrag trots giltigt avtal så JOanmäl dem.
    Det borde lösa ert problem även om det tar lite tid. 

Du kanske tom kan yrka på att få tillbaka det som du vekat göra avdrag på retroaktivt snare med ett JObeslut i handen av avslaget  beslut från FK.

Begär alltid allt skriftigt från FK så fort de strular.
    Och överklaga alla beslut från dem skiftligt också.

Telefonsamtal med FK ger inget underlag för er att visa att ni har försökt.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-12-22 18:15:43 följande:
    Å herre!
    Så det räckte inte ens med en dom alltså?
    Och vägra släppa ifrån barnen sig när det finns en dom på varannan vecka,  kan väl absolut inte vara ok?

HÄr tyckre jag att FK gjorde fel och jag har  som  betalande förälder inte bara begärt verkställighet av dom utan även JOanmält FK eftersom föräldern inte ska betala underhåll vid vv boende.
    Det handlar ju inte om en förälder som vägrat ha barnet, utan om en som  vägrat lämna ut barnet.

• vetvadjagvill
    Anonym skrev 2012-12-22 18:20:33 följande:
    Domar följs inte heller alltid.
    De kan ju inte bara ge avslag utan att ens ta reda på de faktiska omständigheterna.
    De har fått ett avtal på hur mycket barnet bor här att gå efter, och pappans ord och underskrift. Problemet är ju att mamman inte skrivit under. 
    Så pappan och mamman ska alltså behöva skaffa advokater och gå vidare till TR för att få en dom på ett umgänge som redan är fastställt på FR.   Helt sjukt.

avtalet...  som jag förstår det är inte inskicat av familjerätten och fasställt som en dom?
    Det kan man göra.. att man med familjerättens själv skickar in avtalet så det gäller som ett domslut.

Det är ett avtal.

Allt annat ses bara som ett löst papper och gäller inte i juridiken.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-10 21:21:01 följande:

HÄr tyckre jag att FK gjorde fel och jag har  som  betalande förälder inte bara begärt verkställighet av dom utan även JOanmält FK eftersom föräldern inte ska betala underhåll vid vv boende.
    Det handlar ju inte om en förälder som vägrat ha barnet, utan om en som  vägrat lämna ut barnet.

En förälder som inte har barnet hos sej ska inte ha underhåll.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-10 21:25:01 följande:

Men en förälder son ska ha vv enligt domslut men förväntad hämta barnet borde inte betala. Tycker jag för jag tycker inte att den sin vägrar barnets rätt till dess förälder ska få underhållet utan det ska tas bort då.

Men bästa är ju så klart i det fallet att inte tjafsa med FK utan begära verkställighet av domslutet.
  • vetvadjagvill

Men en förälder son ska ha vv enligt domslut men förväntad hämta barnet borde inte betala. Tycker jag för jag tycker inte att den sin vägrar barnets rätt till dess förälder ska få underhållet utan det ska tas bort då.

Men bästa är ju så klart i det fallet att inte tjafsa med FK utan begära verkställighet av domslutet.
  • Anonym
    Vad menar du?

Nej, men om det finns en dom på varannan vecka, så kan ju inte föräldern vägra lämna ut barnen för att slippa underhåll.
    Så dum kan väl ingen vara?? 
Svar på tråden Hur resonerar FK egentligen? Underhåll